Vraag

Surround set aansluiten op itv-ontvanger

  • 7 March 2019
  • 10 reacties
  • 4821 keer bekeken

Wie kan mij helpen.

Ik heb interactieve TV maar als ik de radio aanzet dan moet ik ook de TV aan zetten.
Is er iets van een surround set bijvoorbeeld (2.0 of 2.1 of 5.1 of 7.1 of 9.1) die op de interactieve TV kan aansluiten en geschikt is voor de interactieve TV van KPN ?

Ik hoor het graag.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board

10 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ik heb, zolang ik een AV-versterker heb, altijd al mijn externe TV-ontvangers, Ziggo, Online en nu ook KPN (Arris) via de HDMI aansluiting naar de AV-versterker lopen. De uitgang van de versterker is dan via HDMI verbonden met de TV. M.a.w ik heb altijd prima geluid via de stereo installatie. Een nadeel is er ook, men moet altijd de AV-versterk aanzetten. Trouwens op de AV-versterker zit ook mijn Blu-Ray en Media Speler en Laptop aangesloten. Als ik Netflix kijk via de TV (in 4K) heb ik via de Optisch uitgang van de TV ook prima geluid via de AV-versterker.
Op eenvoudige stereoversterkers kan de box middels een analoge audiokabel (mini-jack > tulp rood en wit) verbonden worden. Mijn moeder heeft een 30 jaar oude versterker waar het zo prima op werkt.

Voor iets duurdere is er de optische uitgang. Staat standaard op stereo (pcm) out. Maar kan ook op Dolby. Dan wordt het Dolby geluid naar de versterker gestuurd bij diverse HD zenders en gehuurde films.

> als ik de radio aanzet dan moet ik ook de TV aan zetten.
Dan heb je alleen de TV verbonden met je versterker. Er zit dus ook audio out (analoog/optisch) op de tv-ontvanger voor verbinding met versterker.

Zie uitleg "Randapparatuur aansluiten" bij versterker of Home Cinema Set.
https://www.kpn.com/faq/10293
Reputatie 7
Op eenvoudige stereoversterkers kan de box middels een analoge audiokabel (mini-jack > tulp rood en wit) verbonden worden.
Zo heb ik onze TV ontvanger aangesloten op ons Sony Home Theater System.
Hierbij heb ik overigens een volumeregelaar in die kabel zitten omdat het volumeverschil tussen televisie en radio waanzinnig groot is. Het volume van de radio is veel hoger.

Voor iets duurdere is er de optische uitgang.
Zo zou ik het eigenlijk willen voor radio luisteren, maar dat is helaas niet mogelijk puur en alleen door dat volume verschil. Onze oren en ook die van de buren nemen het ons niet in dank af als we de optische kabel gebruiken. De ruiten van de kamer staan te trillen als we met zo'n optische kabel omschakelen van televisie naar radio. En dat is echt niet overdreven, je moet toch echt binnen luttele seconden bij de volumeknop zijn wil je niet blijvende gehoorschade oplopen.
Bij ons is er geen noemenswaardig verschil tussen de optische (TOSLink) audiosignalen van tv en radio. We hoeven dan ook noch bij radio noch bij tv het volume van onze Home Theater Set aan te passen.

(VDSL, VIP2952V2)
Reputatie 7
Bij ons is er geen noemenswaardig verschil tussen de optische (TOSLink) audiosignalen van tv en radio. We hoeven dan ook noch bij radio noch bij tv het volume van onze Home Theater Set aan te passen.
Loopt bij jou het geluid zowel bij televisie kijken als bij radio luisteren via die TOSLink?
Bij ons loopt voor het televisie kijken het geluid via de televisie en hdmi-arc naar de HTS.
Dit doen we met opzet zo.
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb geen last van het verschil in het geluid tussen TV en Radio. Bij mijn werkt de HDMI-ARC niet perfect, deze valt af en toe uit. Tussen de TV en de HTS heb ik dan ook een extra Optische kabel er tussen zitten. Op de TV (LG) kan ik bepalen welke uitgang ik gebruik.
Ik heb een HMB 2260 setupbox voor TV.

Loopt bij jou het geluid zowel bij televisie kijken als bij radio luisteren via die TOSLink?

Ja.
Reputatie 7
Loopt bij jou het geluid zowel bij televisie kijken als bij radio luisteren via die TOSLink?Ja.
Dat dacht ik al.
Ook hier zit er een TOSLink tussen de ZTE ZXV8001 en onze Sony HTS echter toch loopt het geluid via hdmi naar onze Sony televisie en via hdmi-ARC vervolgens naar de Sony HTS.
Je zou zeggen dat kan je toch eenvoudig oplossen door geen gebruik te maken van die hdmi-ARC koppeling, maar die is juist nodig opdat de apps op de televisie zelf ook hun geluid op de HTS kunnen aanleveren.

Het volumeverschil tussen radio via TOSLink en radio of TV via hdmi-ARC is zo enorm groot dat dat absoluut niet werkbaar is. Zonder dolle, als je vergeet het volume op de HTS lager te zetten voordat je radio gaat luisteren (met de televisie uit), dan knallen je trommelvliezen zo ongeveer je oren uit. Ik overdrijf dan wellicht iets, maar dat het niet goed is voor je gehoor moge duidelijk zijn.
Ik heb nog geen geen optie gevonden om het volume van de TOSLink te kunnen dempen tot het niveau dat ook via die hdmi-ARC aangeleverd wordt.
Dat is dus precies wat we doen met die volumeregelaar in het analoge audiokabeltje dat wij dus maar als noodoplossing tussen de ZTE ZXV8001 en de Sony HTS hebben geplaatst.
Toslink kun je ook het geluid, net als via HDMI uit, 4 of 8 dB zachter zetten voor stereobronnen. Dat kan alleen als je voor optical ook eerst Dolby instelt.
Als HDMI uit op -8 dB staat en je doet dat ook voor de Toslink dan hoor ik voor die twee geen volumeverschil.

Ik doe het nog iétsje anders met radio dan wjb (meestal dan). Bij mij blijft met radio de tv wél aan. Dan kan ik het volume van de HTS met de kpn ab regelen. En van de tv gebruik ik de functie "scherm uit".

Als de radio echt uren aan staat, dan gaat de tv uit (standby) en schakel ik de versterker op de Toslink verbinding met de settopbox. Die verbinding gebruik ik ook voor Dolby 5.1. Want op één of andere manier heeft mijn tv daarmee onenigheid icm de kpn ontvanger.

Reageer