Beantwoord

Synology NAS niet meer zichtbaar sinds overgegaan ben van Ziggo naar KPN

  • 10 January 2022
  • 9 reacties
  • 1325 keer bekeken

Reputatie 1

Vandaag ben ik overgegaan van Ziggo naar KPN (Box 12) en ik merk nu dat ik niet meer op mijn Synology NAS (ds216+) kom.  Dit is een best groot probleem voor mij.  Ik ben druk bezig geweest maar ik kom er totaal niet uit meer.

 

NAS zit net als bij Ziggo modem rechtstreeks aangesloten op de KPN modem.  Maar ik vind hem op mijn laptop niet meer.  Als ik inlog in de modem van KPN zie ik hem er ook niet bij staan terwijl die er toch echt mee verbonden is.   Dus kan ook geen nieuw IP adres achterhalen.

 

Op mijn laptop kon ik voorheen inloggen op mijn NAS server via 192.168.178.22:500

Dat gaat dus niet meer.

 

Ik heb de NAS server en de modem al opnieuw opgestart maar dat hielp ook niet.

Met de app Fing op mijn mobiel gekeken of die daar bij de apparaten staat maar daar staat die ook niet tussen.

 

Ik kan nu dus niet meer in mijn NAS server komen waar al mijn bestanden staan.

 

Hoe krijg ik mijn NAS server weer zichtbaar?

icon

Beste antwoord door Vulpen 10 January 2022, 16:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een Windows pc of laptop die u bekabeld aangesloten heeft? Of bekabeld aan kan sluiten?

Reputatie 6
Badge +9

Hoi,

 

Waarschijnlijk heeft de NAS een statisch IP adres gekregen in het verleden. omdat je nu van netwerk bent gewisseld is hij niet meer bereikbaar. (van 192.168.178.x bij Ziggo naar 192.168.2.x bij KPN)

2 oplossingen zijn dan mogelijk:

  1. Reset je NAS zoals het in de handleiding beschreven staat onder het kopje “Reinstall Synology NAS”. Dit zou mogelijk moeten zijn zonder data verlies (volgens diezelfde handleiding). Qua configuratie zul je wel weer de NAS moeten inrichten
  1. Verbind je pc met een kabel rechtstreeks aan de NAS. en stel je netwerkkaart zo in dat je in het zelfde netwerk valt (dus geef hem als IP adres 192.168.178.1 en als Subnetmasker 255.255.255.0). Daarna kun je met je browser gewoon naar de 192.168.178.22:500 gaan, inloggen en je NAS qua netwerk opnieuw instellen zodat hij op het KPN netwerk functioneerd
Reputatie 1

Update:

Via het programma Synology Assistant vind ik hem als ik het volgende aanvink en zoek Compatibiliteit > Sta compatibiliteit toe met apparaten die geen wachtwoordcodering ondersteunen (Deze optie is niet beveiligd)

Servernaam:  RS-Server

IP Adres: 192.168.178.22

IP-Status: Manual

Status: Verbinding is mislukt / Gereed

 

@Nick83 Ik zit nu achter een laptop die ik nu aangesloten heb met een kabel in de modem zit.

 

Reputatie 1

Hoi,

 

Waarschijnlijk heeft de NAS een statisch IP adres gekregen in het verleden. omdat je nu van netwerk bent gewisseld is hij niet meer bereikbaar. (van 192.168.178.x bij Ziggo naar 192.168.2.x bij KPN)

2 oplossingen zijn dan mogelijk:

  1. Reset je NAS zoals het in de handleiding beschreven staat onder het kopje “Reinstall Synology NAS”. Dit zou mogelijk moeten zijn zonder data verlies (volgens diezelfde handleiding). Qua configuratie zul je wel weer de NAS moeten inrichten
  1. Verbind je pc met een kabel rechtstreeks aan de NAS. en stel je netwerkkaart zo in dat je in het zelfde netwerk valt (dus geef hem als IP adres 192.168.178.1 en als Subnetmasker 255.255.255.0). Daarna kun je met je browser gewoon naar de 192.168.178.22:500 gaan, inloggen en je NAS qua netwerk opnieuw instellen zodat hij op het KPN netwerk functioneerd

Ik neig dan naar optie 2.

 

UPDATE:

Met  Synology Assistant ben ik stap verder  ben en in installatie wizard zit van inloggen met mijn inloggegevens van de NAS.  Is het hiermee ook op te lossen?  Het staat nu op handmatig en er is een IP, Subnetmasker, Standaardgateway, DNS-server vermeld.

Reputatie 7
Badge +7

volgens mij staat hier je antwoord: Why can’t I access my Synology NAS after office relocation? – Synology thailand

Reputatie 6
Badge +9

Zet hem op automatisch zodat hij weer netjes aan je huidige netwerk gekoppeld word.

Als je het IP voor je NAS dan in de experiabox reserveerd zorg je ervoor dat hij altijd op het zelfde IP te benaderen is. en omdat je hem niet op de NAS maar in je router vast zet heb je dit issue bij de volgende overstap niet opnieuw

 

Reputatie 1

Zet hem op automatisch zodat hij weer netjes aan je huidige netwerk gekoppeld word.

Als je het IP voor je NAS dan in de experiabox reserveerd zorg je ervoor dat hij altijd op het zelfde IP te benaderen is. en omdat je hem niet op de NAS maar in je router vast zet heb je dit issue bij de volgende overstap niet opnieuw

 

 

Ik heb in de modem de IP nu gereserveerd En ik kan weer op de mappen op de NAS. :)

Thnx allemaal.

 

Reputatie 1

Nu nog uitvogelen hoe ik NAS ook van buitenaf kan bereiken en mijn PLEX weer op de NAS komt.  

Reputatie 1

Ik kom op mijn laptop enkel in mijn NAS via verkennen met \\SERVER_NAAM  

Via http://192.168.2.15:5000/  en dan inloggen lukt niet omdat ik bij 2 traps verificatie een 6 cijferige code moet invoeren maar dat gaat niet omdat niet op huidige mobiel staat meer en een noodcode komt nooit (al vele malen geprobeerd) aan.

Iemand een idee?

Sinds nieuwe modem heb al dagen bezig om het op te lossen maar nog niet veel verder gekomen.  

 

UPDATE:

Ik vond dit op internet erover...

https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/dsm-login-6-cijferige-code-niet-mogelijk/

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7  Alleen is het Modus 1 of Modus 2?

Als ik eenmaal in mijn NAS settings kan eens zien hoe bv poorten open zet voor NAS in KPN modem.