Vraag

Tijdelijk uitschakelen 5 GHz i.v.m. koppelen smart devices op 2,4 GHz (Experia Box V10A).

  • 6 October 2021
  • 17 reacties
  • 5231 keer bekeken

Reputatie 1

Veel smart devices werken alleen op 2,4 GHz band. Als je modem/router zowel op 2,4 GHz als 5 GHz zendt, moet je smart device gewoon werken. Maar het lukt niet altijd om hem initieel ook gekoppeld te krijgen. Daarvoor moet je dan tijdelijk de 5 GHz band uitschakelen. Na koppeling  (de netwerkconfiguratie is dan opgeslagen in het device) kun je hem weer inschakelen.

Op de Experia Box V10A zat deze in- en uitschakel mogelijkheid voor 5 GHz, maar die is helaas verdwenen met de recente update. Dank je wel KPN, wat een ellende. 

Ik heb toch mijn smart devices weer kunnen koppelen via een work-around met behulp van de hotspot functie van mijn smartphone. Op het forum staan ook oplossingen zoals het kopen van een acces-point, maar dat is niet nodig.

De hotspot functie op mijn smartphone geeft wel de mogelijkheid alleen de 2,4 GHz band te gebruiken. Als je ervoor zorgt dat je hotspot dezelfde configuratie heeft als je Experiabox kun je je smart device toch koppelen. Dus maak je de netwerkgegevens (SSID en het password) exact gelijk als op je Experia Box. En zorg ervoor dat je een tweede smartphone of tablet hebt met de app van het smart device erop.

Nu schakel je eerst je KPN modem uit. Dan de hotspot op je smartphone inschakelen met precies hetzelfde SSID en password als op je KPN modem. Dan vervolgens met een andere smartphone of tablet (met daarop de app voor het smart device uiteraard) inloggen op de hotspot, app opstarten en de koppeling uitvoeren. Daarna kun je de hotspot uitschakelen en je Experiabox weer inschakelen. Je smart device zoekt nu naar dezelfde netwerkgegevens en logt automatisch in op de Experiabox.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Henk-Jan2, wat leuk dat je de moeite neemt om deze work-around te delen met de andere forumgebruikers! Er is vast iemand die hier baat bij gaat hebben, bedankt hiervoor!

Na de update van het modem (het verwijderen van de individuele radio's), crashte mijn smart devices regelmatig.

Mijn "work around" is middels een losse router en de wifi instellingen van de experia achterwege te laten.

Helaas kun je kennelijk de SSID alleen verbergen, en niet meer volledig uit zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Helaas kun je kennelijk de SSID alleen verbergen, en niet meer volledig uit zetten.

Ha @jortlaban, wat bedoel je hier precies mee? Je kunt in de webinterface van alle Experia Boxen, ook bij de V10a, gewoon de wifi uitzetten. Door te kiezen voor ‘enable radio', in de wifi instellingen, kan je dit uitvinken.

De Workarround van Henk-Jan2 ia absoluut een goeie oplossing wat bij veel devices zal werken maar bij de Elro Connet helaas niet. Via de hotspot werkt het prima maar de Connect wil niet overschakelen naar de Experia. 

@Kpn Wanneer wordt het probleem in de Experia v10A gefixed? De oplossing met een extra accesspoint is geen oplossing gezien de optie van het uitschakelen van de 5GHz door een update is verwijderd. Waarom is dat überhaubt gedaan? Of is een andere Experia een oplossing? Ik wil wel graag snel gebruik kunnen maken van de Connect!

een accesspoint is wel een oplossing maar er is een andere manier:Ik stuur je zo een privebericht @Frank Franken 

Ben na lang proberen en veel ergernis er achter gekomen dat mijn Google Nest(en) niet meer te koppelen waren. Nu blijkt dat dus hieraan te liggen (update Experia V10a). Ze waren ooit gekoppeld voor de update en nu lukt het dus niet meer!

Mijn telefoon ziet 3 wifi netwerken, 2,4 gHz, 5gHz en 2,4/5 gHz maar ik kan alleen verbinden met het 2,4/5 gHz netwerk. Bij de andere twee lukt het niet om verbinding te maken?

Fijn dat KPN dit soort dingen doet 😞
En nog fijner is dat ze er geen oplossing voor hebben 😞.
Leve KPN (niet dus!!!

Reputatie 7

Mijn telefoon ziet 3 wifi netwerken, 2,4 gHz, 5gHz en 2,4/5 gHz maar ik kan alleen verbinden met het 2,4/5 gHz netwerk. Bij de andere twee lukt het niet om verbinding te maken?

Wat bedoel je nu met een 2.4/5GHz netwerk?

Kan je eens een screenshot plaatsen van "wat je telefoon ziet"?

Reputatie 7
Badge +8

Ben na lang proberen en veel ergernis er achter gekomen dat mijn Google Nest(en) niet meer te koppelen waren. Nu blijkt dat dus hieraan te liggen (update Experia V10a). Ze waren ooit gekoppeld voor de update en nu lukt het dus niet meer!

Mijn telefoon ziet 3 wifi netwerken, 2,4 gHz, 5gHz en 2,4/5 gHz maar ik kan alleen verbinden met het 2,4/5 gHz netwerk. Bij de andere twee lukt het niet om verbinding te maken?

Fijn dat KPN dit soort dingen doet 😞
En nog fijner is dat ze er geen oplossing voor hebben 😞.
Leve KPN (niet dus!!!

U bent zeker niet de enige. In een aankomende update wordt dit geadresseerd volgens kpn info forum onderwerp over v10a. 

Dank voor je reactie wjb.

Het 2.4/5GHz netwerk zou een gecombineerd netwerk zijn, zowel 2,4 gHz als 5 gHz. Die krijg ik ”automatisch" vanuit de Experia V10A.

Hierbij het screenshot:

 

FYI: Dit is de Experia V10A instelling:

 

Reputatie 7

Heb jij ook een screenshot van de definitie van de SSID 1DG-5G?

Geen idee wat dat is! Waar vind ik dat?

Reputatie 7

Geen idee wat dat is! Waar vind ik dat?

Wellicht als gastnetwerk want je zult hem toch echt ergens ingesteld moeten hebben, jouw telefoon verzint die wifi namen echt niet zelf.

Ik had een gast netwerk maar dat is uitgeschakeld (dat was met de naam Gast in de netwerknaam).
Weet of zie helaas geen andere opties!

Aah…  heb een Netgear Powerline 1000 over het hoofd gezien 😞 .
Sorry voor de verwarring!

Maar probleem met Experia V10A is er nog steeds in combinatie met Google Nest(en).

Ik heb de Elro Connect via het guest network verbonden met de experia v10a. Via de website van mijn modem, wlan, het guest network ingeschakeld. De telefoon met dit guest network verbonden en toen de Elro Connect verbonden. Met de rookmelders test in de app functioneert alles.

Bij mij wilde een HEMA smartlamp niet koppelen aan mijn KPN Experia V10a omdat hij alleen op 2,4 Ghz werkt. Diverse oplossingen geprobeerd te zoeken in de Experia en wat uiteindelijk lukte was heel simpel. De bandbreedte van de Experia 5 Ghz staat standaard op 20/40/80 Mhz. Deze heb ik gewijzigd naar de bandbreedte van de 2,4 Ghz. Hierop de lamp gekoppeld wat zonder problemen lukte. Hierna de 5 Ghz bandbreedte weer teruggezet naar 20/40/80 Mhz en zie daar. Het netwerk blijft functioneren als voorheen en de HEMA smartlamp werkt gewoon op de app. Dus: inloggen op de Experia, bandbreedte wijzigen, apparaat koppelen met 2,4 Ghz, bandbreedte weer terugzetten en klaar. Suc6.