Vraag

Switch geeft geen geldig IP-adres na Experiabox V10a

  • 17 August 2019
  • 20 reacties
  • 407 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V10a aangesloten op Glasvezel. Vanuit de box gaan kabels naar diverse ethernetpoorten in huis. Op de ethernetpoort in de woonkamer wil ik een switch aansluiten, zodat de TV, PS4 en printer aangesloten kunnen worden.

Directe kabelverbindingen werken prima, maar zodra de switch (TP-link TL-SG105E) er tussen wordt gezet, komt er geen internetverbinding (geen geldig IP-adres gevonden) meer tot stand.

Een andere switch (ZyXEL GS1100-16, werkt gegarandeerd goed), geeft hetzelfde issue. Het probleem zit dus in de Experiabox. Maar wat is het probleem exact en hoe is dit op te lossen?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi dePhacto, welkom op het forum. Op welke poort van de Experia Box sluit je deze switches aan?
Ha Erik,

Vanuit de Experia Box gaan er twee kabels vanuit poort 1 en 2 naar leidingen die uitkomen in de woonkamer (links en rechts). Ik wil de switch aansluiten op één van die ethernetpoorten in de woonkamer.
Reputatie 7
Badge +24
Weet je zeker dat de kabel goed is? Als je nu alleen de tv decoder aansluit op de kabel zonder switch ertussen? Werkt dat?

De TP-link TL-SG105E haal je nieuw uit de doos? Dus geen 2de hands?
Weet je zeker dat de kabel goed is? Als je nu alleen de tv decoder aansluit op de kabel zonder switch ertussen? Werkt dat?

Ja, de bekabeling is gloednieuw en getest.
De TP-link TL-SG105E haal je nieuw uit de doos? Dus geen 2de hands?

Ha Nick,

Ja, die is ook nagelnieuw 🙂
Reputatie 7
Als ik het goed begrijp dan heeft een TP-Link SG105E by default een IP adres gelijk aan 192.168.0.1. Bron (pdf). Als dat zo is, dan zal je een PC, laptop even hard op bijvoorbeeld 192.168.0.15 moeten instellen, direct op de switch moeten aansluiten en dan in de browsers naar 192.168.0.1 moeten gaan om de switch zo te configureren dat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt.
Reputatie 7
Badge +24

Weet je zeker dat de kabel goed is? Als je nu alleen de tv decoder aansluit op de kabel zonder switch ertussen? Werkt dat?Ja, de bekabeling is gloednieuw en getest.

Hoe getest? Doet de decoder het of niet?
Reputatie 7
Badge +24
Als ik het goed begrijp dan heeft een TP-Link SG105E by default een IP adres gelijk aan 192.168.0.1. Bron (pdf). Als dat zo is, dan zal je een PC, laptop even hard op bijvoorbeeld 192.168.0.15 moeten instellen, direct op de switch moeten eensluiten en dan in de browsers naar 192.168.0.1 moeten gaan om de switch zo te configureren dat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt.
Lijkt mij dat als dat ding nieuw uit de doos komt, dat die gewoon moet werken zonder dat je eerst wat moet instellen. Tevens: TS heeft ook een andere switch geprobeerd die het ook niet deed.
Reputatie 7

Als ik het goed begrijp dan heeft een TP-Link SG105E by default een IP adres gelijk aan 192.168.0.1. Bron (pdf). Als dat zo is, dan zal je een PC, laptop even hard op bijvoorbeeld 192.168.0.15 moeten instellen, direct op de switch moeten eensluiten en dan in de browsers naar 192.168.0.1 moeten gaan om de switch zo te configureren dat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt.Lijkt mij dat als dat ding nieuw uit de doos komt, dat die gewoon moet werken zonder dat je eerst wat moet instellen. Tevens: TS heeft ook een andere switch geprobeerd die het ook niet deed.

Heb je die bron gelezen?
Reputatie 7
Badge +24
Als de tp-link het probleem zou zijn, dan had die zyxel wel moeten werken.

