Beantwoord

Ubiquiti Access Point vs Experia Wifi

  • 6 March 2019
  • 28 reacties
  • 7016 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2
Wat is beter?

Een duurdere Access Point, zoals: https://tweakers.net/pricewatch/462457/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-(1-pack).html

Of de KPN oplossing: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=282

Ik zit in een woning met glasvezel en heb een abonnement van 200/200, de Experiabox V10 staat helemaal voor in de woning (gelijkvloers) in de meterkast. Dit kon volgens de monteur niet anders.

Ik heb achterin de woning, met name op het balkon geen WiFi.

Dus ik zit te denken om WiFi uit te zetten op de Experiabox V10 en een AP ergens midden in de woning te plaatsen.

Andere kanttekening, ik wil tzt gaan experimenteren (wederom) met pfSense als router. Werkt de Experia WiFi wel zonder een Experiabox ervoor?

Wat raden jullie mij aan?
icon

Beste antwoord door PanaromicTiger 15 March 2019, 17:29

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 2
Ik heb enkele maanden de Experia Wifi gebruikt i.c.m. mijn Edgerouter. Ging prima incl. bandsteering e.d. Je hebt dus niet persé en EB nodig.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb enkele maanden de Experia Wifi gebruikt i.c.m. mijn Edgerouter. Ging prima incl. bandsteering e.d. Je hebt dus niet persé en EB nodig.

Duidelijk, zijn er wel andere punten waarom de duurdere Ubiquiti toch beter is? Misschien roaming of iets dergelijks bij meerdere AP's?
Reputatie 7
Duidelijk, zijn er wel andere punten waarom de duurdere Ubiquiti toch beter is? Misschien roaming of iets dergelijks bij meerdere AP's?
De duurdere Ubiquiti AP's hebben veeeeel meer instellingsmogelijkheden dan de Experia WiFi's en daarbij komt dat ik veel meer vertrouwen heb in de organisatie Ubiquiti dan in Arcadyan en al helemaal in Arcadyan aangestuurd door KPN.
Reputatie 3
Badge +2

Duidelijk, zijn er wel andere punten waarom de duurdere Ubiquiti toch beter is? Misschien roaming of iets dergelijks bij meerdere AP's?De duurdere Ubiquiti AP's hebben veeeeel meer instellingsmogelijkheden dan de Experia WiFi's en daarbij komt dat ik veel meer vertrouwen heb in de organisatie Ubiquiti dan in Arcadyan en al helemaal in Arcadyan aangestuurd door KPN.


Oke, ook duidelijk!

Denk dat de Ubiquiti UniFi AP AC Pro ook meer bandbreedte ondersteund, althans gelijktijdig??
Reputatie 7
Ik zit in een woning met glasvezel en heb een abonnement van 200/200, de Experiabox V10 staat helemaal voor in de woning (gelijkvloers) in de meterkast. Dit kon volgens de monteur niet anders.
Met een glasvezelaansluiting kan je de Experia Box heel makkelijk ergens anders in de woning plaatsen.
Als je vanuit de meterkast meerdere netwerkkabels naar verschillende plekken in jouw woning hebt lopen, dan heb je twee switches nodig die vlans ondersteunen zoals deze Netgear GS105Ev2.
Heb je alleen een netwerkkabel naar de woonkamer, dan kan je rustig de Experia Box in de woonkamer op die netwerkkabel aansluiten.
Reputatie 7
Denk dat de Ubiquiti UniFi AP AC Pro ook meer bandbreedte ondersteund, althans gelijktijdig??
Beide kunnen makkelijk 500Mbps aan.
Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200's.
Reputatie 3
Badge +2

Denk dat de Ubiquiti UniFi AP AC Pro ook meer bandbreedte ondersteund, althans gelijktijdig??Beide kunnen makkelijk 500Mbps aan.
Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200's.


Oke, kan ik ook ff naar kijken idd.

Ik zie inderdaad mogelijkheden om de Experiabox V10 te verplaatsen, maar dan zit je nog met het probleem dat zodra ik pfSense activeer, Wifi niet meer werkt. Dus ik heb hoe dan ook een AP nodig.
Reputatie 3
Badge +2
Heb nu gekozen voor de Ubiquiti UniFi AP AC Pro.
Al zit ik nu toch te twijfelen om de Experiabox V10 naar de woonkamer te verplaatsen.

pfSense is wel een optie, maar dan heb je constant een stroomvretende PC aanstaan. Zijn er naast de vele opties van pfSense redenen om toch pfSense of een andere router te draaien?

