Beantwoord

UDP Poorten openen

• 29 november 2018
  • 22 reacties
  • 437 keer bekeken

Om mijn omvormer mer de server van SMA (in Belgie) te laten communiceren moet ik "de UDP poorten 1024 en alles wat daar boven komt" open zetten.
Mijn Experiabox V10 heeft de opties:
Start poort
Eind poort
Start mapping poort
Eind mapping poort

Waar vul ik nu precies welke waardes in?
icon

Beste antwoord door wjb 29 november 2018, 16:29

Ik weet niet wie je verteld heeft dat je alle UDP poorten boven 1024 open moet zetten, maar ik weet wel dat dat volkomen onzinnig is.
Dat er wellicht één of twee poorten naar de omvormer geforward moeten worden is tot daar aan toe, maar ruim 64 duizend ... nee.
Het is zelfs de vraag of er überhaupt een poort geforward moet worden immers het is de omvormer die met de server communiceert en dat is uitgaande communicatie waarvoor de poorten sowieso al open staan.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Ik weet niet wie je verteld heeft dat je alle UDP poorten boven 1024 open moet zetten, maar ik weet wel dat dat volkomen onzinnig is.
Dat er wellicht één of twee poorten naar de omvormer geforward moeten worden is tot daar aan toe, maar ruim 64 duizend ... nee.
Het is zelfs de vraag of er überhaupt een poort geforward moet worden immers het is de omvormer die met de server communiceert en dat is uitgaande communicatie waarvoor de poorten sowieso al open staan.
SMA Benelux (leverancier/fabrikant) Zo staat het overigens ook in de handleiding van de zgn speedwire die verbinding met het internet maakt.
Mijn vraag blijft....hoe fix ik dat in Poort forwarding. Welke waarden moet ik invullen bij;
Start poort
Eind poort
Start mapping poort
Eind mapping poort

Mij zegt "mapping poort" nl niets. Op voorhand dank.
Reputatie 6
Badge +9
Hoi EricBrw,

Heb je het exacte merk/type van het apparaat in kwestie? Of misschien zelfs een linkje naar een online handleiding? Eventueel een foto van het stukje in de handleiding waarin het staat mag ook. Dan kunnen we even kijken wat er precies gebeuren moet, en je gerichter adviseren. Zoals wjb al aangeeft is het een beetje waanzin om alles boven poort 1024 te openen, omdat je dan 64.000 poorten open zet, en dat is vragen om beveiligingsproblemen. Daarnaast zou het het eerste apparaat zijn dat ik in mijn leven tegenkom dat zoveel poorten gebruikt.
Reputatie 7
SMA Benelux (leverancier/fabrikant) Zo staat het overigens ook in de handleiding van de zgn speedwire die verbinding met het internet maakt.
Mijn vraag blijft....hoe fix ik dat in Poort forwarding. Welke waarden moet ik invullen bij;
Start poort
Eind poort
Start mapping poort
Eind mapping poort

Mij zegt "mapping poort" nl niets. Op voorhand dank.

En je moet dus absoluut niet alle UDP poorten boven de 1024 gaan forwarden. Dat is ook de reden dat ik geen antwoord geef op jouw vraag, het is namelijk volstrekt onzinnig om 64.511 poorten te gaan forwarden.

Waarschijnlijk refereer je aan de onderstaande tekst, maar dat is uitgaande communicatie waar je geen port-forwardings hoeft in te stellen.

https://groenpand.nl/wp-content/uploads/2015/07/20150701-SMA-Installatiehandleiding-Webconnect-build-in.pdf

daar staat alle informatie en instructie(s) bvd voor hulp
Reputatie 7
Er hoeven, zoals ik al vermoedde, dus geen port-forwardings gemaakt te worden om de omvormer te kunnen benaderen.

Overigens getuigt ook die opmerking van SMA niet echt van veel kennis van zaken. Er mogen rustig port-forwardings gedefinieerd zijn, ze zijn alleen niet nodig voor de communicatie met de omvormer.
Je zou de omvormer dus zonder enige port-forwarding moeten kunnen registreren op de Sunny Portal en daarna via de portal de opbrengsten kunnen monitoren.
Oke. Helder antwoord waarvoor dank.
Ikzelf heb het sterke vermoeden dat aan de zijde van SMA er iets geblokkeerd wordt.
Reputatie 7
Is jouw omvormer wel zichtbaar op jouw LAN?
Installeer eens de app Fing op een Android of iOS apparaat en scan je netwerk.
Zie je het IP adres van jouw omvormer?

Het bovenstaande voorbeeld betreft een Omnik omvormer, jouw entry kan er dus heel anders uitzien.

Let op: Het wordt zo weer donker en dan zal de omvormer zich uitschakelen.

Wat voor een problemen ervaar je bij het registreren van de omvormer op de Sunny Portal?
Jazeker zie ik hem. Ik kan hem via LAN en Bluetooth gewoon benaderen,
Hij heeft +/- 3 jaar probleemloos data geupload maar sinds een aantal maanden plots niet (onverklaarbaar) niet meer.

