Vraag

Thuisnetwerk - zou mijn plan werken? Router achter Experiabox

  • 24 januari 2017
  • 34 reacties
  • 2456 keer bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Ik heb toch een probleem met mijn netwerk.
Televisie werkt altijd zonder probleem
Af en toe valt de wifi in de woonkamer weg - dan wordt de verbinding hele langsam of een nieuwe website openen werkt helemaal niet. Als ik dan b.v. de wifi uit- en weer aanzet, werkt het weer goed.
Ook van de kinderen op zolder hore ik dat de verbinding bij de Xbox (verzonden met ASUS router via LAN kabel) waker wegvalt voor 30sec en dan meteen weer herstelt.
Ook heb ik het probleem dat ik de ASUS router niet via 192.168.1.1 in de browser kan bereiken. Als ik de laptop nieuwe opstart werkt het meestal weer.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Alle toestellen hebben inmiddels vaste IP nummers via de DHCP server van de ASUS router.

groeten
Sven
Reputatie 7
Badge +30
Als je vanaf je laptop niet bij 192.168.1.1 kan dan zou dat betekenen dat er in de Asus iets fout gaat.

Zegt de log van de asus iets?
Als WiFi "niet werkt" kan je dan wel naar een IP browsen zoals http://192.168.1.1 en http://192.168.2.254 en http://213.239.154.31 ?
Wat ervaar je als je de Asus niet kan bereiken via je laptop? Traag? Geen reactie? Foutmelding?
Als ik de ASUS niet kan bereiken, dan is de verbinding heel traag. Foutmelding krijg ik nooit.

De Wifi log is hier:

SSID: "Welten"
RSSI: 0 dBm SNR: 0 dB noise: -90 dBm Channel: 6
BSSID: BC:EE:7B:8F:88:F8 Capability: ESS ShortSlot
Supported Rates: [ 1(b) 2(b) 5.5(b) 6 9 11(b) 12 18 24 36 48 54 ]
HT Capable:
Chanspec: 2.4GHz channel 6 20MHz (0x1006)
Primary channel: 6
HT Capabilities:
Supported MCS : [ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ]

Mode : AP Only

Stations List
----------------------------------------
MAC Associated Authorized RSSI PSM SGI STBC Tx rate Rx rate Connect Time
9C:FC:01:30:EA:BD Yes Yes -63dBm Yes Yes No 72.2M 24M 00:00:10

SSID: "Welten"
RSSI: 0 dBm SNR: 0 dB noise: -92 dBm Channel: 44/80
BSSID: BC:EE:7B:8F:88:FC Capability: ESS
Supported Rates: [ 6(b) 9 12(b) 18 24(b) 36 48 54 ]
VHT Capable:
Chanspec: 5GHz channel 42 80MHz (0xe22a)
Primary channel: 44
HT Capabilities:
Supported MCS : [ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ]
VHT Capabilities:
Supported VHT (tx) Rates:
NSS: 1 MCS: 0-9
NSS: 2 MCS: 0-9
Supported VHT (rx) Rates:
NSS: 1 MCS: 0-9
NSS: 2 MCS: 0-9

Mode : AP Only

Stations List
----------------------------------------
MAC Associated Authorized RSSI PSM SGI STBC Tx rate Rx rate Connect Time
90:B9:31:D5:D5:6B Yes Yes -58dBm Yes Yes Yes 6M 24M 03:21:15
En dat is de system log
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Type Iface
192.168.2.254 * 255.255.255.255 UH 0 0 0 WAN0 eth0
192.168.2.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 WAN0 eth0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 LAN br0
default 192.168.2.254 0.0.0.0 UG 0 0 0 WAN0 eth0
Reputatie 1
Badge +1
Sven,

Niets ten nadele van de oplossing van Robin, want dat zou heel goed kunnen werken namelijk.
Bij mij ging dat op die manier niet helemaal zoals ik wilde, thuis.

Bij mij werkte het met mijn TP Link allen op deze manier:

DHCP instellen op de EB.
Je Asus een vast IP laten krijgen van de EB.
Handmatig vast IP gegevens instellen op de Asus.
DHCP uit op de Asus.
Wifi uit op de EB.

Je moet bij het toekennen van een IP adres aan je router wel even nakijken welke IP adressen niet door de EB worden gereserveerd.

Wellicht een poging tot proberen waard?
bedankt voor de reactie. Ik zou een poging doen en jou manier van aanpak proberen.

gr
Sven
Ik heb nog een hele stomme vraag.
Als ik handmatig de vaste IP's wil instellen op de ASUS router - moeten deze dan in de reeks 192.168.2.x. zijn of 192.168.1.x.?
De ASUS router hangt achter de EB und heeft de IP 192.168.2.250 gekregen.

Ik heb het vermoeden dat mijn instellingen niet koppen

Reputatie 7
Het subnet moet anders zijn dan het subnet van de Experia Box.
In dit geval het de Experia Box subnet 192.168.2.0/24 en de Asus 192.168.1.0/24 en dat is helemaal goed.
wjb,
Bedankt voor de reacie, dat is op zich goed nieuws. Maar ik snap niet hoezo wij dan nog steeds problemen met het Wifi signal hebben. Ik zou KPN nog eens bellen.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/hoezo-schommeld-de-sterkte-wifi-signal-hele-erg-430327

Reageer