Ik heb wat issues met SONOS zie hier. Zou dat ook beter gaan met bijvoorbeeld een goed geconfigureerde pfSense set-up?
Reputatie 7
pfSense is wel een optie, maar dan heb je constant een stroomvretende PC aanstaan. Zijn er naast de vele opties van pfSense redenen om toch pfSense of een andere router te draaien?
Zelf heb ik de Experia Box vervangen door een EdgeRouter Lite 3 (ook van Ubiquiti) en daar ben ik heel tevreden over. Het is geen router voor "beginners", maar hij doet wel wat hij moet doen. Ik begrijp ook dat je niet echt onder de "beginners" geschaard kan worden immers Linux ervaring en SSH, dan kan je die EdgeRouter ook wel de baas. 😉
Reputatie 3
Badge +2
Zelf heb ik de Experia Box vervangen door een EdgeRouter Lite 3 (ook van Ubiquiti) en daar ben ik heel tevreden over. Het is geen router voor "beginners", maar hij doet wel wat hij moet doen. Ik begrijp ook dat je niet echt onder de "beginners" geschaard kan worden immers Linux ervaring en SSH, dan kan je die EdgeRouter ook wel de baas. 😉

Dat de router niet voor beginners is vind ik zelf alleen maar positief, ik sleutel graag aan dit soort projecten. Zelf heb ik al redelijk ervaring met pfSense. Maar wat zijn in jouw mening de absolute pluspunten?

Als de ervaring hetzelfde blijft als met de Experiabox V10, heeft het dan toegevoegde waarde?

Vooralsnog ben ik, naast het gebrek aan configuratie opties op de V10 niet echt keiharde punten tegengekomen. Mijn voornaamste reden om bijvoorbeeld pfSense in te zetten is dat het gemakkelijk uit te breiden is met van alles en nog wat. En gewoon vanwege het hoge "geek" gehalte. Misschien is een VPN tunnel in de toekomst een goede reden.

De AP wordt morgen bezorgd.

Wat ik nu wel mis bij de V10 is een goede DNSSEC ondersteuning, dit is alleen te configureren (voor zover ik weet) door de clients bijvoorbeeld handmatig op Google DNS te zetten.

De voornaamste eisen die ik stel:

  • Simultaneous Dual-Band WiFi
  • Band Steering
  • Roaming bij meerdere AP's
  • DNSSEC Support
  • IPv6 Support
  • Gigabit LAN
  • Mogelijkheid tot VPN
  • VLAN Tagging (Al is dat zelfs een must voor de alternatieve router)
  • IGMP Proxy & Snooping
  • VoIP moet blijven werken, maar daar gebruik je dan alsnog de V10 voor, dmv VLAN Tagging.
  • Mogelijkheid om static leases uit te delen, daar is de V10 beperkt in
  • Local DNS, werkt om de 1 of andere reden heel slecht bij de V10, na 2 kliks of refreshes kan ie niet meer resolven.
Reputatie 7
De EdgeRouter Lite 3 ondersteunt al jouw requirements behalve de wifi gerelateerde, maar dat is omdat de EdgeRouter Lite 3 helemaal geen wifi heeft.
Reputatie 3
Badge +2
Dan ga ik me daar toch eens in verdiepen. Zal voor de fun eerst pfSense draaien en kijken wat die bak vreet aan stroom. Maar ik denk dat jouw EdgeRouter Lite 3 minder verbruikt :)

Hoe snel start jouw router op trouwens? pfSense wel vrij snel, alleen het BIOS scherm neemt aardig tijd in beslag.
Reputatie 4
Badge +3
Ik gebruik een Ubiquiti Edgerouter X achter de Experia V10a via DMZ en dat werkt perfect. Ik haal de maximale snelheden met gemak. Voor de WiFi in gebruik 2x Ubiquiti AC Lite Accesspoint en ik heb super WiFi in heel mijn huis. De WiFi van de Experia V10a is uitgezet zodat het niet mijn access points kan storen. Ik heb geen last van de beperkte instellingen van de Experia V10a en heb mijn netwerk volledig ingericht zoals ik het hebben wil met de Ubiquiti Edgerouter X.
Reputatie 7
Ik gebruik een Ubiquiti Edgerouter X achter de Experia V10a via DMZ en dat werkt perfect.
Als je een glasvezelaansluiting hebt, overweeg dan de V10A er tussenuit te halen.
Reputatie 4
Badge +3
Ik heb inderdaad glasvezel op 100/100. Ik heb de Experia V10a er tussen uit gehaald maar ik kreeg regelmatig problemen met de ITV dat ie begon te haperen. Experia V10a teruggeplaatst en DMZ ingesteld en nu werkt alles prima. Ook na de updates die regelmatig plaatsvinden.
Reputatie 7
Ik heb inderdaad glasvezel op 100/100. Ik heb de Experia V10a er tussen uit gehaald maar ik kreeg regelmatig problemen met de ITV dat ie begon te haperen.
Lees dan dit topic eens door.
Reputatie 3
Badge +2
@wjb Ik heb de AP succesvol geïnstalleerd en de wifi op de V10 uitgezet. Dekking is veel beter en stabieler.

