Vraag

TP-Link Deco M5 met Experia Box V10 hoe en wat i.v.m. wifi

  • 19 September 2018
  • 6 reacties
  • 14280 keer bekeken

Goedemiddag

Ben een redelijke leek op dit gebied en heb echt geprobeerd eea op te zoeken op internet maar kijk ondertussen helemaal scheel van alle info en forums en eea is ondertussen wellicht alweer achterhaald (oude experia box of forums etc)
Dus hoop wat antwoorden te krijgen die aansluiten op de meest recente situatie.

Lang verhaal kort krijg loop volgende week het internet/tv pakket van KPN (DSL / 100MB internet) en ik wil goede WIFI in heel mijn huis. (Experia box 10)

De vraag waar het eigenlijk omgaat ik kan ivm opzet huis niet overal een kabel leggen en wil de TP LINK DECO - M5 aanschaffen zodat ik overal in huis gewoon goede wifi heb zonder al teveel snelheidsverlies ivm de beperkte (max) snelheid.
Ik wil geen wifi versterker van KPN omdat je dan 2 netwerken krijgt als ik eea goed lees en dat wil ik absoluut niet het moet 1 netwerk zijn waar eea op aangesloten word ivm HEOS (soort SONOS) philips HUE etc etc. Verder spreekt het me aan dat eea automatisch switcht tussen de 2 netwerken 2.4 of 5 GHZ afhankelijk van drukte en snelheid zonder dat je zelf hoeft te pielen.
Dan u de vragen want lees zoveel verschillende dingen of weer nieuwe problemen :

1:
Kan ik de eerste Node (TP DECO) aansluiten op de experiabox en beide gewoon als router aan laten staan maar alles wel aansluiten (via een switch) op de TP link ? werkt alles van KPN dan nog qua tv (ook ITV op de IPADS , terugkijken , pauzeren etc?)

2 : Als dit niet werkt dan moet ik de TP Deco in AP modus zetten maar dan verlies ik wel alle functies van het systeem ? en werkt eea dan wel gewoon goed?
Mijn tv staat namelijk in de woonkamer terwijl de aansluiting/experiabox in de meterkast op de gang moet komen... (hier zit geen kabel tussen) levert dit issues op? 2e tv boven loopt dan wel weer een kabel naar de meterkast...

3 : Je leest ook opties over het wifi deel uitzetten op de Experiabox (is dat hetzelfde als bridge modus?) en de TP LINK als router laten fungeren , prima maar is dit makkelijk en vooral werkt alles van KPN dan nog wel naar behoren ? (terugkijken , tv kijken etc)

Hoor graag voordat ik die TP LINKS nu bestel ? Of afhankelijk van antwoord of er eventueel nog andere opties zijn ? (behalve kabels leggen , kwadrant woning alles loopt door elkaar met de buren is lastig)

Achteraf gezien misschien te snel overgestapt van ZIGGO kabel internet (200MB) door gebrek aan kennis en slechtwerkend internet (WIFI) boven , maar de aanbieding van KPN was leuk en in theorie zou (max) 100MB ook genoeg moeten zijn voor ons gebruik. (4K tv beneden streamen , verder vooral internetten en/of tegelijk streamen in HD op 2IPADS en 2 Iphones , philips hue lampen aan of uit en/of muziek streamen spotify maar vaak maar zo'n 3/4 dingen tegelijk)

Alvast bedankt.

Mvg

Jeffrey

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Jeffrey! Welkom op het forum, en alvast welkom bij KPN :)

Ik heb geen directe ervaring met die TP Link, het lijkt me dat wat jij wil gewoon kan. Ik kan je verder nog wat algemene info geven. Wat betreft de tv ontvangers, deze kunnen over het algemeen prima worden aangesloten op extra apparaten (versus rechtstreeks op de Experia Box). Let er dan wel op dat het apparaat waar je ze op aansluit IGMP snooping ondersteunt.

Je kunt de wifi op de Experia Box uitzetten, dat heeft echter niets met bridge modus te maken. Het is niet mogelijk om de Experia Box in bridge modus te zetten. En, als dat al zou kunnen, dan zou op dat moment interactieve tv niet goed meer werken.
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor zo'n duur systeem systeem.
Zet zowel in de woonkamer als boven een KPN WiFi "versterker" op de netwerkkabel waar de televisie op aangesloten zit.
Succes verzekerd en nee, met KPN WiFi "versterkers" hou je juist één netwerk.
Ja, je zult dus een netwerkkabel vanuit de meterkast naar de woonkamer moeten trekken.
Wellicht heb je nog een oude telefoonaansluiting in de woonkamer. Die buis loopt dan vast naar de meterkast en het is dan betrekkelijk eenvoudig om dat telefoonsnoer te vervangen door een UTP netwerkkabel.
Hartstikke bedankt voor jullie reacties , als het gewoon 1 netwerk blijft denk ik dat we dan gewoon voor de KPN WIFI versterkers gaan idd.
Kabel heb ik wel van de slaapkamer naar de meterkast (2e tv box) maar doortrekken naar de woonkamer (1e tv box) word echt lastig ;zover ik weet geen telefoonaansluiting. (alleen kabel)
Heb ondertussen ook eea gelezen over die powerline adapters , via het stroomnet.
Werkt dit als oplossing voor de woonkamer net zo goed? of krijg je dan wel kwaliteits/snelheids verlies ? (kan ik gewoon nog 4K netflix kijken zonder haperingen en vertraging)
En kan ik hier dan met een switch ook gelijk andere apparaten op aansluiten ? (Playstation , Heos) of is dit niet aan te raden ivm snelheid/kwaliteit en moet ik alleen de tv box hierop aansluiten en de rest gewoon op de WIFI dan?
Heeft ook met je elektriciteitsnetwerk te maken las ik ; nou heb daar verder geen verstand van maar huis is gebouwd in 1999 lijkt me niet overdreven oud en dat het dan gewoon prima is?
Reputatie 7
Persoonlijk zou ik toch echt proberen om een netwerkkabel te trekken.
Als jouw lichtnet een beetje vrij is van interferenties, dan zou zo'n "draadloze" verbindingsset moeten kunnen werken. Het zal echter wel storingsgevoeliger zijn.
Badge
Goedemiddag,