Ik heb automatische configuratie uitgeschakeld en een uniek IP-nummer toegekend zodat ook daar niets mis mee kan gaan.
Reputatie 7
En in al die jaren heb je geen port-forwardings nodig gehad, dus waarom zou dat nu dan ineens wel het geval zijn?
Wat is er een paar maanden geleden veranderd?
Heb je een andere Experia Box gekregen?
Is je publieke IP adres veranderd omdat je switchte van provider of drager (koper/glas)?
Heb je al contact gehad met de Sunny Portal?
Ik heb wel een nieuwe (vervangende) Experiabox gekregen terwijl ik wel bij dezelfde provider (KPN) ben gebleven. Gelijktijdig heb ik toen een volledig pakket afgenomen bij KPN.
Ik kan alleen helaas niet reproduceren of toen direct al het probleem zich openbaarde.

Nog geen contact gehad met SunnyPortal (wel met SMA....en zij kwamen met het poort verhaal)

Inderdaad....de vraag met Application-ID (ander topic) houdt hiermee verband.
Reputatie 7
Welke Experia Box had je voorheen en welke heb je nu?
Hier vind je een overzicht van de Experia Boxen voor het geval je niet meer weet welke je had.

En wat is nu toch die Application-ID want dat is een volstrekt onbekend begrip.
Heb je een link naar een pagina of document waar je die term verkregen hebt?
De Experiabox V10.

https://groenpand.nl/wp-content/uploads/2015/07/20150701-SMA-Installatiehandleiding-Webconnect-build-in.pdf

pag. 21
Reputatie 7
Welke Experia Box had je voorheen en welke heb je nu?

De Experiabox V10.
Mis ik iets?
Voorheen had ik de ARV7519 PTSN. (Durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen). Deze werd ivm een defect vervangen door de V10.

ik heb inmiddels alle instellingen vd omvormer naar SMA gestuurd in de hoop dat zij (ook aan hun zijde) daar kritisch naar kijken.

Ik zie nl op SunnyPortal dat sinds 26/11 de communicatie “hersteld” is (?).

Ik laat asap weten wanneer ik daar antwoord op het.👍
Zojuist een reactie ontvangen (da’s snel) Blijkt dat het ww in de omvormer en het ww in SunnyPortal niet overeenkomen.

Zoals het er nu naar uit ziet vindt de omvormer dus gewoon zijn weg naar buiten maar laat SunnyPortal e.e.a niet toe.

ik hier even aandacht aan geven.
wjb ik post wel de uitkomst. Voor zover dank voor je interesse/hulp.
Hallo @wjb Inmiddels is er communicatie tussen SMA en mijn omvormer vv (Yeah...)
Maar....er wordt geen data vanuit de omvormer in SunnyPortal geladen.
SMA zegt vandaag wederom letterlijk "u heeft de (UDP) poorten vanaf 1024 niet open gezet en dan gaar er echt geen opgeslagen data binnen komen" (?)

Om het maar te proberen.....is onderstaand juist ingevuld als ik de poorten 1024 t/m 4000 wil openzetten voor mijn omvormer:

@wjb P.s. de oorzaak van geen communicatie was gelegen in het feit dat het wachtwoord van de omvormer niet overeenkwam met het wachtwoord in SunnyPortal.
Reputatie 7
SMA zegt vandaag wederom letterlijk "u heeft de (UDP) poorten vanaf 1024 niet open gezet en dan gaar er echt geen opgeslagen data binnen komen" (?)
Wat een onzin, die poorten vanaf 1024 zijn t.b.v. uitgaande communicatie en daar hoef je nooit port-forwardings voor op te stellen, uitgaand staan poorten altijd open.
Je hoeft me niet te geloven, maar ...

@wjb P.s. de oorzaak van geen communicatie was gelegen in het feit dat het wachtwoord van de omvormer niet overeenkwam met het wachtwoord in SunnyPortal.
Dan neem ik aan dat je die poorten (1024 t/m 4000) ook niet meer forwardt, want dat is echt onzinnig.
@wjb Ik volg je reactie immers voorheen heeft het ook zonder poortforwarding gewerkt @wjb . Maar....laat ik het maar proberen. Werkt dat ook niet dan heb ik tenminste gedaan wat SMA zegt. Misschien overtuigt dat dan SMA.

Mijn vraag blijft; Is de wijze van invullen (vorige post) juist, als ik 1024 open zet t/m 4000?
Reputatie 7
Maar....laat ik het maar proberen. Werkt dat ook niet dan heb ik tenminste gedaan wat SMA zegt. Misschien overtuigt dat dan SMA.
Dat heeft echt geen zin en ik raad je ook ten zeerste af om dergelijke port-forwardings vast te leggen. Geloof me, volstrekt onzinnig ... niet doen.
@wjb Hier de bevestiging......broodje aap verhaal. Inderdaad 't werkt (eindelijk) zonder de vereiste reeks poorten. Wat een getob met deze speedwire van SMA (*&%##%)

Reageer