Beantwoord

Tweede Box 12 updaten en ander LAN ip geven. Hoe?

  • 7 January 2022
  • 17 reacties
  • 204 keer bekeken

Ola !

 

Ik ben een nieuwe kpn glas gebruiker en bevalt prima! de wifi op die box is echt super (snel)

Ik heb wel gekozen voor eigen router gebruik, een sophos firewall en een mikrotik voor de tv.

ik heb de gekregen v12 box als AP laten werken en na "slimme” config qua dhcp en dat gaat als een malle.

Ik heb op (sssst) marktplaats nog een box 12 gekocht voor wifi boven, maar loop tegen het probleem aan dat ie niet wil updaten ( certificaat probleem ) en dat vaste irritante ip. Ik heb eigen pppoe server draaien waardoor deze wel internet heeft via “glas”, maar updaten ho maar. Als je in de code gaat rommelen krijg je voor elkaar dat dhcp uitgaat en lan ip word gewijzigd echter deze "ok” melding is fake en word niet toegepast.

 

hoop tekst allemaal maar:

Kan ik of kpn mijn 2de modem (nu SGEJ10000112)  updaten en van ander ip voorzien ?

 

thx !

 

gr

 

Jeroen

 

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 7 January 2022, 19:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Nuttig... 

Een SuperWiFi was waarschijnlijk voordeliger geweest en had je dit gedoe niet mee gehad.

Denk dat je toch echt de ander moet weghalen voordat update gepushed kan worden.

Omdat er nooit 2 staan is hier ook geen process voor er zal maar bij KPN 1 modem gekoppeld staan in het systeem en deze zal via TR-069 zijn Updates krijgen.. een tweede krijgt geen koppeling hiermee want er "Kunnen" er nooit 2 zijn.

Snap dat het leuk kan zijn hiermee te kunen spelen op deze manier maar dan gaan een aantal zaken niet werken idd.

Zowiezo als de Box12 Staks mesh heeft, zal deze altijd mesh master worden...  zal dan nog een spannende strijd zijn zo met ten gevolge...... in ieder geval niks stabiels.

Iets met kat op het spek binden oid.

 

Succes maar ben bang dat dit zeker straks met mesh nooit iets leuks gaat zijn.

Of de mesh communicatie moet dmv configuraties etc weerhouden worden Maar dan heb je  effectief 2 losse APtjes met botsend signaal en geen roaming..  

 

 

P.s: Denk niet dat het heel verstandig is een Serienummer van een modem te plaatsen die verkregen is dmv heling.

Het modem is in bruikleen en blijft eigendom van KPN even als TV ontvanger, tenzij deze gekocht is bij KPN ( Ja dat kan ) maar heb dit in al mijn tijd nog nooit meegemaakt, dus er is 99% zekerheid dat deze afkomstig is van achterhouden van dit modem of het niet retourneren en dat de verkoop ervan valt onder heling en als koper ben je daar medeplichtig aan.

 

Zo iemand moet je gewoon niet willen helpen met illegaal verkregen spullen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Nuttig... 

Een SuperWiFi was waarschijnlijk voordeliger geweest en had je dit gedoe niet mee gehad.

Die ondersteunen geen WiFi 6. 

Zowiezo als de Box12 Staks mesh heeft, zal deze altijd mesh master worden...  zal dan nog een spannende strijd zijn zo met ten gevolge...... in ieder geval niks stabiels.

Ik heb de SuperWiFi's achter een 2de router staan. En ik vraag me ook een beetje af of dat straks wel goed zal gaan...

Reputatie 7
Badge +9

Nuttig... 

Een SuperWiFi was waarschijnlijk voordeliger geweest en had je dit gedoe niet mee gehad.

Die ondersteunen geen WiFi 6. 

Kwestie van tijd. :wink::wink::wink::wink::wink::wink:

die jan moet gewoon lekker een kopje koffie drinken zonder suiker, wat een persoon.

 

Andere dank voor response.

