Beantwoord

TP-Link archer AX10 als vervaging van de Experiabox V12

  • 20 January 2022
  • 49 reacties
  • 2169 keer bekeken

Ik heb een TP-link archer AX10 gekocht, in dit topic staat dat hij moet werken als vervanging van de Experiabox V12 

 

ik heb hem voor nu achter de expiria box gezet en werkt als een extra acces point om het hele huis te kunnen bedienen. maar wil hem in de nabije toekomst wel als eerste router gebruiken.

Kan ik ergens een stappen plan vinden om deze router geschikt te maken voor KPN TV 

Ik verwacht dat ik o.a. Hier iets moet configureren, ik heb dit topic doorgenomen maar gaat voornamelijk over de Edgerouter wel dit gevonden …..  TP link wel een ander model  .

Maar als ik de Vlan goed heb geconfigureerd dan ben ik in principe klaar toch.
Of is de DHCP optie ook nog slim om die goed te krijgen, of is dat optioneel. 
Mocht het allemaal aan de praat te krijgen zijn dan wil ik wel een document maken wat het stappen plan is en/of scripts die het automatiseren, is een leuke uitdaging.

 

icon

Beste antwoord door wjb 20 January 2022, 19:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 7

Uiteraard niet !!   AX heeft betrekking op een bereik tussen 5-6 GHz

WiFi 6 heeft betrekking op zowel 2.4GHz als 5GHz.

Tja, dat het terug schakelt / backwards compatible is met 2.4 GHz is niet de verdienste van WiFi 6.

Het gaat bij WiFi 6 in eerste instantie juist om de benutting van de 5-6 GHz band.
Als dat door plaatselijke omstandigheden niet mogelijk is, en je moet terugvallen naar 2.4  GHz, heeft gebruik van WiFi 6 geen enkel nut. Kun je net zo goed een oud WiFi punt gebruiken wat alleen 2.4 GHz ondersteunt.

Nee, wifi 6 draait helemaal niet om de gebruikte band maar om de dynamische toewijzing van "airtime" aan apparaten waardoor er veel efficienter met beschikbare zendcapaciteit omgegaan kan worden.

Dat efficiënter toewijzen van "airtime" is ook waarom wifi 6 eigenlijk alleen grote voordelen heeft in omgevingen met veel aangesloten apparaten. Voor thuisnetwerken is het, mijns inziens, opnieuw een marketing instrument om weer wat geld uit de consument te kloppen.

Reputatie 7
Badge +10

Allemaal leuk en aardig bedacht.

Of je tezamen met een Ferrari, Aston Martin, Porsche, of een Fiatje 500 - Trabantje in de file staat, en nog 500 andere auto's, maakt weinig uit wie er uiteindelijk op het eindpunt aankomt.
Daar zit niet de winst als je terug moet vallen naar 2,4 GHz en is ook niet de verdienste ervan.

Reputatie 7

Allemaal leuk en aardig bedacht.

Of je tezamen met een Ferrari, Aston Martin, Porsche, of een Fiatje 500 - Trabantje in de file staat, en nog 500 andere auto's, maakt voor het eindresultaat weinig uit wie er uiteindelijk op het eindpunt aankomt.   Daar zit niet de winst als je terug moet vallen naar 2,4 GHz

Er wordt helemaal niet teruggevallen op 2.4GHz.

Zowel op 5GHz als op 2.4GHz wordt met wifi 6 efficiënter gebruik gemaakt van de beschikbare zendcapaciteit. Dezelfde 2.4GHz zendcapaciteit kan dus meer IoT devices bedienen en dat is belangrijk want heel veel IoT devices met beperkte behoefte aan bandbreedte gebruiken 2.4GHz wifi.

Je moet het zien dat met wifi 6 in dezelfde vrachtwagen de lading voor meerdere apparaten kan stoppen terwijl voorheen elke vrachtwagen de lading voor één apparaat kon vervoeren en daardoor veelal half leeg rondreed maar wel de weg bezet hield.

 

Reputatie 7
Badge +10

Nog steeds ga je uit van een maximum benutting van zowel 2.4 GHz als 5-6 GHz.
Als de demping door plaatselijke omstandigheden (muren - betonnen vloeren) geen 5-6 GHz verbinding toelaten, en alles terugvalt op 2.4 GHz  heb je niets aan die WiFi 6.

Of er in de Ferrari, Aston Martin, Porsche, of een Fiatje 500 - Trabantje in de file per auto één, twee, drie of vier passagiers zitten maakt niets uit voor de aankomst van het totaal.

Reputatie 7

Nog steeds ga je uit van een maximum benutting van zowel 2.4 GHz als 5-6 GHz.
Als de demping door plaatselijke omstandigheden (muren - betonnen vloeren) geen 5-6 GHz verbinding toelaten, en alles terugvalt op 2.4 GHz  heb je niets aan die WiFi 6.

Muren en betonnen vloeren hebben net zoveel impact op wifi 5 als op wifi 6 maar daar gaat het met wifi 6 ook helemaal niet om. Nogmaals, wifi 6 gaat helemaal niet om het terugvallen van 5GHz naar 2.4GHz, het gaat om een efficiënter gebruik van de beschikbare capaciteit van elke band zelf.

