Beantwoord

Thuisnetwerk glasvezel indelen

  • 7 July 2019
  • 10 reacties
  • 644 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 4 reacties
Hallo,

Over een paar weken krijg ik de sleutel van ons nieuwbouw huis en tot voor kort dacht ik daar alleen ziggo te kunnen krijgen (heb ik nu ook). Nu bleek onlangs dat glasvezel ook mogelijk is en ik neig ernaar om via KPN 200/200 glasvezel+tv+bellen te nemen.

Nu was ik er al helemaal uit hoe ik (met Ziggo) straks m’n netwerk zou opzetten. Met glasvezel moet dat net weer even anders. Omdat ik zelf niet bekend ben met glasvezel en de bijbehorende apparatuur wil ik jullie vragen eens mee te denken over de beste opties en wat er wel/niet mogelijk is.

Ik wil graag een eigen router achter de Experiabox zetten, zo heb ik nu ook mijn ziggo modem in de bridge-modus staan. Ik ben van plan om straks een snelle router te kopen zodat ik daarop VPN kan draaien. Zie het diagram van hoe ik het eerst via Ziggo wilde aansluiten en het diagram met pen van wat me nu dan de beste optie lijkt.

Ik hoor graag jullie ideeën en tips!



icon

Beste antwoord door wjb 8 July 2019, 09:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Volgens mij heb je het in het onderste plaatje prima getekend. Zorg dat je meterkast groot genoeg is 😉

Je kunt het eventueel later als je na verhuizen weer eens tijd hebt nog aanpassen: die router rechtsreeks aan glasvezel kastje en de Experiabox erachter. Voor bellen heb je die nodig. Er is hier op dit forum een topic waarin je precies uitgelegd word hoe dat moet.
Volgens mij heb je het in het onderste plaatje prima getekend. Zorg dat je meterkast groot genoeg is 😉


Je kunt het eventueel later als je na verhuizen weer eens tijd hebt nog aanpassen: die router rechtsreeks aan glasvezel kastje en de Experiabox erachter. Voor bellen heb je die nodig. Er is hier op dit forum een topic waarin je precies uitgelegd word hoe dat moet.


Bedankt voor je reactie en fijn dat het er allemaal goed uit lijkt te zien! De router achter de experiabox gaat niet voor problemen zorgen? Of kan de experia ook in bridge-modus? Verder vroeg ik me nog af, moet de KPN tv decoder worden aangesloten op het tv signaal en apart voor internet of komt dat door dezelfde utp kabel zoals ik heb getekend en waar ik vanuit ga?
Reputatie 7
Badge +24
Nee. Router achter de Experiabox werkt gewoon. Je hoeft daarvoor niets in te stellen in de Experiabox. De tv-kastjes moet je rechtstreeks aansluiten op de Experiabox. Er mag wel een switch tussen zitten, maar geen router. Maar volgens mij heb jij het ook zo getekend... Alleen in de woonkamer heb je de tv aan de switch achter je router getekend, daar moet dan nog een HDMI kabel naar je decoder 😉
Reputatie 7
Gebruik een eigen router achter de Experia Box.
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.

Nee. Router achter de Experiabox werkt gewoon. Je hoeft daarvoor niets in te stellen in de Experiabox.
Als je services achter de eigen router vanaf Internet bereikbaar wilt maken, zoals wellicht jouw NAS, dan zal je de eigen router, zoals beschreven in het eerste door mij aangehaalde topic, als DMZ Host van de Experia Box moeten instellen.
Reputatie 7
Badge +30
Ha @Gv5, welkom! Wat leuk dat je zo goed voorbereid! Ik zie dat je al helemaal voorzien bent van de juiste informatie. Nog wel een tip van mijn kant: als je een Experiabox V10A toe gestuurd krijgt, dan heb je maar 3 ingangen voor de UTP kabels. We kunnen je in dat geval wel voorzien van een switch.
Nee. Router achter de Experiabox werkt gewoon. Je hoeft daarvoor niets in te stellen in de Experiabox. De tv-kastjes moet je rechtstreeks aansluiten op de Experiabox. Er mag wel een switch tussen zitten, maar geen router. Maar volgens mij heb jij het ook zo getekend... Alleen in de woonkamer heb je de tv aan de switch achter je router getekend, daar moet dan nog een HDMI kabel naar je decoder 😉

Goed om te weten! Maar zitten er op de Experiabox aparte tv uitgangen of kan ik de tv met een utpkabel op elke uitgang van de Experiabox aansluiten?
Gebruik een eigen router achter de Experia Box.Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box.


Nee. Router achter de Experiabox werkt gewoon. Je hoeft daarvoor niets in te stellen in de Experiabox.Als je services achter de eigen router vanaf Internet bereikbaar wilt maken, zoals wellicht jouw NAS, dan zal je de eigen router, zoals beschreven in het eerste door mij aangehaalde topic, als DMZ Host van de Experia Box moeten instellen.

Top, dat kan dus ook nog steeds met de router achter de Experiabox? Zie wat op tegen het instellen van mijn eigen router zonder experiabox er voor.
Ha @Gv5, welkom! Wat leuk dat je zo goed voorbereid! Ik zie dat je al helemaal voorzien bent van de juiste informatie. Nog wel een tip van mijn kant: als je een Experiabox V10A toe gestuurd krijgt, dan heb je maar 3 ingangen voor de UTP kabels. We kunnen je in dat geval wel voorzien van een switch.
Ja ik kom er in m’n tekening net 1 tekort. Bedankt voor de tip. Ik las verder op het forum dat mensen bij een switch van abonnement 2-of-meerde-hands apparatuur kregen van KPN. Is die kans er ook als ik voor het eerst gebruik van kpn alles in 1?
Hallo @Gv5
Goed om te weten! Maar zitten er op de Experiabox aparte tv uitgangen of kan ik de tv met een utpkabel op elke uitgang van de Experiabox aansluiten?

Die kun je op iedere LAN-uitgang van de modem aansluiten.
Ik las verder op het forum dat mensen bij een switch van abonnement 2-of-meerde-hands apparatuur kregen van KPN. Is die kans er ook als ik voor het eerst gebruik van kpn alles in 1?

Die apparatuur die je in BRUIKLEEN krijgt hoeft niet per definitie spiksplinternieuw te zijn, maar wordt voor verzending wel volledig nagezien en van de nieuwste software voorzien. Alle aansluitmaterialen zoals stekkers, kabels etc, zijn we altijd nieuw, die hoef je na einde abo ook niet terug te sturen.
Reputatie 7
Badge +30
Het klopt helemaal wat Jan zegt!