Laurens je werkt voor KPN ?? ik post software versie en geen serienummer, er is hier niks gestolen of geks. Ik snap je verhaal over de 2 boxen op 1 adres, thx

Dat superwifi ac is idd niks, die zwarte rakkers die gaan komen doen wel wifi 6, dat is interessanter, intussen moeten we het doen met wat we hebben.

Vandaar dat ik poging doe om een 2de box 12 werkend en up to dat te krijgen, geen gekke vraag en ja wijkt af van een standaard setup. Maar begrijp dat ik het zelf moet doen of spul lozen, had gehoopt op special login ( met hulp) 

 

Admin: bericht aangepast i.v.m. huisregels

Reputatie 7
Badge +11

er is hier niks gestolen of geks.

Ligt eraan hoe de Box12 oorspronkelijk verkregen is. Ik acht de kans nihil dat er ooit voor betaald is door de vorige eigenaar en dan is het gewoon heling, dus illegaal. Het is immers nog steeds eigendom van KPN waar iemand anders geld mee verdiend heeft.

 

Dat superwifi ac is idd niks, die zwarte rakkers die gaan komen doen wel wifi 6, dat is interessanter,

Sorry maar Wifi 6 voor thuis is pure marketing en biedt absoluut geen voordelen. Enkel als je een grote hoeveelheid apparaten verbonden hebt met het wifinetwerk kan het ergens wel voordelen bieden, ook dan moeten alle apparaten compatibel zijn om echt alle voordelen van OFDMA te kunnen benutten. 

 

 

kijk JANDick allemaal illegalen https://www.marktplaats.nl/q/experiabox/ PAK ZE 

Ik wilde je nog best helpen maar ik heb hierdoor mijn reactie maar gedeeltelijk verwijderd..  Succes met je zoektocht maar met dit gedrag gaat niemand je helpen.

Reputatie 7
Badge +9

die jan moet gewoon lekker een kopje koffie drinken zonder suiker, wat een malloot.

 

Andere dank voor response.

Laurens je werkt voor KPN ?? ik post software versie en geen serienummer, er is hier niks gestolen of geks. Ik snap je verhaal over de 2 boxen op 1 adres, thx

Dat superwifi ac is idd niks, die zwarte rakkers die gaan komen doen wel wifi 6, dat is interessanter, intussen moeten we het doen met wat we hebben.

Vandaar dat ik poging doe om een 2de box 12 werkend en up to dat te krijgen, geen gekke vraag en ja wijkt af van een standaard setup. Maar begrijp dat ik het zelf moet doen of spul lozen, had gehoopt op special login ( met hulp) 

 

Klopt had verkeerd gekeken gaat idd om software versie..

En speciale login is er echt niet, Het is gewoon  dat het achterliggende systeem nooit 2 EBtjes op 1 lijn zal koppelen en daardoor voorzien van updates.

er is hier niks gestolen of geks.

Ligt eraan hoe de Box12 oorspronkelijk verkregen is. Ik acht de kans nihil dat er ooit voor betaald is door de vorige eigenaar en dan is het gewoon heling, dus illegaal. Het is immers nog steeds eigendom van KPN waar iemand anders geld mee verdiend heeft.

-Precies dat is net ff de vraag, ik ga van het goede uit.

Dat superwifi ac is idd niks, die zwarte rakkers die gaan komen doen wel wifi 6, dat is interessanter,

Sorry maar Wifi 6 voor thuis is pure marketing en biedt absoluut geen voordelen. Enkel als je een grote hoeveelheid apparaten verbonden hebt met het wifinetwerk kan het ergens wel voordelen bieden, ook dan moeten alle apparaten compatibel zijn om echt alle voordelen van OFDMA te kunnen benutten. 

-dan weet jij duidelijk niet waar je het over hebt. wel is testen gedaan met de (lokale) end speed ? denk het niet.