Ik ben ook bezig met pfSense, maar krijg IPv6 niet werkend.
Heb op tweakers deze post gezien:

Voor diegenen die ook IPv6 werkend willen krijgen, dat is mij ook na heel veel uitzoekwerk en proberen gelukt, een prefix delegation, niet een IPv6 voor je WAN dan. Dat laatste is ws ook niet iets wat je zou willen. werkend op pfsense versie 2.4.3

Eerst de settings die bij mij werken onder de pppoe verbinding (waar ook de kpn IPV4 verbinding is ingesteld):

General Configuration:
- IPv6 Configuration Type : DHCP6


DHCP6 Client Configuration:
- options: advanced configuration :
AANVINKEN
- Use IPv4 connectivity as parent interface: Request a IPv6 prefix/information through the IPv4 connectivity link
AANVINKEN
- Request only an IPv6 prefix Only request an IPv6 prefix, do not request an IPv6 address
AANVINKEN
- DHCPv6 Prefix Delegation size
48 (dit is de size die KPN geeft)
- Send IPv6 prefix hint Send an IPv6 prefix hint to indicate the desired prefix size for delegation
AANVINKEN
- Do not wait for a RA Required by some ISPs, especially those not using PPPoE
AANVINKEN


Advanced DHCP6 Client Configuration
- Send options
hier moet je de volgende settings instellen (string zonder de quotes): "ia-pd 0, rapid-commit"
- Request Options
"domain-name-servers, domain-name"
- Identity Association Statement
vink 'prefix delegation' aan en vul onder 'is-assoc pd ID' een "0" (nul) in, de rest leeg laten
- Prefix interface statement
'Prefix Interface sla-id' een "0" (nul) en voor 'sla-len' "16" ( dat laatste is 64-48, belangrijk

)
- Prefix Interface
hier selecteer je LAN (of wat je interne netwerk dan ook is)

SAVE!
apply...

Onder de Interface LAN (via menu)
- 'IPv6 Configuration Type'
selecteer "Track Interface"
- 'Track IPv6 Interface' blokje: IPv6 Interface, hier selecteer je je WAN (afhankelijk van hoe je het noemde, maar dat is de interface waar je hierboven aan gewerkt hebt).
vul bij IPv6 Prefix ID weer een "0" (nul) in.

SAVE!
apply...

menu - services - dhcpv6 server & RA
vink 'enable' aan,
Range, bijvoorbeeld from: "::1:1" en to "::1:ffff", dat zouden genoeg adressen moeten zijn voor je LAN

prefix delegation size "64"

op de 'Router Advertisement' tab: zet de 'router mode' op 'Managed' (zonder zgn SLAAC) of 'Assisted' (met SLAAC). Die laatste zorgt er ook voor de Android devices een IPV6 kunnen krijgen



en SAVE.

Het kan zijn dat je nu nog een reboot moet doen.

Dit alles zorgde er bij mij voor dat apparaten op mijn LAN een (global) ipv6 adres konden krijgen. Dus niet meer alleen een link local adres.

Maar dat werkt dus niet. Heb jij nog aanvullingen op deze settings? Al gebruik je geen pfSense dan.

Ik krijg namelijk wel een IPv6 adres toegewezen op de clients, maar de DNS resolved dan niet meer, ook als ik IPv6 DNS Servers opgeef.
Reputatie 7
Op de EdgeRouter gebruik ik SLAAC en dat is mijns inziens sterk te prefereren boven DHCPv6.
Reputatie 3
Badge +2
@wjb ga het zo nog eens proberen met SLAAC
Reputatie 3
Badge +2
@wjb Ik heb het geprobeerd, werkt niet helaas.

Ik kan wel pingen naar IPv6, DNS Queries worden ook succesvol uitgevoerd, maar gewoon met internet browsen is alles zo traag als dikke stront tegen de berg op.

Als ik IPv6 uitschakel, is het wel gewoon snel.

Online testjes laten zien dat ik geen goede IPv6 verbinding heb, maar geven niet echt een indicatie waar het aan ligt.
Reputatie 7
Heb je dan wel IPv6 adressen beginnend met 2a02?
Reputatie 3
Badge +2
Heb je dan wel IPv6 adressen beginnend met 2a02?

@wjb ja de IPv6 adressen lijken verder wel correct. Kan ook vanaf pfSense maar ook vanaf de clients wel pingen naar IPv6.
Reputatie 3
Badge +2
Test met een IPv4 DNS record goed (1.656s) gebruik makend van ipv4
Test met een IPv6 DNS record timeout (15.008s)
Test met een Dual Stack DNS record timeout (15.013s)
Test met een Dual Stack DNS en grote pakketten timeout (15.011s)
Test IPv4 zonder DNS skipped (1.498s)
Test IPv6 zonder DNS skipped (2.479s)
Test IPv6 met grote pakketten timeout (15.012s)
Test of uw ISP's DNS server IPv6 gebruikt timeout (15.011s)
Vind IPv4 Service Provider traag (14.836s) gebruik makend van ipv4 ASN 1136
Vind IPv6 Service Provider timeout (15.006s)
Test voor kapotte DNS undefined (0.017s)
Reputatie 7

Reputatie 3
Badge +2
Hmmm... toch nog ff verder spelen met de config dan.

Reageer