Beantwoord

TP-Link Deco M9 Plus (Vraag over DHCP)

  • 26 April 2020
  • 55 reacties
  • 10427 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Om de volledige functies van een TP-LINK Deco M9 Plus te kunnen gebruiken, wil ik deze liever niet als AP aansluiten op de v10A.

Ik zie dat de subnetten van beide routers verschillen en in theorie zou het moeten werken. Voor een andere vraag heb ik contact gezocht met de klantenservice van TP-LINK en bracht ik bovenstaande later nog in. Zij adviseren het apparaat echt als AP te gebruiken, omdat op ten duur problemen zouden ontstaan en het internet niet meer zou werken. Het onderbouwen van hun argumenten konden zij op dat moment niet.

Wie zijn jullie ervaringen?

icon

Beste antwoord door wjb 26 April 2020, 21:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

55 reacties

Als aanvulling wil ik nog benoemen dat ik het nog niet zelf heb uitgeprobeerd, omdat een stabiele verbinding in mijn huishouden momenteel noodzakelijk is.

Reputatie 7

Zie het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

@wjb Ik heb veel berichten in dit topic doorgenomen voor ik besloot de TP-Link Deco M9 Plus aan te schaffen. De reden om mij te overtuigen, ligt op het feit dat KPN deze set ondersteund als AP. Ik wist toen nog niet dat ik voor de volledige functies de DECO als eigen DHCP server moest instellen. De router van KPN in DMZ zetten vind ik een gevaarlijke beslissing. Is dit echt nodig en wat zijn de ervaringen op de manier zoals ik het voorstel?

Reputatie 7

De router van KPN in DMZ zetten vind ik een gevaarlijke beslissing. Is dit echt nodig en wat zijn de ervaringen op de manier zoals ik het voorstel?

Daar is niets gevaarlijk aan hoor, de firewall van jouw Deco M9 Plus zorgt er wel voor dat je beschermd blijft.

Het in de DMZ plaatsen is alleen noodzakelijk als je appraten op de Deco aansluit die je vanaf Internet wilt kunnen benaderen zoals bijvoorbeeld een bewakingscamera of de "slimme" thermostaat. Heb je die niet dan hoef je hem niet in de DMZ te plaatsen.

Volgens mij werkt Toon (Eneco) ook zonder het vastzetten van een IP adres en port forwarding. De lampen van de Action hebben ook een connectie met een applicatie van de fabrikant. Ik verwacht daar geen problemen mee. U verwijst mij naar het topic, maar wat kan ik daar vinden wat voor mijn casus belangrijk is?

Reputatie 7

Het startbericht van dat topic vertelt alles over hoe een router achter de Experia Box te plaatsen en dat is wat je feitelijk wilt doen.

Dat is geen enkel probleem en ik adviseer je om gewoon de DMZ Host te gebruiken, die Deco heeft gewoon net als de Experia Box een firewall om jouw netwerk te beveiligen.

Helder!

Alle producten die verbonden zijn met het huidige netwerk van de DECO krijgen nu een IP-adres toegekend van de v10A. Als ik de instellingen in beide apparaten aanpas en deze ga herstarten, wil ik eigenlijk niet alle aparaten opnieuw toevoegen. Deze blijven toch verbinding zoeken met de Deco en zullen alleen een nieuw IP-adres toegewezen krijgen?

Reputatie 7

Klopt.

Ik heb de aanpassingen gedaan. Klopt het dat de DHCP server van KPN ook actief blijft?

Reputatie 7

Ja dat klopt, die geeft de WAN poort van de Deco zijn IP adres.

Ik hoop dat de verbinding stabiel blijft. Vanuit TP-Link werd deze instelling mij sterk afgeraden zonder een goede onderbouwing. DMZ is nu wel ingeschakeld. Is uitschakelen een betere optie?

Reputatie 7

Geen zorgen, ik heb vele jaren een Cisco RV180W als DMZ host achter mijn Experia Box gehad voor het scheiden van mijn zakelijke netwerk en ons privé netwerk.

Geen enkel probleem.

In ieder geval bedankt voor je hulp @wjb 

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie dat het allemaal gelukt is. :) Veel plezier ervan. 

 

 

Het is nu een bijna een weekje aan het draaien en zonder problemen. Wel leuk om even te vermelden.

