Vraag

Trage verbinding met remote locatie (NAS) over KPN netwerk

  • 11 February 2020
  • 16 reacties
  • 289 keer bekeken

Hallo,

Ik ervaar een probleem met het internet. Ik heb op locatie A een aantal apparaten staan die ik graag via het internet bestuur en data tussen verstuur vanaf locatie B, alleen de verbinding tussen A en B word gelimiteerd tot 11mbps.

Wat informatie over beide locaties, 

Op locatie A zit een Telfort glasvezel internet met 100mbps down 100mbps up, volledige internet snelheid is haalbaar via snelheidstesten, alle apparatuur is bekabeld aangesloten, er staat een NAS en een PC.

Op locatie B zit een KPN DSL internet met 70mbps down 30mbps up, volledige internet snelheid is haalbaar via snelheidstesten, alle apparatuur is bekabeld aangesloten, er staat een PC en laptop. 

Op locatie A staat een NAS die ik gebruik als een private google drive.  Als ik verbinding maar met de nas vanaf locatie B word all het download internet verkeer gelimiteerd tot ~14mbps dit is veel lager dan de ~70mbps aan bandbreedte die tussen de twee locaties mogelijk zou moeten zijn, upload snelheid is niet gelimiteerd.  Als ik verbinding maak met de nas op locatie A maar dan vanuit een andere locatie bv locatie C dan word het download verkeer van de nas niet gelimiteerd tot ~14mbps maar haalt hij de 100mpbs, de max ivm de upload snelheid van A. 

Als ik vanuit locatie B verbinding maar met (de echte) google drive kan ik gewoon bestanden downloaden met de volledige 70mbps, het download limiet van locatie B. 

Beide locaties kunnen afzonderlijk dun volledige internet snelheden  halen. Echter zodra vanuit B naar A verbinding word gemaakt is het internet verkeer  (van A naar B ) gelimiteerd tot ~14mbps. 

Zou iemand mij kunnen helpen om deze 14mbps imitatie weg te halen?

Alvast bedankt voor alle moeite


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Turtle, welkom op het forum! Duidelijk verhaal, maar ik denk dat we nog wat aanvullende technische details nodig gaan hebben. Kun je aangeven wat het merk en type van de NAS is. Wat voor apparaat/apparaten gebruik je op locatie B om verbinding te maken met locatie A en de NAS? Je zegt dat je vanaf locatie B prima kunt downloaden vanaf de echte Google Drive. Dat is dan ook degene die gewoon op internet ergens in de cloud zit, neem ik dan aan? Als je vanaf locatie B verbinding maakt met iets anders dan de NAS op locatie A (als je dat doet) hoe is de snelheid dan?

Hallo Erik,

Betreft de NAS gaat het om een Synology DS416play. Op locatie B gebruik ik een pc en ook een laptop beide met 1000mbps bekabelde aansluiting tot aan de router. Ja als ik heb het over de cloud google drive.  Als ik verbinding maar met andere apperaten op locatie A dan word de snelheid ook gelimiteerd tot 14mbps. Ik heb ook nog een iperf tussen een computer op locatie A en op locatie B gedaan en ook die werkt op 14mbps gelimiteerd.

Reputatie 7
Badge +30

Hmm, dus als ik het goed begrijp dan is het specifiek de connectie tussen B en A die gelimiteerd wordt, onafhankelijk van welk apparaat je benadert op A. Omdat B wel de volledige snelheid haalt als je verbinding maakt met internet in het algemeen ben ik eigenlijk geneigd om dit aan de A-kant te zoeken. Wil je jouw forumprofiel invullen met je KPN-adresgegevens in de bovenste velden, en in het veld ‘persoonlijke opmerking’ de Telfort-adresgegevens? Laat even weten als je dat gedaan hebt. Dan pak ik er hier een Telfortcollega bij en gaan we kijken of we wat kunnen vinden.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is een "private Google drive"?

Ik heb de gegevens toegevoegd aan mijn profiel. Hopelijk kunnen we snel een oplossing vinden.

Met een "private Google drive" bedoel ik het idee van een google drive, bestanden in de cloud opslaan, maar dan in eigen beheer. Ik gebruik Synology drive om precies te zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb de gegevens toegevoegd aan mijn profiel. Hopelijk kunnen we snel een oplossing vinden.

