Vraag

Ubiquiti AP achter switch

Hoi hoi,
Ik zit met een klein probleempje waar ik eigenlijk helemaal radeloos bij ben ☹
Het probleem luidt als volgt:
- Zodra ik mijn ubiquiti accesspoint op de 1e verdieping aan sluit via een switch > PoE adapter > AP, verkrijgt hij geen internet/IP adres :(
Het rare is dus, zodra ik hem aansluit (met de zelfde kabels) op de router (V10), hij wel een IP adres verkrijgt en ik hem wel in kan stellen
Nu zit ik dus eigenlijk vast met m'n ubiquiti accesspoint naast de router, terwijl ik deze liever had opgehangen in de overloop 😁

Weet hier iemand iets op? Alle kleine beetjes helpen :)

Gr. Joey

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat is het type switch?
Kan je aangeven welk specifiek AP dit is?
De PoE-adapter is de bijgeleverde adapter bij het AP?
Hoe weet je dat 'ie geen IP-adres krijgt? Kleuren v/d ring?

Robin
Het AP waar het over gaat is de UAP-AC-LITE, en het is inderdaad de PoE adapter die er bij komt die ik gebruik, de betreffende switch is een unmanaged Linksys switch(SE2500), de led is blauw, maar zend nu geen SSID uit? Via de controller zie ik ook staan dat de AP disconnected is
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat de LED (constant) blauw is betekent normaliter dat de AP netjes is aangemeld bij de controller en functioneert.
Of knippert 'ie blauw? Zo ja, in wat voor patroon?

Die switch, wat heb je daar allemaal op aangesloten? Als daar iTV op zit, haal die eens los, herstart de Experiabox en probeer het nog eens.

Die controller, draai je die zelf op een PC? Zo ja, waar is die PC mee verbonden?

Robin
Reputatie 4
Badge +3
Als je een computer op de switch aansluit, werkt die dan wel?

Misschien handig als je even een schema van je netwerk maakt.
Mijn netwerk topologie is thuis echt een treinwrak, daarom ga ik a.s. zomer alles reorganiseren :)

Zoals het er nu uit ziet:
XperiaBox V10 (- zijn poorten)
- Desktop Beneden
- Switch beneden
- Ubiquiti Unify AP-AC-LITE (via Ubiquiti PoE adapter)
- Switch Boven

Switch beneden (unmanaged TP-Link 1008D)
- Samsung Smart TV
- iTV
- Media Streamer

Switch Boven (Unmanaged Linksys switch SE2500)
- Desktop Boven
- Samsung Smart TV
- Xbox One S
- Switch Zolder

Switch Zolder (een wat oudere Sitecom Switch)
- Playstation 4
- iTV

De Controller heb ik op mijn laptop gezet, niet de beste keuze maar aangezien ik de AP één keer wou instellen en daarna wou plaatsen was dat geen probleem
De led van het AP blijft constant blauw, dus hij zou het normaliter moeten doen, alleen is hij niet te vinden tussen de draadloze netweken (via switch aangesloten i.p.v. ExperiaBox)
Reputatie 7
Badge +30
Maar, met de zelfde kabel en PoE injector zendt ie dus geen SSID uit terwijl die al eens geconfigureerd is?

Kan het zijn dat je Uplink-Monitoring in de controller aan hebt (onder Site Setings)? Zet die eens uit, provision het AP, en hang em opnieuw aan die switch. Geeft ie dan wel een SSID maar werkt ie nog steeds niet?

Robin
Ik een beetje zitten klooien met de kabels en de AP op de switch beneden gezet en de iTV er uit gehaald, dan doet de AP het wel :)

Ik zal je oplossing zo even proberen bij de switch boven!
Reputatie 7
Badge +30
Ik denk namelijk dat je de Uplink optie aan hebt staan. Hierdoor zal de AP automatisch niet meer broadcasten als hij geen verbinding heeft met de controller of de Experiabox of het internet o.i.d.
En ik vermoed dat dit het geval is bij die ene switch.

Anders is het een probleem met IGMP Snooping (of beide)
Volgens mij werkt deze setup niet met een unmanaged switch. De switch moet namelijk IGMP snooping hebben.

Als de switch dat niet heeft gaat het IPTV multicast verkeer ook je wifi over en dat kan de AP niet aan.

Nu je je IPTV kastje uit de switch gehaald hebt zal de ExperiaBox geen IPTV multicast naar de switch sturen (er zitten geen devices meer aan de switch die er om vragen) en werkt alles. De ExperiaBox zelf heeft namelijk wel IGMP snooping.

Een unmanaged switch zal het multicast verkeer naar ALLE porten sturen, dus ook naar de AP. Een switch met IGMP snooping weet welke port in de switch multicast verkeer nodig heeft. Zo zal het verkeer wel naar de port waar het IPTV kastje in zit gestuurd worden, maar niet naar de port waar de AP in zit.

De oplossing om het te laten werken met 1 switch: een switch met IGMP snooping kopen.

Reageer