 

kijk JANDick allemaal illegalen https://www.marktplaats.nl/q/experiabox/ PAK ZE 

Ik wilde je nog best helpen maar ik heb hierdoor mijn reactie maar gedeeltelijk verwijderd..  Succes met je zoektocht maar met dit gedrag gaat niemand je helpen.

-geen idee waar je het over hebt, ik word benoemd als illegale koper en doe mee aan heling…. nee dan ga ik echt niet in verweer …..

 

die jan moet gewoon lekker een kopje koffie drinken zonder suiker, wat een malloot.

 

Andere dank voor response.

Laurens je werkt voor KPN ?? ik post software versie en geen serienummer, er is hier niks gestolen of geks. Ik snap je verhaal over de 2 boxen op 1 adres, thx

Dat superwifi ac is idd niks, die zwarte rakkers die gaan komen doen wel wifi 6, dat is interessanter, intussen moeten we het doen met wat we hebben.

Vandaar dat ik poging doe om een 2de box 12 werkend en up to dat te krijgen, geen gekke vraag en ja wijkt af van een standaard setup. Maar begrijp dat ik het zelf moet doen of spul lozen, had gehoopt op special login ( met hulp) 

 

Klopt had verkeerd gekeken gaat idd om software versie..

En speciale login is er echt niet, Het is gewoon  dat het achterliggende systeem nooit 2 EBtjes op 1 lijn zal koppelen en daardoor voorzien van updates.

ik zie in de software een expertmode voorbij komen, maar dat is denk ik geen optie voor special customers. Ik sluit zo die andere box (alleen) is aan en kijken of ie wil updaten. Maar vrees voor deel 2 zoals je uitlegt.

ik heb even 2de modem primair gemaakt en update is blijkbaar gedaan, SGEJ10000312 geen certificaat issues meer.

Moet even toegeven dat dat wel erg soepel werkt, unplug to new, tik tak, en weer terug en alles weer online, das bij ziggo wel ff anders. Top

Reputatie 7
Badge +11

-Precies dat is net ff de vraag, ik ga van het goede uit.

Dat is je goed recht, echter maakte @JanD wel een valide opmerking. De kans dat dit gaat om een uit heling verkregen product is gewoon zeer zeer groot. 

 

-dan weet jij duidelijk niet waar je het over hebt. wel is testen gedaan met de (lokale) end speed ? denk het niet.

Ik weet zeker wel waar ik het over heb, meerdere gebruikers hier op het forum die echt wel van zaken weten zullen het met mij eens zijn. Een dergelijke test heb ik inderdaad niet gedaan, ik ga geen extra geld uitgeven aan Wifi 6 apparatuur voor die drie apparaten die ik op wifi heb zitten waarvan er maar ééntje compatibel is met Wifi 6.

 

-geen idee waar je het over hebt, ik word benoemd als illegale koper en doe mee aan heling…. nee dan ga ik echt niet in verweer …..

Er is een verschil tussen in verweer gaan en hoe je net reageerde. Je mag jezelf uiteraard verdedigen maar hoe je reageerde was gewoon kinderachtig.

Reputatie 7
Badge +9

ik heb even 2de modem primair gemaakt en update is blijkbaar gedaan, SGEJ10000312 geen certificaat issues meer.

Moet even toegeven dat dat wel erg soepel werkt, unplug to new, tik tak, en weer terug en alles weer online, das bij ziggo wel ff anders. Top

Dat is het inderdaad net wat ik zeg als je deze primair maakt word dit het "Gekoppelde" Modem en gaat hij updaten..

