Beantwoord

Ubiquiti USG en switch achter de Experiabox met behoud iTV

  • 4 March 2020
  • 9 reacties
  • 1107 keer bekeken

Beste Forum liefhebbers,

Ik heb een vraag die in de buurt komt van veel vragen die ik op het forum zie maar net wat anders is volgens mij. Daarom stel ik hem hier.

Ik heb zelf een USG en switch die ik graag wil aansluiten achter de Experiabox. (als uiteindelijk blijkt dat het niet mogelijk is wat ik wil tenzij ik de Experiabox uit netwerk weghaal kan dit, maar zie daar niet het directe voordeel nog niet van in gezien mijn doel)

Mijn doel

In de woonkamer en in de studeerkamer kunnen Internetten en iTV kijken (incl. terugkijken en pauzeren). Ik heb  alleen TV en Internet, dus geen telefonie. 

Dit wil ik graag bereiken door vanaf switch 1 in de woonkamer een kabel naar de studeerkamer te trekken en daar de 2e switch in gaat.

Op zowel switch 1 als 2 wil ik graag de mogelijkheid hebben om een iTV tuner aan te sluiten maar ook IoT/computer apparatuur. 

Een proefje gisteren met alleen switch 1 leverde mij op dat ik inderdaad iTV kan kijken en Internetten via dezelfde switch. Maar dit was voordat ik de USG had aangesloten. Zodra ik de USG aansluit gaat het mis met iTV. Haperend beeld etc. 

Mocht mijn gewenste opstelling mogelijk zijn dan zal de oplossing liggen in de USG instellingen verwacht ik. Heeft iemand ervaring met deze opstelling of kan iemand mij helpen hoe ik de USG op dusdanige wijze configureer dat dit gaat werken?

 

Experiabox → USG → Switch 1 → Switch 2  [ op beide switches Internet en iTV mogelijk ]

 

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 4 March 2020, 20:12

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Staat switch 1 bij de Experia Box en de USG?

Ondersteunen switch 1 en switch 2 vlans?

Heb je op switch 1 een poort beschikbaar om met een LAN poort van de Experia Box te verbinden?

Switch 1 is een ubiquiti 8 poorts switch met IGMP snooping

Switch 2 een netgear met ondersteuning van IGMP snooping (hier heb ik twee van indien nodig)

Op Switch 1 zijn nog poorten vrij

 

Reputatie 7

Welke type Netgear gebruik je?  (GS105Ev2?)

Ondersteunt die Ubiquiti 8 poorts switch vlans?

Ik heb 2 GS108Ev3 - 8-Port Gigabit ProSAFE Plus Switch

Ubiquiti is Unifi 8 poorts (ondersteund ook vlans)

Reputatie 7

Op poort 1 van de Ubiquiti sluiten we LAN poort de USG aan.

Op poort 2 van de Ubiquiti sluiten we, na configuratie, een LAN poort van de Experia Box aan.

Op poort 8 van de Ubiquiti sluiten we poort 8 van de Netgear aan.

Oo de andere poorten van de Ubiquit sluiten we computer apparatuur aan.

Op poort 2 van de Netgear sluiten we een TV ontvanger aan.

Op de andere poorten van de Netgear sluiten we computer apparatuur aan.

 

Hoe moeten de vlans dan geconfigureerd worden.

We gebruiken 2 802.1Q vlans.

Vlan 1 wordt het netwerk van de USG voor alle computer apparatuur.

Vlan 2 wordt het netwerk van de Experia Box voor de TV ontvanger(s).

 

Op alle poorten van de Ubiquiti wordt de pvid (standaard vlan) op vlan 1 gezet en vlan 1 untagged gedefinieerd met uitzondering van poort 2. Op poort 2 wordt de pvid op vlan 2 gezet en alleen vlan 2 als untagged gedefinieerd.

Op poort 8 van de Ubiquiti wordt naast vlan 1 untagged ook vlan 2 tagged gedefinieerd.

De Netgear richten we precies hetzelfde in waarna we de Experia Box op poort  2 van de Ubiquiti aansluiten en de TV ontvanger op poort 2 van de Netgear.

 

Bedankt voor je reactie. Tagged en untagged zegt mij zo nog niks maar ga even zoeken. Denk morgen even spelen. Bedankt en ik laat weten of het gelukt is ;) 

 

 

Reputatie 7

Onderstaand een voorbeeld van een vlan configuratie op een Netgear GS108Ev3.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @TheRedMan Je hebt je vraag in elk geval op de juiste plek gesteld. Ik zie dat @wjb je al uitstekend op weg heeft geholpen. Werkt alles inmiddels zoals je het wilt? 

Excuses voor mijn late reactie. Vanwege wat dingen die plots spelen prive heb ik nog geen tijd gehad/genomen om verder te gaan met de configuratie. 

Het klinkt wel logisch en met dank aan wjb kom ik er vast uit. 

Reageer