Beantwoord

Ubiquiti USG achter Experia V10A

  • 31 October 2019
  • 42 reacties
  • 3338 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Al dagen lees ik allerlei topics over een Ubiquiti USG plaatsen achter een Experia box maar ik kan nergens info vinden over de mogelijkheden rondom de Experia Box 10A.
(welke komende week wordt geïnstalleerd)
Ik lees topics als "in bridge modus werkt wel / werkt niet meer / router modus wel / niet" etc.

Weet iemand of het mogelijk is met de Experia Box 10A en waar ik de benodigde info kan vinden?

Feitelijk wil ik de Experia Box zo min mogelijk gebruiken/belasten en rechtstreeks op de USG aansluiten.
Vervolgens wil ik de USG op een Ubiquiti 8 poorts PoE switch aansluiten en op de switch mijn TV en Ubiquiti acces points aansluiten.

Weet iemand of dit mogelijk met de 10A en waar ik de benodigde info kan vinden?
Alvast bedankt.

Gr. Ben

icon

Beste antwoord door wjb 31 October 2019, 19:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 1

Kijk eens op het tabblad routing. Zie je daar een route naar het IP adres 213.75.112.0/21?

Van welk type is die route?

Wat voor een apparatuur heb je achter jouw EdgeRouter hangen en welk merk en type hebben die? Ik met met name geïnteresseerd in switches, routers en accesspoints.


Ik zie een route naar 213.75.112.0/21, het type van die route = kernel
Achter de EdgeRouter heb ik een enkel een UniFi Switch 8 POE-150W (daar zit het TV kastje op) en een UniFi AP-nanoHD gebruik ik als AP.

Reputatie 7

Staat IGMP snooping aan op die switch?

Als jij die Unifi AP nanoHD loskoppelt, heb je dan nog steeds dat probleem?

Reputatie 1

Ja, IGMP snooping staat aan op de switch en als ik de nanoHD loskoppel dan heb ik nog steeds het zelfde euvel.

 

Reputatie 7

@wjb Je was me net voor :) je gebruikt nog firmware v1.10.10 toch?

Nee, ik draai ondertussen firmware versie 2.0.6.

 

Reputatie 1

UPDATE:

In de Unifi controller heb ik vannacht nog instellingen gevonden welke volgens mij niet klopten.
Bij de netwerk (LAN) instellingen in de Unifi controller zag ik opeens een 192.168.1.x IP reeks staan.
Ik heb zelf het LAN netwerk aangemaakt in de controller en kan mij niet voorstellen dat ik hier verkeerde waarden heb ingevoerd!? Ik vermoed dat de foute waarden zijn veroorzaakt doordat ik nog firmware updates heb uitgevoerd. Enfin, ik heb de Unifi Cloud Key een factory reset gegeven en de Unifi Switch een factory reset gegeven. Vervolgens ben ik alle instellingen na gelopen.

 

Mijn vriendin is nu een thuis een duurtest aan het uitvoeren en de TV werkt nog steeds.

Reputatie 7

Goed te lezen dat je de oorzaak waarschijnlijk achterhaald hebt en dat de televisie het nu wel lijkt te blijven doen.

Overigens zijn die instellingen alleen actief als je een USG in jouw netwerk gebruikt en zouden deze eigenlijk geen invloed gehad mogen hebben op de switch.

Reputatie 1


Overigens zijn die instellingen alleen actief als je een USG in jouw netwerk gebruikt en zouden deze eigenlijk geen invloed gehad mogen hebben op de switch.


Dat vraag ik mij dus ook af, in de screendump van de netwerk instellingen in de Unifi controller zie ik inderdaad USG nodig bij LAN, maar bij  Gateway/subnet, Domain Name, IGMP snooping etc is dit mij niet geheel duidelijk of hier een USG voor nodig is?

Reputatie 7

Alleen voor de onderdelen waar "USG required" bij vermeld staat is deze ook werkelijk benodigd. De andere onderdelen, zoals IGMP snooping, zijn ook voor andere apparatuur van toepassing.

Reputatie 1

Dan is het mij een raadsel waarom het nu wel werkt, ik heb alleen de gateway/subnet instellingen aangepast in de Unifi controller (wat dus niets doet) en de firmware van de CloudKey en de Unifi controller draaien nu niet meer op de laatste firmware versie. De switch en het AP draaien wel nog de laatste firmware versie. In de EdgeRouter ben ik niet meer geweest.
 

 

Reputatie 1

Ik durf ook ff niets meer aan te raken. Blijkbaar werkt de TV nog steeds maar dit heeft hij gisteravond ook makkelijk 2 uur volgehouden. Ik ben er dus nog niet 100% gerust op dat het vanavond nog steeds werkt.

Reputatie 7

Dan is het mij een raadsel waarom het nu wel werkt, ...

Ik ook niet, het enige is dat je een "schone start" gemaakt hebt en dat daarmee wel eens wat instellingen op de switch gecorrigeerd zouden kunnen zijn.

Reputatie 1

@wjb Volgens mij ben ik erachter waarom het IPTV kastje soms haperde.
Afgelopen weekend heb ik de EdgeRouter en switch etc ingebouwd in de meterkast en dus alle apparatuur van de stroom afgehaald.
Toen ik mijn nieuwe setup ging testen haperde het TV-beeld weer, vervolgens heb ik de EdgeRouter een reboot gegeven en toen werkte de IPTV weer.
Omdat dit pas een test was en ik nog niet klaar was met alles wegwerken heb ik nog een keer alles van de stroom moeten halen.
Toen ik vervolgens weer alles voor de 1ste keer had opgestart haperde de IPTV weer.
Na een reboot van de EdgeRouter was dit weer verholpen.
Het lijkt er dus op dat ik de EdgeRouter altijd 2x moet opstarten alvorens alles naar behoren werkt.

 

PS. Ik ben erg blij met de setup, het werkt super!

Reputatie 7

Het lijkt er dus op dat ik de EdgeRouter altijd 2x moet opstarten alvorens alles naar behoren werkt.

Je moet een EdgeRouter inderdaad een extra keer rebooten om de IGMP proxy server aan de gang te krijgen.

Overigens kan je ook het commando restart igmp-proxy geven.

Reputatie 1

Het lijkt er dus op dat ik de EdgeRouter altijd 2x moet opstarten alvorens alles naar behoren werkt.

Overigens kan je ook het commando restart igmp-proxy geven.

Ok top, dat is handiger wellicht.
Had ik maar geweten dat de IGMP-proxy niet functioneert na 1x opstarten.
Dit heeft dus voor veel verwarring gezorgd terwijl het dus eigenlijk al meteen prima werkte.
 

Verder nogmaals dank voor de configuratie bestanden en je hulp.
 

Reputatie 7

Had ik maar geweten dat de IGMP-proxy niet functioneert na 1x opstarten.
Dit heeft dus voor veel verwarring gezorgd terwijl het dus eigenlijk al meteen prima werkte.

In de readme voor de configuratie staat wel vermeld dat de EdgeRouter nog een keer gereboot moet worden. :wink:

Reputatie 1

Klopt, staat inderdaad in de readme en dat heb ik ook netjes gedaan tijdens de eerste setup maar ik wist niet waarvoor dit was en had er ook geen erg in dat het altijd moest gebeuren na een complete shutdown. Nu ik dit weet gaat mij dit natuurlijk niet meer gebeuren 😉

Reputatie 1

Je kan ook deze gebruiken, werkt goed.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth