Beantwoord

Ubiquiti Dream machine (geen pro)

  • 25 October 2020
  • 38 reacties
  • 5292 keer bekeken

Is het al mogelijk om met de UniFi Dream machine ITV door te krijgen ? 

Ik heb de IGMP snooping al aangezet, werkt nog niet. 

 

Het netwerk ziet er nu als volgt uit :

 

V12 - UDM - TV ontvanger, dit is tijdelijk tot ik mijn bestelling van Ubiquiti ontvang. Maar helaas werkt mijn TV niet. 

 

Vanaf november gaat dit het worden :

 

V12 - USW-Flex-Mini - USW-Flex-Mini - TV ontvanger

​​​​Op de eerste Flex zal de dream machine aangesloten worden om alles goed te verdelen. 

Ook op deze zal een NanoHD aangesloten worden. 

De 2de is voor bij de TV. Hier gaat dus de TV ontvanger, TV zelf, Soundbar en Apple TV op aangesloten worden. 

 

Gaat dit werken ? 


Mvg Dennis

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door wjb 25 October 2020, 15:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7

Is het al mogelijk om met de UniFi Dream machine ITV door te krijgen ? 

Nee want de UDM heeft geen ingebouwde IGMP proxy server.

 

Ondersteunen die USW Flex Mini's wel IGMP snooping of wordt er maar één TV ontvanger op aangesloten?

Àh, dat verklaard een hoop. 

Misschien dat ik dan die kabel alleen voor de tv gebruik. 

 

Er zit trouwens oip de UDM wel een mogelijkheid om het aan te zetten, maar dat ik geen proxy ?

 

Reputatie 7

Àh, dat verklaard een hoop. 

Misschien dat ik dan die kabel alleen voor de tv gebruik. 

 

Er zit trouwens oip de UDM wel een mogelijkheid om het aan te zetten, maar dat ik geen proxy ?

 

Zonder IGMP proxy server in de UDM kan je IPTV via de UDM vergeten.

Maar met die twee switches en het configureren van vlans op die switches is het prima mogelijk om jouw doelstelling te bewerkstelligen.

De TV ontvanger komt als enige dan op een apart vlan te staan.

Top ! Ga ik dat doen, switches komen volgende week

 

Reputatie 7

Top ! Ga ik dat doen, switches komen volgende week

Als je hulp nodig hebt bij het inrichten van die vlans dan horen we dat hier vast wel.

@wjb Bedankt voor je feedback vorige keer. 

Vandaag heb ik mijn switches binnen gekregen, heb alleen maar gezeur ermee.

Ik moet mijn UDM aansluiten aan mijn router om verder mijn switches aan te sluiten op mijn UDM. Dus ik kan mijn Switches niet voor de UDM aansluiten zoals ik hoopte. 

Hoe slim is het om een Edge router te nemen icm een dream machine ? En hiermee werkt het IPTV wel toch ? 

 

MVg Dennis

Reputatie 7

Als het goed is dan is één vlan het primaire cq management vlan.

Dat moet het LAN van jouw UDM zijn. 

Je kunt dan toch wel andere vlans op die switches configureren?

Heb je een glasvezel of een VDSL aansluiting?

Goedemorgen, 

 

Ik heb Glasvezel. Hier dit het vast boxje van.

Hierna zit de V12.

Daarna wou ik de Flex mini.

Daarna de UDM, deze moet ik alleen aan de wan? poort aansluiten

Als ik daarna iets wil adopteren in het Unify netwerk moet ik deze aan de LAN poorten aansluiten. 

Als ik vanuit de V12 naar de MINI ga en daarna door naar de UDM en dan aansluiten op de WAN poort kan ik dus niet koppelen, als ik het aansluit op de LAN poorten krijg ik geen internet. Als ik 2 kabels heen en terug leg krijg ik wel internet. Is hier geen andere optie voor ? 

 


Mvg Dennis

Reputatie 7

Heb jij in jouw woning een plek waar maar één netwerkkabel naartoe loopt en waar je zowel een TV ontvanger als andere apparatuur hebt staan die bekabeld aangesloten moet worden?

Ik heb bijvoorbeeld in mijn woonkamer onze TV ontvanger, televisie en home cinema set die allemaal bekabeld aangesloten zijn.

Zo zou ik het graag willen hebben...

Eerste mini hangt naar de V12 in de meterkast, hier gaat de NanoHD naar boven en de UDM kabeltje de woonkamer in.

De andere mini staat aan de andere kant van het huis, nu werkt het omdat ik de mini aan de V12 gekoppeld heb, maar kan ik de mini niet configureren of iets.

Reputatie 7

Dat gaat lukken.

Sluit de mini met poort 5 aan op een LAN poort van de de UDM.

Definieer een extra vlan bijvoorbeeld vlan 2.

Zorg dat op poort 1 en 2 alleen vlan 2 actief is (untagged en pvid = 2).

Zorg dat beide vlans op poort 3 actief zijn waarbij vlan 2 tagged wordt.

Op poort 1 wordt nu een LAN poort van de Experia Box aangesloten en op poort 2 de WAN poort van de UDM.

Op poort 3 wordt poort 1 van de andere switch aangesloten.

Poort 4 is voor de NanoHD

Poort 5 blijft verbonden met een LAN poort van de UDM.

Op de andere switch zet je beide vlans op poort 1 waarbij vlan 2 als tagged wordt ingesteld.

Op poort 2 van de switch zet je alleen vlan 2 untagged.

That's it.

Goedemorgen,

 

ik zou dus wel 2 kabels naar de UDM moeten trekken ? 

Heb het overigens werkend, met dus 2 kabels vanuit de UDM.

Reputatie 7

Heb het overigens werkend, met dus 2 kabels vanuit de UDM.

En met de inrichting van de benodigde vlans neem ik aan. :wink:

Ja heb maar 1 vlan aangemaakt .. ik hoopte stiekem dat ik met 1 kabel naar de udm kon maken, maar kan niet alles hebben ! 

Reputatie 7

Ja heb maar 1 vlan aangemaakt .. ik hoopte stiekem dat ik met 1 kabel naar de udm kon maken, maar kan niet alles hebben ! 

Helemaal goed, je hebt dus een native vlan (niet gedefinieerd) en een vlan voor het LAN van de V12.

Ja de Vlan voor TV.

Rest standaard laten staan. 

 

Wel fijn dat ik wel alles kan blijven inzien!

Andere vraag, welke meerwaarde heeft het om een Ubiquiti edge router te nemen ipv de v12 ? 


Bedankt voor al je hulp ! ​​​​​​

Reputatie 7

Andere vraag, welke meerwaarde heeft het om een Ubiquiti edge router te nemen ipv de v12 ? 

In jouw situatie heeft dat geen enkele meerwaarde.

Als jouw Internet loopt via de UDM en je gebruikt de V12 feitelijk alleen als doorgeefluik voor Internet en voor TV.

Allereerst bedankt voor de beschrijving boven. Dit heeft geholpen het bij mij werkend te krijgen met een V10.

Ik heb echter wel een andere methode ook gevonden op het Ubiquiti forum welke 1 switch elimineert en zorgt dat de devices achter de 2e switch niet ook vanuit de Experiabox een ip-adres krijgen.

 

Experiabox v10:
LAN1: WAN van UDM
LAN2: LAN1 van UDM

 

UDM:
LAN1: LAN2 vanuit ExperiaBox (Vlan 2 untagged)

LAN3: Switch mini (bij tv) port 1 (‘All’ profile)

 

Switch mini (bij tv):

LAN1: LAN3 UDM (‘All’ profile)

LAN2: STB (Vlan 2 untagged)

 

Ik zal kijken of ik binnenkort nog even een overzicht kan tekenen voor de duidelijkheid.
Overigens ondersteund de UniFi Switch Mini geen custom profiles. Vandaar het gebruik van ‘All’ daarin is lan de hoofd Vlan en zijn de andere netwerken tagged.

Kleine rectificatie op bovenstaand:

Experiabox v10:
LAN1: WAN van UDM
LAN2: LAN1 van UDM

 

UDM:
LAN4 <-> LAN2 vanuit ExperiaBox (Vlan 2 untagged)

LAN1 <-> Switch mini (bij tv) port 1 (‘All’ profile)

 

Switch mini (bij tv):

LAN1 <-> LAN1 UDM (‘All’ profile)

LAN2 <-> STB (Vlan 2 untagged)

 

Hierbij een schematisch overzicht:

 

Dream machine pro heeft nu een knop voor igmp snooping

Badge

Ik heb het gewoon lekker simpel met powerplugs opgelost. Internet komt binnen in Fritzbox. Fritzbox aangesloten op powerplug. 2 TV's (beneden / boven) aangesloten op powerplugs. Fritzbox geeft verder het internet signaal door aan de UDMPRO en daaraan zit het hele netwerk. Werkt prima. TV heeft niet veel bandbreedte nodig en ik zou het jammer vinden als TV de bottleneck zou zijn, waardoor ik de UDMPRO niet zou kunnen gebruiken. Aparte netwerkkabel was natuurlijk beter geweest, maar vooralsnog geen haperingen of wat dan ook. 

Dream machine pro heeft nu een knop voor igmp snooping

Kan iemand bevestigen dat de UDM Pro nu IGMP proxy servers ondersteund? Ik zie het nergens in de releases van de laatste updates al is bekend dat het OS het waarschijnlijk al lang kan. Sta op het punt mijn netwerk aan te leggen (nieuwbouw) en wilde ook een UDMP aanschaffen i.c.m. KPN TV.

Reputatie 7

Ik heb nergens vernomen dat de UDM Pro nu een IGMP proxy server zou ondersteunen.