  • internet/tv pakket van KPN (DSL / 500MB internet)
  • Experia box 10 op 5Ghz wifi (alle apparaten op 5Ghz)
  • TP powerline LAN pack met 4 adapters
  • TV woonkamer met KPN tv box
  • Beamer woonkamer met 2de KPN tv box en 4k Chrome cast (gebruikt netwerk kabel)
  • ipcamera schuur
  • ipcamera voordeur
Antwoord op JeffreyS zijn vraag

Ik heb ook lang gezocht naar een draadloze oplossing (hou niet van kabels trekken). Maar zoals meerdere aangaven het beste resultaat krijg je met de een kabel trekken naar de woonkamer.

Ik heb gekozen voor het power line LAN van TP link. (internet via het elektra netwerk)
Product specificaties zegt dat je max 200mbps haalt maar in praktijk is dat gemiddeld 80mbps. max 100mbps
Komt door belasting van je electra netwerk er niet meer dan 100mbps data door dat lijntje heen kan. Dus een powerline kopen die meer dan 200mps aan geeft is zonde van je geld.
Voor mijn server van het werk wel een kabel gepasseerd omdat ik dan die 500mbps nodig heb.

In de woonkamer 2 van die power lines (en 1 natuurlijk in de meterkast) geplaatst
  • 1 voor de TV woonkamer
  • 1 voor de 4k chrome cast op de beamer.
Beide met TV box van KPN aangesloten.

En alle opties van KPN behouden met terug kijken van programma's, pauzeren, netflix kijken op 4k kwaliteit op de TV tot films 4k streamen op de beamer. En uiteraard de zelfde TV optie's op de beamer mijn de tv box.

Ik ben tevreden met het resultaat.

-----------------------------------



Mijn vraag:

Voor de toekomst zou ik mijn wifi wel willen uit breiden met die "TP-Link Deco M5 triple pack"
Maar zoals JeffryS eerder aangaf dan wil ik weten of die ook alle port forwarding overneemt.
Dit i.v.m. Wifi ipcamera's die hier op zijn aangelsoten. Dan kunnen die allemaal van het zelfde WiFi netwerk gebruik maken.

Nu heb ik een router er tussen, om bijvoorbeeld wifi in de schuur te hebben. Dit is nodig om mijn WiFi ipcamera buiten de schuur te voorzien van internet. Dus ook hier een TP link powerline geplaatst om internet van de KPN Experia box helemaal in de schuur te krijgen om vervolgens via wifi mijn IP camera aan te sturen middels port forwarding.
Hallo,

Allereerst, jammer dat er nog niet gereageerd is op JeffreyS z'n vraag en er alleen maar meningen komen. dat is de vraag niet.

Ik heb inmiddels mijn TP-Link DECO M5 set werkend gekregen achter de KPN Experiabox V10. helaas niet zoals ik gewenst had (in router modus), want heb hem in AP modus moeten zetten. Dit omdat je anders twee netwerken achter elkaar hebt, en zaken zoals de wasmachine/ipcam en NAS niet communiceren met apparaten in het andere netwerk. Wellicht is dit nog te repareren wanneer de port forwarding op de KPN box goed staat en diens wifi uit. dit heb ik nog niet geprobeerd.

concreet:

Vraag 1: Nee. wanneer je de Deco in router modus zet kan je hier geen TV settopboxen op aansluiten, gezien hij dan in in een andere ip range valt (die van de deco, en niet die van de kpn box). ook andere apparaten werken dan niet naar behoren.

Vraag 2: Dit klopt. in AP modes kan je seamless roamen met alle apparaten, en alle apparaten die je in het deco netwerk hangt communiceren prima met alle andere apparaten + externe toegang werkt. Je mist dan inderdaad de handige funcites van de Deco app.

Vraag 3: Dat kan, maar je zit nog steeds met het probleem van vraag 1. je wifi netwerk heeft dan een andere range als het bedrade netwerk van de kpn experiabox.

ten slotte; ik heb de kpn box in de meterkast en hier de eerste node bedraad bij (moeder unit), dan heb ik er een met wifi verbonden op de 1e verdieping, en een via een tp-link homeplug/powerplug verbonden naar de zolder. daar zit dan vervolgens een linksys switch achter om de nas/pc/ip cam aan te sluiten.

Gr, Ronnie