Beantwoord

Ubiquiti hardware achter de V10

  • 29 October 2019
  • 9 reacties
  • 4469 keer bekeken

Na bijna alle topics gelezen te hebben over eigen hardware achter de ExperiaBox V10, alle aangedragen oplossingen te hebben toegepast. Kom ik er toch niet uit.  

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de laatste drempel namelijk: Het werkend krijgen van iTV via ubiquiti switches.


Zal proberen een zo’n uitgebreid mogelijke situatie te schetsen en hoop dat iemand de oplossing heeft. 

Hardware:

Experia box V10;

4G Modem;

Ubiquiti Security Gateway;

4x Ubiquiti Switches;

3x Ubiquiti AP-AC-PRO;

 

Werkende niet gewenste situatie:

Als ik de KPN tv box aansluit vanaf de EB → netwerkkabel → oude gare switch → netwerkkabel → KPN tv box  → hdmi → TV dan prima beeld, geen probleem. Alles werkt.

 

Huidige Situatie:

Op de Experiabox komt de lijn binnen, deze wordt samengevoegd met het 4G signaal omdate we in het buitengebied zitten. Speedtesten, vanaf zowel mobile devices als vanuit de UniFi controller geven aan dat deze combi werkt. 

In de DMZ van de Experiabox heb ik het MAC adres geplaatst van de USG. 

Er gaat een netwerkkabel vanuit de Experiabox lan poort naar de WAN poort op de USG.

De USG deelt de IP-adressen uit in de 192.168.1.x range, heeft DHCP enabled.

Binnen de controller heb ik een nieuw netwerk aangemaakt genaamd KPN iTV

 

Op Switch Media selecteer ik de poort waar de KPN tv box aangekoppeld is, daar ken ik het KPN iTV profile aan toe. De overige poorten verander ik niet. 

Op de overige poorten zitten een versterker, tv, console en een mediacenter gekoppeld. Welke internet verbinding moeten hebben.

 

Zodra ik nu de KPN tv ontvanger aanzet, stroom er op en wacht tot deze opgestart is. Krijg ik de volgende foutmelding na het ophalen van het IP-Adres:

Foutcode 143: tv-ontvanger heeft geen verbinding

Wijzig ik de poort toekenning weer terug naar het ALL profile dan resulteert dat in het volgende.

Interactieve tv start volledig op en geeft beeld, hapert en na een tweetal seconden verschijnt de melding:

Zender niet beschikbaar. Zap naar een andere zender en weer terug. 

Blijft dit bericht in beeld? Controleer of de tv-ontvanger goed is aangesloten op het modem  en herstart dan de tv-ontvanger.

Verander ik nu het LAN netwerk (corporate purpose) zodat deze ook IGMP snooping ondersteund en heractiveer ik de KPN tv ontvanger. 

Krijg ik wederom een haperende beeld en na 2 seconden verschijnt de eerder genoemde melding dat de zender niet beschikbaar is.

 

Iemand een idee, wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie?

icon

Beste antwoord door wjb 29 October 2019, 21:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

IPTV staat aan de LAN zijde van de Expedia Box helemaal niet op VLAN 4.

Achter de Experia Box worden geen vlans gebruikt.

Als je de TV ontvanger op een LAN poort van de USG wilt aansluiten, dan zal je die LAN poort moeten bridgen naar de WAN poort.

Kan je dat niet configureren op een USG, dan zal je de TV ontvanger op de Experia Box moeten aansluiten.

Zie ook: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

 

In jouw situatie zou ik er voor kiezen om op de switches twee 802.1Q vlans in te richten.

Vlan 1 voor het LAN van de USG en vlan 2 voor het LAN van de Experia Box.

Voor alle poorten worden standaard de pvid op 1 gezet en zet je vlan 1 untagged.

Op de switches zet je voor de LAN poorten waar de Experia Box en de TV ontvangers op aangesloten worden de pvid op 2, verwijder je vlan 1 en zet je vlan 2 als untagged.

Op de poorten die de switches met elkaar verbinden zet je naast vlan 1 untagged ook vlan 2 tagged.

 

De switch in de meterkast wordt daarbij dus ook verbonden met een LAN poort van de Experia Box.

Dank je voor je reactie, vanavond ga ik er weer mee aan de slag. Als ik er verder mee ben dan hoor je het gelijk. 

 

In het uiterste geval zal ik een tweetal netwerkkabels moeten trekken direct van de ExperiaBox naar de TV ontvangers. 

Reputatie 7

Als de switches vlans en IGMP snooping ondersteunen is het niet nodig om aparte netwerkkabels te gebruiken.

De ubiquiti switches ondersteund vlans en IGMP snooping. 

 

Moet alleen even gaan uitzoeken hoe ik je voorgestelde 802.1Q vlans moet inrichten op de switches. Wordt vanavond even puzzelen maar dat is leuk.  

Ik blijf hier even buiten en weet dat je in goede handen bent bij @wjb . Het gaat vast lukken!

Mocht er ergens hulp van KPN nodig zijn. Lees ik het wel. 

Ondanks dat het buiten mijn ondersteuning valt ben ik wel benieuwd of je de puzzel hebt kunnen oplossen, @10-o ?

@Erwin_ , dank je voor het vragen. Ik ben er tot nu toe nog niet uit. 

 

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik nog maar heel kort aan besteed heb nadat @wjb een oplossing geboden heeft. Zit midden in een verbouwing dus heel weinig tijd.

Voor nu heb ik even tijdelijk 2 extra kabels aangelegd. Dit moet t.z.t. wel veranderen, als ik meer tijd heb zal ik zeker verder gaan met de oplossing van wjb. 

 

Mocht je nog tips of iets hebben dan graag natuurlijk!

 

 

Mijn tip zou zijn: Doe rustig aan en neem er de tijd voor ;-) 

Ik denk dat je er dan met de tips van @wjb wel uit gaat komen maar kan me voorstellen dat een verbouwing even voorgaat. 

 

Reputatie 2
Badge

Wordt in dit “verhaal” ook de Unifi controller software of hardware gebruikt ?

Switch “hangout” heeft Vlan4 ? zou dat niet Vlan6 moeten zijn ? Vlan4 is toch voor tv ?

de USG krijgt een LAN verbinding van de Experia, is dat ideaal ? Moet dat niet PPPoE of Static address zijn ? (bridge kan dacht ik met de Experia…)

Wat ik vanuit mijn situatie met Unifi/Ubiquiti produkten weet, is dat ik gedwongen wordt de Unifi Controller software/hardware te gebruiken… :( al dan niet on of offline...