Met een "private Google drive" bedoel ik het idee van een google drive, bestanden in de cloud opslaan, maar dan in eigen beheer. Ik gebruik Synology drive om precies te zijn.

Maar dat heeft dus niets met Google te maken…

Welke provider heeft locatie C?

Wat is een "private Google drive"?

Zal wel deels beeldspraak zijn, maar vroeg ik mij ook al af. Concreet kan het b.v. een Owncloud of Nextcloud instance zijn wat thuis op een server draait. Of gewoon een ‘FTP-server’, whatever beastands opslag. 

Ik lees dat er ook met iperf getest is, dat is veel relevanter. Dat niet helemaal 70Mbps wordt gehaald kan ik me voorstellen, maar 14Mbps is duidelijk te weinig en duidt op een bottleneck ergens. In het verleden heb ik wat TS doet ook veel gebruikt (ook internationaal), zelfs op drukke tijden nog ruim meer dan de helft van de weakest-link-snelheid.

 

Maar dat heeft dus niets met Google te maken…

Welke provider heeft locatie C?

Locatie C is de technische universiteit in Eindhoven (TU/e). Ik weet dat ze zelf een internet backbone hebben en bekabeld 1gbps up en down kan halen. Ik weet niet of ze bij een internet provider aangesloten zitten maar ik kan dit morgen als je zou willen wel even kijken. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb er met een Telfortcollega naar gekeken en we zien geen van beiden rare dingen. Betekent dat ik op dit moment niet direct een oplossing heb. Ik ben op zoek naar een contactpersoon om verder navraag bij te doen, maar dit is niet iets dat we dagelijks tegenkomen, dus het kan even duren voor ik verdere updates heb.

Bedoelt u met opzoek naar een contactpersoon een persoon intern bij kpn of mijn contact gegevens ?

Reputatie 7
Badge +30

Intern. Ondertussen is dat ook gelukt. We zien niet direct iets eruit springen op de verbinding, zowel Telfort als KPN. Daarom twee vervolgvragen.

Als je vanaf de andere locatie (C) verbinding maakt met de NAS of andere apparaten op de Telfortlocatie, doe je dit dan met hetzelfde apparaat als dat je vanaf de KPN verbinding doet? Je gaf eerder al aan dat locatie C de TU/e is, gebruik je hun computers op zo'n moment of je eigen laptop/device? Als je dat niet met je eigen device doet, wil je dat testen? Om uit te kunnen sluiten dat het probleem in je eigen apparaat zit.

 

Verder zouden we graag Wireshark metingen zien van zowel de verbinding als je vanaf KPN verbindt met Telfort en als je vanaf TU/e verbindt met Telfort. Je krijgt een privébericht van me met een e-mailadres. De Wireshark output mag je daar dan heen mailen.

Om te testen op locatie C gebruik ik mijn eigen laptop waarmee ik ook op locatie B heb getest. Tussen de testen van locatie B en C is alleen de locatie (en daarmee de internet provider) verandert de rest van de apparatuur is het zelfde gebleven. 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je mail, @Mr Turtle! Ik heb het doorgezet naar de collega's die hier eerder naar gekeken hebben. Hopelijk kunnen ze nu wat vinden. Zodra we van hen uit reactie hebben komen we er bij je op terug. 

Beste Erik,

Het is al even geleden sinds ik iets van jullie vernomen heb. Ik dacht ik stuur even een ping om te kijken hoe alles gaat. Het probleem is helaas nog steeds aanwezig. Kan ik nog iets doen om jullie te helpen? 

mvg, 
Mr Turtle

Reputatie 7
Badge +30

Excuses voor mijn gebrek aan reactie, Mr. Turtle! Ik heb inmiddels terugkoppeling vanuit de collega's maar ben vergeten dat hier te plaatsen.

 

De collega's hebben naar de hele verbinding gekeken, zowel vanaf Telfort kant als KPN. Aan beide kanten is geen probleem te vinden. Er zit nergens een cap op de snelheid, de boel staat correct ingesteld. Alles meet en registreert ook zoals het zou moeten. Dat betekent dat het probleem niet bij ons in het netwerk zit. En dit betekent helaas ook dat wij hier verder niets aan kunnen doen :(

Dankjewel voor de reactie, en alle moeite. Het is idd jammer dat jullie ook niet het probleem hebben kunnen vinden. Ik zal dan nog eens een keer een tweede blik werpen op alle andere apparatuur. 

Alsnog bedankt voor alle moeite.