Reputatie 7
Badge +17

Hi allemaal! Ik zou nog even in willen haken op deze discussie. @JanD ik snap net als iedereen dat dit geen situatie is die we officieel goedkeuren. En je hebt ook volledig het recht om iemand niet te helpen als je het niet eens bent met waar iemand de apparatuur voor gebruikt. Ik zou je alleen willen vragen niet anderen daarin mee te trekken. Als we zaken zien die de forumregels overtreden, of die hier niet thuishoren, dan pakken we die als moderators aan. @Jeroenvtec ik heb een van je berichten aangepast om dezelfde reden. Ik snap dat het niet een leuke reactie is om te zien. Maar vertrouw er ondanks deze vertraging van een paar dagen op dat we als moderators mensen zullen aanspreken als we iets zien dat niet netjes is of niet mag. Verder wil ik wel zeggen dat ik het eens ben met de opmerking van @LaurensZalm dat een SuperWifi hier een mooiere oplossing was geweest. Wel tof om te zien hoe hier in oplossingen gedacht wordt en dat er verder een leuke discussie ontstaan is. Al kan het dus zomaar zijn dat met een update in de toekomst je constructie niet meer werkt. Dit valt overduidelijk een paar meter buiten de ondersteuningsvoorwaarden. 

Dag Bram,

Ik vind het helemaal ok dat je berichten hebt aangepast al zie ik niet precies wat, actie vraagt reactie en dat is soms niet conform de regels ( overgins niet gelezen ), is prima. Kreeg zelfs een berichtje voor ergens duimpie te doen, dat is ook de reden voor laatste reactie hier.

Dan nog het volgende , wifi 6 is top en echt VEEL sneller ja je hebt het of niet maar ik heb (genoeg)  devices die het waarderen, "superwifi” ac gaat daar NIET aan tippen. En nogmaals die box 12 is knetter snel, alleen omdat deze zo dicht gespijkerd is (waarom??) is het geen optie voor dagelijks gebruik. ( er zitten zoveel bruikbare opties in ! waar is men bang voor)

In het kader van eigen modem, geen simlock, geen provider lock waarom kan deze unit niet gewoon open ? Of is de provider bang dat je iets instelt waardoor je gaat bellen dat je dhcp niet meer werkt omdat je deze zelf hebt uitgezet ?

 

Als het modem vrij was had ik ook niet de vraag gesteld voor de "vreemde” 2de versie ervan.

Ik zag potentie, maar begrijp wat er allemaal gezegd is dus zie ervan af, zelfs console access is al beperkt.

 

Ik wens iedereen een happy en snel kpn!

en thx voor die een inhoudelijke bericht hebben gegeven!

Reputatie 5
Badge +5

@Jeroenvtec 

Is een Fritzbox dan niet iets voor je?

 

Dag Jan

 

dat is prima spul, echter ik vind mijn setup beter, maar had erg intresse in de WiFi ( only ) van box 12. Internet en tv werkt nu prima wilde alleen het snelle WiFi van box 12 ( en als ie meer open was kon ie blijven om meer te doen )

ik had de hoop dat iemand hier zei geen probleem geen garantie maar je kan nu instellen wat je wil.

 

gr

Reputatie 7

Ik heb op (sssst) marktplaats nog een box 12 gekocht voor wifi boven, maar loop tegen het probleem aan dat ie niet wil updaten ( certificaat probleem ) en dat vaste irritante ip. Ik heb eigen pppoe server draaien waardoor deze wel internet heeft via “glas”, maar updaten ho maar.

Ook ik heb een V12 achter mijn EdgeRouter staan waar een pppoe server op actief is. Een Experia/KPN Box die op die manier aangesloten is zal inderdaad geen updates ontvangen. Dat komt doordat de Experia/KPN Box zijn WAN IP adres gebruikt in de TR-069 berichtuitwisseling met de beheeromgeving van KPN maar dat is uiteraard het IP adres dat door de pppoe server van mijn EdgeRouter aan de V12 toegewezen is.

 

Onderstaand een stukje uit de privé berichtuitwisseling tussen mij en de experts van KPN.

Overigens gebruik ik de V12 puur om af en toe wat naslag werk te doen over de werking van de V12 zodat ik hier op het forum "mee kan praten" over de V12.

Ook ik zou graag zien dat een Experia/KPN Box in deze configuratie toch automatisch voorzien kan worden van nieuwe firmware.