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt goed! :)

Ik heb de to link als modem ingesteld zodat ik de Expedia box helemaal uit het netwerk kon halen. Misschien is dit ook een oplossing. De to link kan alle netwerk verkeer bedienen en dhcp server spelen. Onderstaand zijn de instellingen die er nodig zijn.

Vlam instellen, PPOE kiezen als verbinding. Wachtwoord en user is mag alles zijn en aanzetten dat de dns servers opgehaald moeten worden.

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar @Chillout jij hebt alleen internet? Geen tv?

Maar @Chillout jij hebt alleen internet? Geen tv?


Dat is correct. Ik weet niet of de deco ook TV kan oppikken, ik denk het eerlijk gezegd niet.

Ik heb nog even gecontroleerd en je kunt een apart VLAN opzetten voor TV dus dit kan ook.

Reputatie 1
Badge

Even voor de goede orde. Ik pak een lan van de V10 en verbind die met de eerste node van de tp- link m9 set. Dan doe ik de DMZ aan met het Mac adres van deze eerste node.

Kan deze dan in router blijven staan ipv ap?

( Wil graag die functies houden)

In de andere lan poorten van de V10 kan ik gewoon de kabels doen naar de tv ontvangers?

Zowel de V10 als de tp-link werken nu als DHCP server?

Of gaat het zo niet werken?

Ik heb die tp-link gekocht maar nog niet in huis.

BVD voor de tips

Gr. Germar

 

Reputatie 7
Badge +24

Even voor de goede orde. Ik pak een lan van de V10 en verbind die met de eerste node van de tp- link m9 set. Dan doe ik de DMZ aan met het Mac adres van deze eerste node.

Kan deze dan in router blijven staan ipv ap?

Ja. En de andere nodes koppel je achter de eerste. Zo dus:

Je hebt dus een switch nodig. Aangezien de eerste node maar 2 poorten heeft. De eerste heb je nodig voor de verbinding met de Experiabox. Blijft er maar 1 over. Aan die switch koppel je ook al je overige apparatuur, behalve de tv ontvangers. Die gaan direct aan de Experiabox. 

Je laat hem gewoon in router mode staan. En dus is dan inderdaad de dhcp server aan. Dat is prima.

 

Reputatie 1
Badge

Hallo Nick, bedankt voor je snelle respons.

Zodra ik ze binnen heb ga ik het zo aansluiten.

Ik moet het dus wel met DMZ doen omdat anders de routers elkaar dwars zitten.

Ik laat het nog weten.

Reputatie 7
Badge +24

DMZ is in principe helemaal niet nodig. Ik heb al jaren een 2de router en het nog nooit gebruikt.

Maar als je in je netwerk apparatuur hebt die van buiten (via 4G, als je niet thuis bent) wilt kunnen benaderen, dan zal je poorten open moeten zetten. Omdat je nu 2 routers achter elkaar hebt, houd dat dus in dat je dat op beide router zou moeten doen. DMZ op de Experiabox zorgt er voor dat dat niet hoeft, dat je op de Experiabox dan geen poorten hoeft te forwarden. 

Reputatie 7

DMZ is in principe helemaal niet nodig. Ik heb al jaren een 2de router en het nog nooit gebruikt.

Maar als je in je netwerk apparatuur hebt die van buiten (via 4G, als je niet thuis bent) wilt kunnen benaderen, dan zal je poorten open moeten zetten. Omdat je nu 2 routers achter elkaar hebt, houd dat dus in dat je dat op beide router zou moeten doen. DMZ op de Experiabox zorgt er voor dat dat niet hoeft, dat je op de Experiabox dan geen poorten hoeft te forwarden. 

Mijn advies, plaats een tweede router altijd als DMZ Host achter de Experia Box.

Mocht je dan in de toekomst eens een apparaat achter jouw eigen router vanaf Internet willen benaderen dan hoef je daarvoor tenminste niets in de Experia Box te configureren.

Het wordt helemaal leuk als je achter de tweede router een apparaat hebt dat op basis van UPnP poorten opent op de router. Als je dan op de Experia Box die router niet als DMZ Host heb ingesteld, dan kan je lang zoeken naar het oorzaak voor dat het niet werkt.

Ja, gewon op Internet kunnen werkt ook zonder instelling als DMZ Host, maar omwille van eenvoudig en eenduidig beheer is het mijns inziens sterk aan te raden een tweede router altijd als DMZ Host van de bovenliggende router te installeren.