Vraag

Trage VPN (pivpn)

  • 11 March 2019
  • 3 reacties
  • 198 keer bekeken

Hallo allen,

ik heb al een tijdje een VPN server draaiende op mijn RaspberryPi (pivpn).
Nu zijn we laatst geupgrade naar het 4g versneller pakket voor buitengebied van KPN en daarbij een V10 router gekregen. Na alles te hebben ingesteld in VPN, router en NO-IP, kom ik er ineens achter dat de download snelheid na het verbinden met de VPN echt een heel stuk lager is dan dat de upload is. (voorheen had ik dit met de V8 router overigens niet!)
Terwijl als ik de VPN niet verbind, krijg ik de normale snelheid van het daarmee verbonden netwerk (dat moment 4g+ verbinding op mijn telefoon.)

Nu vraag ik mij af hoe dit kan en of er op dit forum meerdere mensen zijn met dit probleem en of er iemand een oplossing op weet.

Info: (snelheden in mbps)
Snelheid Internet thuis (groot verschil door 4g)
Down: 20-40
Up: 2-20

Snelheid Internet thuis VPN
Down: 0,8-1
Up: 2-8

Mvg,

Sebastiaan

3 reacties

pivpn gebruikt OpenVPN en standaard wordt daarbij UDP IP protocol gebruikt. Maar hybride DSL+4G is gebaseerd op Multicast TCP en versnelt/bundelt alleen maar TCP IP verbindingen. Muticast TCP kan en doet geen UDP.
Je kan kijken of je de configuratie van OpenVPN middels pivpn kan aanpassen zodat TCP voor de VPN tunneling wordt gebruikt. Is doorgaans minder efficient wat betreft OpenVPN, maar dan zou het systeem wel gebruik kunnen maken van het versneller principe (dus tegelijk DSL en 4G gebruiken) en dus voor de VPN als geheel een hogere doorvoersnelheid. E.v.t. kun je compressie ook nog aanzetten, is afhankelijk van wat je aan soort data door de VPN jaagt of dat zin heeft of niet.
pivpn gebruikt OpenVPN en standaard wordt daarbij UDP IP protocol gebruikt. Maar hybride DSL+4G is gebaseerd op Multicast TCP en versnelt/bundelt alleen maar TCP IP verbindingen. Muticast TCP kan en doet geen UDP.
Je kan kijken of je de configuratie van OpenVPN middels pivpn kan aanpassen zodat TCP voor de VPN tunneling wordt gebruikt. Is doorgaans minder efficient wat betreft OpenVPN, maar dan zou het systeem wel gebruik kunnen maken van het versneller principe (dus tegelijk DSL en 4G gebruiken) en dus voor de VPN als geheel een hogere doorvoersnelheid. E.v.t. kun je compressie ook nog aanzetten, is afhankelijk van wat je aan soort data door de VPN jaagt of dat zin heeft of niet.


De VPN is geïnstalleerd met TCP i.p.v UDP, maar dan nog is het sloom...
ik gebruik de VPN vooral voor het bereiken van mijn NAS thuis, en afentoe een remote desktop.

De pi zit direct op de router aangesloten met een kabel, ip is 192.168.2.15.
vpn maakt een apart subnet aan (10.8.0.x) en maak verbinding met port 2118 via mijn DDNS.

hoe zet ik die compressie aan, en wat zou daar verschil in moeten brengen?
Is het handig om IPv6 uit te zetten?

mvg,

Sebastiaan
Bij nader inzien denk ik dat de VPN eigenlijk niet of nauwelijks gebruik maakt van de extra 4G van Sneller Internet Buitengebied. Je eerste set getallen, dus gewoon kaal SIB, voldoet aan de verwachtingen. Je test dan denk ik thuis met je telefoon op WiFi van de V10.

De tweede set getallen neem ik aan dat je WiFi van je telefoon uit hebt (of ver van huis) en dan met een OpenVPN client op je telefoon verbindt met je pivpn server (dus telefoon via zijn eigen 4G). Als je dan een speedtest doet op je telefoon, zijn down en up omgekeerd en dan lijkt het alsof je alleen ADSL snelheden hebt. Laat even weten of dit het geval is, dus hoe je test.

Bedenk ook dat in de oude situatie, met Experiabox V8, waarschijnlijk NAT loopback werkte. Dus als je dan op je publieke IP adres inlogde terwijl je telefoon nog via WiFi met de V8 verbonden was, blijft de verbindingsroute nog steeds binnenshuis. Nu met SIB werkt NAT loopback op de V10 niet en gaat het 1 en ander buitenom.

Compressie heeft weinig nut als je b.v. hoofdzakelijk foto's en filmpjes vanaf je NAS laadt, want dat is niet meer verder te comprimeren. In de code https://github.com/pivpn/pivpn zie ik zo snel geen optie bij installatie, dus je zou met de hand in /etc/openvpn/server.conf de opties:

comp-lzo
push "comp-lzo"

kunnen toevoegen.

KPN mobiel doet geen IPv6, dus dit SIB zal IPv4 only zijn. Je kan IPv6 compleet uitzetten daarom denk ik.

Reageer