Vraag

Thuisnetwerk - zou mijn plan werken? Router achter Experiabox

• 24 januari 2017
  • 34 reacties
  • 2456 keer bekeken

Ik ben van plan een thuisnetwerk achter de Experia Box v9 met volgend doel op te zetten.
Ik wil met de router volledige controle over de internetverbinding hebben (kinder zullen niet altijd toegang tot internet hebben, een centrale server die ik van overal kan bereiken voor music, videos en backups)
- TV loopt compleet via de Experia Box
- ASUS router via WAN met Experia box verbinden
- Alle internetverbindingen lopen via de ASUS Router (LAN en WIFI)
- Extra WiFi access point op zolder via de time capsule

Hier nog wat details over de plan.
Is dit de juiste manier van aanpak of moet eer iets helemaal anders?

34 reacties

Reputatie 7
Dat gaat zeker werken.
Wel sluit je de Asus met zijn WAN poort aan op een LAN poort van de V9.
Zie ook: https://forum.kpn.com/internet-9/gebruik-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Bedankt wij voor de snelle reactie. Ik heb de handleiding intensief gelezen en de instellingen op de Experia Box en mijn router volgens deze handleiding aangepasst.
Kun jij aub even kijken of dit zo klopt en of ik iets gemist heb?

bedankt
Sven

Reputatie 7
Nee, dat gaat nog niet helemaal goed.
Heb jij een screenshot van de WAN instellingen op jouw Asus. Ik wil graag het IP adres en het MAC adres zien.
Op de V9 zal je bij de DMZ Host niet 192.168.1.1 moeten instellen, maar 192.168.2.250, het WAN IP adres van jouw Asus.
Is de Asus met een netwerkkabel aangesloten op de V9 of via wifi?
Reputatie 7
Badge +30
Kan je de WAN pagina van de Asus hier ook eens plaatsen? Ik ben benieuwd of het MAC adres overeenkomt en het IP klopt.

DMZ is verkeerd (verkeerde IP), maar de Binding is denk ik naar het verkeerde MAC adres.

EDIT: wjb was eerder

Reputatie 7
Badge +30
Is er geen WAN Status pagina? Waar het WAN IP staat (iets met 192.168.2.x) en het WAN MAC?
Ik kan van automatisch WAN naar statisch omschakelen. dan zie jij dit

Reputatie 7
De WAN connection type moet op automatisch blijven staan.
"Operation Mode: Wireless router": Is die Asus nu met een netwerkkabel op de V9 aangesloten of via wifi?
Heb je het IP adres voor de DMZ Host op de V9 al omgezet naar 192.168.2.250?
de ASUS router is via netwerkkabel aangesloten.
Alle wireless toestellen zouden met hem Wifi verbindingen maken.
DZM Host is aangepast. Moet ik nog een van de opties "enable IPv4" of "enable IPv6" aanfinken?

ah, en nog een vraag.
Moet de DHCP server op de ASUS router aan of uit staan? Op dit moment staat die aan.

Reputatie 7
Enable IPv4 bij DMZ Host op de V9 moet aan staan en de DHCP server van de Asus moet inderdaad aan blijven staan.
ok, dus graag nog even een keer checken. Dit zijn nu de juiste instellingen voor de Experia box

Reputatie 7
Ziet er goed uit.
en dat zijn nu de instellingen voor de ASUS router

Reputatie 7
Lijkt me ook prima.
super. het werkt perfekt. bedankt voor jou support.
An het weekend probeer ik de time capsule aan te sluiten als WiFi accesspoint op de zolder.
de time capsule is verbonden met LAN kabel.
Is hiervoor ook en handleiding te vinden op het forum?

groeten
Sven
Reputatie 7
Goed te horen dat het goed werkt.
Zet die Time Capsule in bridge-mode en het aansluiten maar.
Je doet er wel verstandig aan op op de Asus een DHCP binding voor de Time Capsule te maken zodat het IP Adres niet wijzigt.
Reputatie 2
Kan ik met bovenstaande instellingen ook gebruik maken van VPN van buitenaf?
Zo ja dan ga ik deze instellingen overnemen in mijn Asus RT-AC51U en Experiabox V10.
Reputatie 7
OpenVPN: Ja
PPTP: Ja, maar dat wil je niet gebruiken.
L2TP/IPSec: Nee, double NAT.
IPSec: Met aparte cliënt van Shrewsoft of NCP.
Reputatie 2
Thnx, ga het binnenkort doorvoeren.
Hoi wjb,
alles werkt nettjes, maar toch heb ik nog een vraag/probleem.
De Asus router heeft 2,4GHZ en 5 GHZ Wifi en ik kan hun aparte SSID's geven
Ik heb nu de time capsule en de ASUS router 2,4 en 5 dezelfde SSID gegeven samen met hetzelfde password. Ik dacht dat de laptops en mobiltjes dan automatisch het sterkste signaal pakken en tussen de signalen switchen. Maar in de praktijk werkt dat niet zo.
B.v als ik in d woonkamer zit pakt mijn mobiltje waak het zwakke signal van de time capsule die op zolder staat in plaats van de ASUS die beneden in de Meterkast staat.
Moet ik toch beter voor alle 3 signalen een andere SSID aanmaken?

groeten
Sven
Reputatie 7
Jouw apparaten zouden inderdaad vanzelf moeten switchen als het signaal waarmee ze verbonden zijn te zwak is geworden en de SSID hetzelfde is. Zolang het signaal echter nog sterk genoeg is zal een switch niet direct plaatsvinden.
Als je een Android mobieltje hebt, installeer daar dan eens de app "Wifi Analyzer" op en meet eens de veldsterkte van Asus en Time Capsule op de verschillende locaties in jouw woning.
Wat zijn de waarden in jouw woonkamer?
Wij gebruiken naast de Experia Box meerdere (4!) wifi accesspoints, allen met dezelfde SSID's. Deze wifi accesspoints worden alleen voor 5GHz gebruikt uitgezonderd het wifi accesspoint op zolder waar ook 2.4GHz wifi actief is.
Al onze mobiele apparaten (Android en Windows) switchen automatisch naar het beste signaal.
Reputatie 2
Heb de instellingen zoals eerder beschreven overgenomen. Alleen VPN nog geen connectie. Wil eerst weten of ik bij het 'koppelen' een fout heb gemaakt.

Daarom in twee etappes schermafdrukken van mijn beide routers. Eerst de Asus.
Reputatie 2
En nu de Experia Box V10 bijlagen. Zowel geprobeerd met als zonder afwijkende OpenDNS.
Graag advies!
Reputatie 7
Badge +30
Wat versta je onder "VPN nog geen connectie"? Wel vanuit het LAN van de Asus? En het LAN van de EB? En vanaf "het internet"?

Kloppen de instellingen van de VPN Server?
Klopt de DHCP Binding, e.g. komt het MAC Address die je hebt ingevuld overeen met de WAN MAC van de Asus en krijgt de Asus daadwerkelijk 192.168.2.250?

Reageer