Beantwoord

TP-Link archer AX10 als vervaging van de Experiabox V12

  • 20 January 2022
  • 49 reacties
  • 2169 keer bekeken

Ik heb een TP-link archer AX10 gekocht, in dit topic staat dat hij moet werken als vervanging van de Experiabox V12 

 

ik heb hem voor nu achter de expiria box gezet en werkt als een extra acces point om het hele huis te kunnen bedienen. maar wil hem in de nabije toekomst wel als eerste router gebruiken.

Kan ik ergens een stappen plan vinden om deze router geschikt te maken voor KPN TV 

Ik verwacht dat ik o.a. Hier iets moet configureren, ik heb dit topic doorgenomen maar gaat voornamelijk over de Edgerouter wel dit gevonden …..  TP link wel een ander model  .

Maar als ik de Vlan goed heb geconfigureerd dan ben ik in principe klaar toch.
Of is de DHCP optie ook nog slim om die goed te krijgen, of is dat optioneel. 
Mocht het allemaal aan de praat te krijgen zijn dan wil ik wel een document maken wat het stappen plan is en/of scripts die het automatiseren, is een leuke uitdaging.

 

icon

Beste antwoord door wjb 20 January 2022, 19:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Hallo @Ganz , @wjb weet hier veel van, misschien wil hij je op weg helpen.

 

Reputatie 7

Als jij jouw TP-link als onderstaand configureert dan zou het moeten werken.

 

Reputatie 7
Badge +10

….met wellicht nog aanvullend een PPPoE aanmelding voor internet.  (Ander menu).

@wjb  bedankt !! 

@Babylonia  ook bedankt, waar en wat stel je dan in, en is dat optioneel of verplicht ?

Is waarschijnlijk de DHCP option toch ?

 

Reputatie 7
Badge +10

Verplichte instelling bij KPN.

Waar je dat bij een TP-Link instelt even de handleiding erbij nemen of door de menu'’s heen bladeren.
(Heb zelf hier geen TP-Link router).

Wat je dan voor de PPPoE aanmelding aan gebruikersnaam en wachtwoord invult maakt niet.
(Is willekeurig te kiezen).

@Babylonia  bedankt, komt goed !

 

@wjb Ik heb zojuist ook een AX10 aangesloten op de NTU.

 

Maar helaas met deze gegevens krijg ik de foutcode 563.

 

Internet werkt wel. Dus wat doe ik fout?

Reputatie 7
Badge +10

Volgens de info gegevens bij KPN zelf:

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-563.htm

Dus check even opnieuw de instellingen m.b.t. IPTV.
Als ik het plaatje bekijk meer bovenaan van dit onderwerp valt er niet zoveel in te stellen.
Doorloop goed de aanvullende instellingen meer naar onderen van het menu.

Ik heb dezelfde gegevens als @wjb heeft gepost ingevuld.

 

Zowel met snooping aan als uit geprobeerd. Maar met beide krijg ik de foutcode 563.

 

Reputatie 7

Ik hoop dat @Francoix mee wil kijken want hij heeft een TP-Link AX10 actief met de bovenstaande instellingen.

Ik neem aan dat je de TV ontvanger wel opnieuw opgestart hebt.

Thx voor het snelle antwoorden! Uiteraard heb ik de box opnieuw opgestart :grin: . Ik heb ook de software verwijderd etc. maar hij blijft steeds op 85% hangen en dan de melding met foutcode 563.

Ik heb ook gespeeld met de andere instellingen zoals lan1: iptv en internet , igmp snooping, igmp version, en de iptvmulticast. Zo’ n beetje alle opties zoals in de screenshot. Steeds ook router en tv-kastje gereboot.

Hopelijk heeft @Francoix het antwoord. 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Als TV-ontvanger blijft hangen op 85%   (wel even langer wachten - rolt misschien toch door).
Met alle juiste instellingen.

Vink de  IGMP proxy  van de TP-Link eens een keer uit, schrijf de instelling weg,
daarna   IGMP proxy  weer inschakelen (en instelling wegschrijven).

Dat werkt als ervaring met een aantal andere eigen routers mogelijk ook hier als work-around?

Beste lezers,

Zelf ben ik ook bezig met het instaleren van de TP link AX10.
Router zoals bovenstaande afbeelding geconfigureert, PPPoE ook. 

Internet werkt prima, alleen de tv krijg ik niet aan de praat (85% configuratie foutcode 563) 
Wat @Babylonia Babylonia aangeeft:
'Vink de  IGMP proxy  van de TP-Link eens een keer uit, schrijf de instelling weg,
daarna   IGMP proxy  weer inschakelen (en instelling wegschrijven).' 

ook uitgevoerd, helaas nog steeds geen succes (of ik moet wegschrijven verkeerd begrijpen maar neem aan dat dit opslaan is, modem, router en tv ontvanger rebooten?). 

Het enige verschil wat ik kan vinden is (zie afbeelding) 

'IPTV Multicast VLAN ID:

IPTV Multicast VLAN Priority:'
Deze blijven automatisch op 0 staan, als ik Enable IPTV Multicast VLAN aanvink en deze verander naar zoals @wjb aangaf in de afbeelding naar 4 en 5 krijg ik:
'The VLAN IDs cannot be the same.'

De twee kaders zijn alleen aan te passen als ik Enable IPTV Multicast VLAN aanvink.

als ik Enable IPTV Multicast VLAN weer uit zet gaan ze vanzelf weer naar 0.



ik heb ook net als @Tanto gespeeld met lan1: iptv en internet , igmp snooping, igmp version, en de iptvmulticast. Ook dit lijkt allemaal niet te werken. 

Iemand enig idee wat ik fout doe? 

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +10

Weet niet of de  priority waarden  nog veel gaan uitmaken?
Maar voor internet (VLAN 6) zou dat volgens de KPN regels een priority moeten hebben van 1
IPTV (VLAN 4) en VOIP (over VLAN 7) - priority 5

(In vergelijk met het screenshot zowel internet als VOIP priority aanpassen).

Weet niet of de  priority waarden  nog veel gaan uitmaken?
Maar voor internet (VLAN 6) zou dat volgens de KPN regels een priority moeten hebben van 1
IPTV (VLAN 4) en VOIP (over VLAN 7) - priority 5

(In vergelijk met het screenshot zowel internet als VOIP priority aanpassen).

@Babylonia Dank voor het snelle bericht! 

 

Dat betekend dus dat 'internet vlan priority' van 0 naar 1 en 'voip vlan priority' van 7 naar 5 moet? Ik ben totaal niet thuis in deze wereld dus snap het niet helemaal, mijn excuses.. 

Reputatie 7

VLAN 7 wordt niet gebruikt bij het gebruik van een eigen router. Telefonie loopt dan gewoon over vlan 6. Ook de KPN Box (V12) gebruikt geen vlan 7 meer.

Weet niet of de  priority waarden  nog veel gaan uitmaken?
Maar voor internet (VLAN 6) zou dat volgens de KPN regels een priority moeten hebben van 1
IPTV (VLAN 4) en VOIP (over VLAN 7) - priority 5

(In vergelijk met het screenshot zowel internet als VOIP priority aanpassen).

 

zojuist aangepast, helaas zonder succes. Zie afbeelding hoe de tp link nu staat geconfigureerd.   @Babylonia wat bedoelt u met schrijf de instellingen weg en weggeschreven in een van uw vorige posts?

 

Reputatie 7
Badge +10

Wat @Babylonia Babylonia aangeeft:
'Vink de  IGMP proxy  van de TP-Link eens een keer uit, schrijf de instelling weg,
daarna   IGMP proxy  weer inschakelen (en instelling wegschrijven).' 

ook uitgevoerd, helaas nog steeds geen succes (of ik moet wegschrijven verkeerd begrijpen maar neem aan dat dit opslaan is,……

 

wat bedoelt u met schrijf de instellingen weg en weggeschreven in een van uw vorige posts?


Inderdaad  "neem aan dat dit opslaan is".

De instellingen “concreet vastleggen”.

Binnen een gebruikers interface van het ene of andere merk / model apparaat kan dat wel eens verschillen in gevolgde procedures.

Het kan zijn dat men instellingen direct kan aan- of uitvinken, en daarmee ook direct actief is !!

Bij andere interfaces moet men een instelling erna ook nog eens daadwerkelijk bevestigen met een aparte opslaan knop.

Het gaat erom dat men een instelling daadwerkelijk de-activeert, en erna weer activeert.

Daarbij kunnen meerdere zaken meespelen waar iets op fout kan lopen, en waarom deze procedure?

1. Besef dat een web-pagina waar instellingen worden getoond, ook maar slechts een representatie is van de achterliggende “werkelijke” instellingen.
Tussen werkelijke instellingen en representatie via een web-interface kan een discrepantie zitten.

Mogelijke fouten / discrepanties kunnen verholpen worden door de procedure “heen en terug gaan” van instellingen.

2. Bij achterliggende wisselingen van servers waar een KPN IPTV stream van wordt betrokken, wordt dit mogelijk niet direct opgemerkt in de router en aangepast. Door “heen en terug gaan” wordt achterliggend opnieuw het server adres opgevraagd en alsnog vernieuwd / gecorrigeerd.

@Babylonia thanks voor de duidelijke uitleg! Ik ga het vanavond nog een keer helemaal opnieuw doornemen en proberen, hopen dat het nu lukt. Een fijne dag gewenst!

Iemand toevallig al de oplossing gevonden?

Vandaag ook de ax10 gekocht instellingen geprobeerd internet werkt direct met ppoe in stellingen alleen de tv krijg ik niet verder dan 85%

Mocht iemand me gelukkig kunnen maken zou top zijn 

Uit een test van Tweakers blijkt dat de 2.4-band de AX-functie niet ondersteunt, alléén B/G/N/AC, iets voor aanstaande kopers om rekening mee te houden.

 

Reputatie 7
Badge +10

Uit een test van Tweakers blijkt dat de 2.4-band de AX-functie niet ondersteunt, alléén B/G/N/AC,
iets voor aanstaande kopers om rekening mee te houden.


Uiteraard niet !!   AX heeft betrekking op een bereik tussen 5-6 GHz

Verder valt AC ook niet onder het bereik van de  2.4 GHz WiFi band.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_6

Reputatie 7

Uiteraard niet !!   AX heeft betrekking op een bereik tussen 5-6 GHz

WiFi 6 heeft betrekking op zowel 2.4GHz als 5GHz.

 

Bron

Hallo @Babylonia , die AC bij de 2.4 band is een fout van mij, maar dat de AX bij de 2.4 band ontbreekt klopt wel. De TP-Link AX20/22 heeft wel de AX op de 2.4band net als de KPN Box12.

 

Reputatie 7
Badge +10

Uiteraard niet !!   AX heeft betrekking op een bereik tussen 5-6 GHz

WiFi 6 heeft betrekking op zowel 2.4GHz als 5GHz.

Tja, dat het terug schakelt / backwards compatible is met 2.4 GHz is niet de verdienste van WiFi 6.

Het gaat bij WiFi 6 in eerste instantie juist om de benutting van de 5-6 GHz band.
Als dat door plaatselijke omstandigheden niet mogelijk is, en je moet terugvallen naar 2.4  GHz, heeft gebruik van WiFi 6 geen enkel nut. Kun je net zo goed een oud WiFi punt gebruiken wat alleen 2.4 GHz ondersteunt.