Wifi 6 doet niets anders dan de beschikbare capaciteit op 5GHz beter benutten waardoor er met dezelfde capaciteit meer apparaten op 5GHz aangesloten kunnen worden en de beschikbare capaciteit op 2.4GHz beter benutten waardoor er met dezelfde capaciteit meer apparaten op 2.4GHz aangesloten kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +10

Muren en betonnen vloeren hebben net zoveel impact op wifi 5 als op wifi 6 maar daar gaat het met wifi 6 ook helemaal niet om.

Daar gaat het wel om.  Want zonder gebruik van die WIfi 5-6 band verval je terug op oudere standaarden.
Die standaarden zijn niet verandert. Anders zou oudere apparatuur er niet mee kunnen samenwerken.

Vergelijk het met een VOIP ATA adapter voor telefonie.
Of je nu een 25 Mbps - 50 Mbps - 200 Mbps - 1 Gb verbinding hebt.
Die VOIP verbinding met achterliggende protocollen veranderen daar niet mee.

Alleen heb je bij een 1 Gb verbinding meer ruimte om veel meer “trage” VOIP-verbindingen te leggen.
Maar als je door omstandigheden -internet in het buitengebied- niet hoger komt als een 10-20 Mbps verbinding, kun je dat absoluut niet beter benutten dan wat er voor die bandbreedte staat en de protocollen voor data die er binnen die bandbreedte mogelijk zijn en zijn gespecificeerd.

Als je WiFi 6 ter beschikking hebt (die ook functioneel in stand gehouden kan worden),
met alle mogelijkheden tussen 2,4 GHz - 5 en 6 GHz dat je alle bandbreedte kunt benutten. Met de nieuwere snellere bandbreedte ook nieuwere specificaties en benutting ervan.

Met straks misschien wel WiFi 7-8-9-10 uiteraard nog een veel breder gebruik??
Maar lijkt me een open deur.

Reputatie 7

Muren en betonnen vloeren hebben net zoveel impact op wifi 5 als op wifi 6 maar daar gaat het met wifi 6 ook helemaal niet om.

Daar gaat het wel om.  Want zonder gebruik van die WIfi 5-6 band verval je terug op oudere standaarden.

@Babylonia , Ik hoop dat je je toch een keer gaat verdiepen in wifi 6 en dan nog eens terugdenkt aan deze discussie.

Nogmaals, wifi 6 biedt absoluut geen oplossing voor muren en betonnen vloeren en dat is ook geheel niet de intentie van wifi 6. Bij wifi 6 draait het om OFDMA voor het efficiënter gebruiken van de beschikbare zendcapaciteit waar met dezelfde capapciteit meer apparaten bediend kunnen worden. Vandaar ook dat wifi 6 feitelijk alleen zinvol is in omgevingen met heel veel mobiele apparaten en dat zijn over het algemaan dus niet de thuisnetwerken.

Reputatie 7
Badge +10

WiFi 6 heeft alleen zin in zo’n beetje “open sight” connectie van alle WiFi punten.
Dus grote open ruimten zoals vertrekhallen van vliegvelden, beursgebouwen, e.d.
Waar er onderling geen demping is van die hogere 5-6 HHz bandbreedtes en benutting ervan.

Maar die situatie zul je in thuis omgevingen nauwelijks tegenkomen. Daar zijn ruimten doorgaans te klein, en obstakels als muren en betonnen vloeren te talrijk. (Je leest teveel reacties waar mensen wonderen verwachten van WiFi-punten die niet eens WiFi 6 ondersteunen).

Hooguit op een jaarlijks tuinfeest waar "tig" mensen zich binnen dezelfde open tuin begeven, en allemaal willen internetten. (Kun je beter geen tuinfeest organiseren als iedereen gaat internetten).

Reputatie 7

WiFi 6 heeft alleen zin in zo’n beetje “open sight” connectie van alle WiFi punten.

Waarom, wifi 6 is immers gewoon 2.4GHz en 5GHz maar nu met OFDMA.

Bron

Reputatie 7
Badge +10

Je kunt met grote letters blijven herhalen, dat verandert er niets aan.
Dus stop er beter mee.

Reputatie 7

Je kunt met grote letters blijven herhalen, dat verandert er niets aan.
Dus stop er beter mee.

Goed plan, maar ik hoop dat je door hebt dat ik die "grote" letters allemaal voorzie van een bronverwijzing naar publicaties waar men dingen van kan leren.

Dat niet iedereen daar behoefte aan heeft moge duidelijk zijn maar dan hoop ik maar dat de meelezer er wel wat van op zal steken.

Reputatie 7
Badge +10

In je eerdere grote letter aanhaling staat al precies wat ik in mijn eigen bewoordingen ook al beschrijf:

Dit vereist wel apparatuur dat overweg kan met de WiFi 6E standaard
en is vooral bedoeld voor korte afstanden zonder obstakels.

