Beantwoord

Trage bestandoverdracht van NAS naar laptop via Experia Box v10

• 1 april 2017
  • 4 reacties
  • 579 keer bekeken

De bestandsoverdracht van de NAS (Synology ds 216play) naar de laptop via de Experia Box v10 is erg traag. Deze komt in de regel niet verder dan 5-6 mb/s. Dit zorgt ervoor dat het niet mogelijk is video’s vanaf de NAS via de chromecast zonder haperingen om de 10 seconden af te spelen op de tv. Daarnaast is het gebruik van grotere excelbestanden erg moeilijk en is het bekijken van foto’s vanaf de NAS ook traag. Inmiddels heb ik veel geprobeerd, maar de snelheid is helaas niet omhoog gegaan. Ik heb inmiddels wel geconludeerd dat het iets in de router moet zijn. Wie weet wat hiervan het probleem kan zijn?

Analyses die ik al heb gedaan

De rechtstreekse bestandoverdracht van de NAS naar de laptop is 100+ mb/s. De NAS lijkt dus niet het probleem te zijn.

Via de app network speed analyzer heb ik de wifi snelheid gemeten. Deze komt gemiddeld uit op een delay van 9 ms, een downloadsnelheid van 40-50 mb en een uploadsnelheid van 30-40 mb. Dit is op behoorlijke afstand van de router.

Als ik de laptop naast de router houdt (zodat er geen omgevingsbeperkingen zijn) leidt dit niet tot een hogere bestandsoverdracht.
Het afspelen van filmpjes van youtube op de tv via chromecast zijn geen probleem (dus niet vanaf de nas)

Alle stappen die KPN adviseert of kanelen optimalizeren en instellingen wijzigen in de router heb ik doorlopen.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 2 april 2017, 16:30

Ah mijn Dell laptop heeft volgensmij die zelfde adapter maar dan de Dell-versie daarvan. Dit is toch een 2.4Ghz-only adapter?

Heb je daar dan niet direct je grootste probleem? Veel meer dan max 100Mbit/s ga je nooit halen over 2.4Ghz en daarmee zit je altijd op maximaal 10MB/s. Het probleem is echter dat de adapter die je hebt hoogstwaarschijnlijk een PCIe (half) adapter is met een 1x1 U.FL antenne. Hierdoor is upgraden naar een fatsoenlijke 802.11ac adapter praktisch onmogelijk.
En dan kom je al snel uit op de USB 3 adapters die redelijk prijzig zijn en nogal onhandig aangezien aan de zijkant uitsteken.

Robin
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Kan je duidelijk maken wanneer je Mbit/s of MByte/s bedoelt?

Als je die laptop bedraad op de V10 aansluit? Wat is het resultaat dan?
Dank voor jouw reactie Robin.. Er was inderdaad een verwisseling van terminologie, waardoor de door mij gepresenteerde waarden als raar overkomen. Even voor de duidelijkheid nogmaals de door mij gemeten waarden:

Ik heb via windows verkenner een groot bestand gekopieerd van de NAS naar de laptop.
• Draadlaas: 5-6 MB/s
• Via ethernetkabel: meer dan 100 MB/s

Via de app ‘network speed test’ heb ik een wifi test gedaan met als resultaat ongeveer 50 Mbps (dus ongeveer 6,25 MB/s). Dezelfde test heb ik ook nog even op mijn beide telefoons (Samsung S5 en Iphone 6S) gedaan die beiden ongeveer 94 Mbps meten (zo’n 11 MB/s). Ook heb ik nog even een andere laptop geprobeerd en die komt uit op een dowloadsnelheid van 50 Mbps. De chromecast heb ik ook doorgemeten via een app op mijn telefoon en komt uit op 39Mbps.
Mijn laptop heeft als wireless adapter de Qualcom Artheros QCA9565 b/g/n. Vanuit de eigenschappen zie ik dat er een verbinding is van 72 Mbps (dus zo’n 9 MB/s).

Direct verbinden met de v10 levert in de app 'network speed test' een downloadsnelheid van 94 Mbps en uploadsnelheid van 66 Mbps op. Dus zo'n 11-12 MB/s downloadsnelheid. Is ook vergelijkbaar met het draadloos van de telefoons.
Reputatie 7
Badge +30
Ah mijn Dell laptop heeft volgensmij die zelfde adapter maar dan de Dell-versie daarvan. Dit is toch een 2.4Ghz-only adapter?

Heb je daar dan niet direct je grootste probleem? Veel meer dan max 100Mbit/s ga je nooit halen over 2.4Ghz en daarmee zit je altijd op maximaal 10MB/s. Het probleem is echter dat de adapter die je hebt hoogstwaarschijnlijk een PCIe (half) adapter is met een 1x1 U.FL antenne. Hierdoor is upgraden naar een fatsoenlijke 802.11ac adapter praktisch onmogelijk.
En dan kom je al snel uit op de USB 3 adapters die redelijk prijzig zijn en nogal onhandig aangezien aan de zijkant uitsteken.

Robin
Reputatie 7
De Experia Box is hierin niet de beperkende factor. Bekabeld is er een 1Gbit/s verbinding tussen jouw laptop en de NAS. Met overhead betekent dat een overdracht van zo'n 100MByte/s. Dat je draadloos significant lagere snelheden haalt is puur te wijten aan het draadloze netwerk en daar geldt: It takes two to tango. Wat ik daarmee aan wil geven is dat zowel de wifi van de Experia Box als de wifi van het mobiele apparaat de bottleneck kunnen vormen. Zo hebben wij mobiele apparaten die op 5GHz/802.11ac wifi met de Experia Box verbonden zijn en snelheden halen van ruim 350Mbit/s, terwijl er ook nog een apparaat in gebruik is die op 2.4GHz/802.11n wifi niet boven de 25Mbps uit komt.

Reageer