Vraag

Switch voor Vlan

• 24 februari 2017
  • 9 reacties
  • 3774 keer bekeken

Ik ben al een tijdje op zoek naar een snelle switch ter vervanging van mijn Experiabox v10
Ik heb glas 500/500 en Itv van kpn. dit wil ik via Vlan switch gaan scheiden.
heb op dit moment een Draytek Vigor 2130 er aan hangen wat wel werkt maar heb geen meertv van kpn.
doordat ik niet kan trunken helaas.
nu kom ik zelf op een draytek switch uit maar deze zijn al snel rond de 220 euro.
zijn er goedkopere oplossingen maar met behoud van de snelheid?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Waar wil je die switch nu precies plaatsen?
Beste Robin,
Bedankt voor je snelle reactie,

de switch wil ik plaatsen voor de Experiabox
Vanuit de switch Vlan 6 richting router voor internet en Vlan 4 en 6 richting Experiabox voor Itv.
Reputatie 7
Badge +30
Dat gaat niet werken. De Experiabox wil dan een PPP sessie bouwen over VLAN6 en je eigen router ook, en dat is niet mogelijk. Of begrijp ik het niet goed?

Die Draytek kan geen routed iTV? Ik heb nooit met Draytek's gewerkt, maar voor o.a. EdgeRouters/USG's en verschillende Asus routers kan je Routed ITV werken krijgen, en zijn scriptjes beschikbaar op het internet.
De opstelling die ik nu heb is het volgende:
Utp vanuit glasbox gaat mijn dryatek 2130 in, hier gebruik in ppp om toegang tot het kpn netwerk te krijgen.
Via vlan 4 en 6 splits ik het signaal op.
poort 1 en 2 van mijn router is voor internet, 3 en 4 voor itv (vlan4). Op deze manier heb ik geen meertv van kpn omdat alleen vlan 4 niet terug kan communiceren naar kpn toch?
Voor zover ik weet moet je dan Trunking uitvoeren wat dus niet gaat op mijn 2130
screenshot
Reputatie 7
Was het maar zo eenvoudig, helaas ligt het iets complexer.
Met routed-ITV communiceren de TV ontvangers op het LAN, net als alle andere apparaten, gewoon untagged op het default vlan en daarmee communiceert de TV ontvanger ook via vlan 6 met de buitenwereld.
Op de Experia Box is een IGMP proxy server actief die de TV streams via vlan 4 ontvangt. Voor TV abonneert een TV ontvanger zich bij de IGMP proxy server op de overeenkomstige TV stream. De TV ontvanger zelf zit bij routed-ITV dus helemaal niet op vlan 4, het is alleen de IGMP proxy server die via vlan 4 naar buiten communiceert.
MéérTV is een dienst die via Internet (vlan 6) loopt en die werkt dus omdat de TV ontvanger via vlan 6 met de buitenwereld communiceert. MéérTV is niet beschikbaar op vlan 4 en als je jouw TV ontvanger op vlan 4 aansluit, dan werkt ITV, maar MéérTV niet. Feitelijk ga je met een TV ontvanger dan van routed-ITV terug naar bridged-ITV terwijl routed-ITV nu juist geïntroduceerd is om diensten als MéérTV mogelijk te maken. Dit is ook niet met een eenvoudige trunk te omzeilen.
dankje voor je hulp zover! goed weekend.
Reputatie 7
Ook ik wacht met spanning op het moment dat KPN de specificaties gaat publiceren nu ze daar wettelijk toe verplicht zijn.
Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248
Het eerste dat dan zal gebeuren is dat onze V10 vervangen zal worden door een EdgeRouter, hij ligt al klaar.
De opstelling die ik nu heb is het volgende:
Utp vanuit glasbox gaat mijn dryatek 2130 in, hier gebruik in ppp om toegang tot het kpn netwerk te krijgen.
Via vlan 4 en 6 splits ik het signaal op.
poort 1 en 2 van mijn router is voor internet, 3 en 4 voor itv (vlan4). Op deze manier heb ik geen meertv van kpn omdat alleen vlan 4 niet terug kan communiceren naar kpn toch?
Voor zover ik weet moet je dan Trunking uitvoeren wat dus niet gaat op mijn 2130

Iptv is wat lastiger vlan wan5 activeren met vlan id4 prio0 deze aan 1 van de lan uitgangen koppelen hierop de iptv kastjes aansluiten eventueel met switch als je er meer dan 1 hebt. Of zoals jij poort 3 en 4 geschikt maken voor iptv

Dan nog 2 route policy’s toevoegen
10.142.64.0/18
213.75.112.0/21

Vlan6 op poort 1 en 2 niet specificeren zo blijven alle 4de lanpoorten internet behouden, wat je nodig hebt om op jouw poort 3 en 4 ook on demand toegang te krijgen.

Gebruik een vigor 2132ac

Vr grt

Zie ook http://netwerkje.com/routed-iptv

Reageer