Volgens mij is gewoon de kabel niet goed. De Experiabox zal hoogstwaarschijnlijk niets aan mankeren. Dat moet wel heel raar lopen als dat zo zou zijn.
Reputatie 7
De ZyXEL GS1100-16 is zo te zien een unmanaged switch die zelf daarom ook geen IP hoeft te krijgen.
Reputatie 7
Badge +24
De ZyXEL GS1100-16 is zo te zien een unmanaged switch die zelf daarom ook geen IP hoeft te krijgen.
Dat dacht ik ook. Dit ding zou sowieso moeten werken. Wat ik me nu nog steeds afvraag is of de decoder functioneerd zonder switch ertussen.


Weet je zeker dat de kabel goed is? Als je nu alleen de tv decoder aansluit op de kabel zonder switch ertussen? Werkt dat?Ja, de bekabeling is gloednieuw en getest.
Hoe getest? Doet de decoder het of niet?


Zoals eerder gezegd: alles werkt. Decoder doet het goed op beide ethernetpoorten.
Als ik het goed begrijp dan heeft een TP-Link SG105E by default een IP adres gelijk aan 192.168.0.1. Bron (pdf). Als dat zo is, dan zal je een PC, laptop even hard op bijvoorbeeld 192.168.0.15 moeten instellen, direct op de switch moeten aansluiten en dan in de browsers naar 192.168.0.1 moeten gaan om de switch zo te configureren dat deze zijn IP adres van de DHCP server krijgt.

Dankjewel! Ik ga eens kijken of ik dat voor elkaar krijg...
Reputatie 7
Badge +24
beide ethernetpoorten.
Er zit dus in de woonkamer een wandcontactdoos met 2 poorten, van daaruit lopen er 2 kabels naar de Experiabox, die je beide op de Experiabox heb aangesloten. Op beide poorten van die wandcontactdoos werkt de tv decoder gewoon goed? Dan is het heel vreemd als je geen internet zou hebben als je er een switch tussen zet.

beide ethernetpoorten.Er zit dus in de woonkamer een wandcontactdoos met 2 poorten, van daaruit lopen er 2 kabels naar de Experiabox, die je beide op de Experiabox heb aangesloten. Op beide poorten van die wandcontactdoos werkt de tv decoder gewoon goed? Dan is het heel vreemd als je geen internet zou hebben als je er een switch tussen zet.


Ja, dat is precies waarom ik die vraag hier stel 😅
Reputatie 7
Badge +24
Het moet in de kabel(s) zitten, het kan niet anders. Als je die zyxel switch vanaf de Experiabox via een andere kabel aansluit op de switch en je sluit daar de tv decoder op aan, werkt het dan ook niet?
Het moet in de kabel(s) zitten, het kan niet anders. Als je die zyxel switch vanaf de Experiabox via een andere kabel aansluit op de switch en je sluit daar de tv decoder op aan, werkt het dan ook niet?

Dus als alle kabels gloednieuw zijn, getest zijn, de ethernetpoorten werken naar behoren, de decoder op alle poorten werkt zonder problemen, en ik knal er een switch tussen die zou moeten werken zonder hem te configureren, maar hij ontvangt geen geldig IP-adres van de Experia Box, dan ligt het nog aan de kabels? Dat lijkt mij zéér onwaarschijnlijk.
Reputatie 7
Krijgt de switch zelf geen geldig IP adres of de apparaten die aangesloten zijn op die switch?

Als het de switch zelf is, zie dan mijn eerdere berichten.
Overigens zal de ZyXEL als het goed is helemaal geen IP adres krijgen immers dat is, als ik het goed begrepen heb, een unmanaged switch zonder User Interface.
Krijgt de switch zelf geen geldig IP adres of de apparaten die aangesloten zijn op die switch?

Als het de switch zelf is, zie dan mijn eerdere berichten.
Overigens zal de ZyXEL als het goed is helemaal geen IP adres krijgen immers dat is, als ik het goed begrepen heb, een unmanaged switch zonder User Interface.


Ik ga het volgende week testen en kom dan terug. Ben nu een weekje uit de lucht. Je hoort van mij, in ieder geval dank voor je reacties!