Reputatie 7

Dit vereist wel apparatuur dat overweg kan met de WiFi 6E standaard
en is vooral bedoeld voor korte afstanden zonder obstakels.

We hebben het helemaal niet over wifi 6E, we hebben het over wifi 6.

We hebben het dus gewoon over wifi op 2.4GHz en 5GHz en niet over wifi op 6GHz.

En daarbij krijg ik het gevoel dat je nog steeds niet doorhebt waar het bij wifi 6 om draait en dat is een efficiënter gebruik van de 2.4GHz en 5GHz capaciteit d.m.v. OFDMA en andere nieuwe technieken om de efficiëntie te verhogen.

Zie de "grote" letters in dit bericht.

Reputatie 7
Badge +10

We hebben het helemaal niet over wifi 6E, we hebben het over wifi 6.

Dan moet je er ook niet naar verwijzen. (Het is de letterlijke tekst in die aanhaling).
Het blijft zoals het is. Niet meer niet minder.

Reputatie 7

Het blijft zoals het is. Niet meer niet minder.

En hoe is het dan?

Ik houd er niet van als mensen onzin verkondigen en je hebt aan mij een verkeerde in zo'n situatie.

We zijn het er volgens mij over eens dat wifi 6 weinig tot geen toegevoegde waarde heeft in een thuisnetwerk maar het zou heel mooi zijn als je voor jezelf ook eens zou kunnen zeggen ... verrek, ik heb weer eens wat geleerd, wifi 6 is toch heel iets anders dan dat ik dacht.

Babylonia dacht:

Uiteraard niet !!   AX heeft betrekking op een bereik tussen 5-6 GHz

Reputatie 7
Badge +10

Wat een eindeloos gezeur waar we toch niet uitkomen.
Niet verwonderlijk dat je aan een score van 56772 reacties komt op dit forum.
Want je zult en moet gelijk hebben.

Aanbevolen instellingen werkten absoluut niet. Sterker nog, ik moest de AX10 router resetten en de hele setup opnieuw doen, kon geen verbinding meer maken.

 

Daarna op goed geluk uitgekomen op de volgende instellingen die perfect lijken te werken. Tenminste een kwartier lang al zaken kunnen doen met iTV die de afgelopen maanden niet werkten. BTW: ik heb mijn iTV aangesloten op LAN3 van de AX10. Dus niet klakkeloos overnemen 😉

 

 

Geeft bovenstaande niet gewoon een bridged IPTV ? ipv Routed IPTV ?

Dan kan wel werken, maar zou uitgeschakeld worden in de toekomst voor zover ik begrepen had.

Zit zelf aankomende maand met het feit dat mijn vriendin TV wil hebben. Heb een AX55 dus ga er ook maar mee spelen aankomende maanden. Maar heb wel de mazzel dat als het niet werkt ik kan overschakelen op een VM based router.

Zou toch graag willen zien dat het allemaal wel kan op de TP-link routers. 

Denk zelf als ik bovenstaande instellingen zie, het probleem waarschijnlijk in de DHCP options zit die niet op de IPTV VLAN worden uitgestuurd. Die opties heb ik niet gevonden op de TP-link AX series.

Maar word graag gecorrigeerd.

Na veel problemen met de KPN Box 12 een paar weken geleden overgestapt op de TP-link Archer AX-10. Het internet werkt als een trein maar televisie wil naar niet lukken. 

Ik heb de settings in dit topic overgenomen en getest met en zonder IGMP-snooping.  Daarnaast ook getest met en zonder IPTV op de lan-poorten. Het tv-kastje krijgt een IP-adres en heeft voor de zekerheid een hoge prio gekregen. Ik blijf echter foutcode 563 krijgen.

 

Wat doe ik fout?

Mocht hier niet meer gereageerd worden kun je het beste een nieuw topic openen, @Catscanner .  @wjb heeft hier veel kaas van gegeten en kan jou vast verder helpen.

Reputatie 7

Misschien kan het onderstaande topic jou verder helpen.

 

@wjb bedankt voor je reactie. Na de drukke kerstdagen heb ik eindelijk weer tijd gehad om te testen. Ik heb de setting uit jouw link overgenomen in mijn router en verder lijkt alles goed te staan. 

 

Type internetverbinding is PPPoE met verder standaard-instellingen. Daarbij zijn zowel de DNS als de IP adressen dynamisch. Ik heb daarnaast ook de instellingen welke door KPN worden aanbevolen nagelopen. Het enige wat ik daar nog in zie zijn de aanbevolen DHCP instellingen. In de TP-Link Archer AX10 zijn de DHCP instellingen niet dermate gedetailleerd in te stellen. 

 

Op het KPN kastje krijg ik foutcode 307 en vervolgens tijdens een diagnose vanuit het menu de melding dat er geen verbinding is met de provider. Ik heb het kastje van KPN ook al meerdere keren teruggezet naar Fabrieksinstellingen. 

I would like to use this router for internet only, But I have no success, could someone please help me with the settings for the internet only part?

Reputatie 7

Make sure you setup the pppoe connection on vlan 6.