Vraag

Unifi Security Gateway, AP Lite en de V9

  • 23 July 2019
  • 9 reacties
  • 214 keer bekeken

Ik heb met veel enthousiasme gisteravond de combinatie:

1.) Ubiquiti Unifi Security Gateway
2.) Ubiquiti Unifi AP Lite

Gekocht. Nu wil ik deze, in voorbereiding op een verhuizing alvast configureren. Echter bedacht ik me vanochtend "Dat gaat niet werken, want KPN kent nog geen vrije modemkeuze kent (iets wat al zou moeten, maar dat is een andere discussie zonder een goed einde).
Nu heb ik van alles gelezen:

Je kan het IP adres van de USG in de DMZ zetten van de V9, en dan zou het moeten werken.
Je kan via een trucje alsnog de V9 in bridge modus krijgen
TV gaat niet meer werken (Niet relevant voor ons, we kijken geen TV meer)


Maar wat is nu de kloppende informatie? Kan ik de AP/USG configureren, of is dit een hopeloze zaak met de V9?

En, andere vraag. Worden de V10's nog uitgegeven? Ik heb nu al meerdere keren de belofte gekregen de V10 te ontvangen zodat ik weer Wifi bereik in huis heb, en geen rare snelheids drops. Maar elke keer ga ik met enthousiasme naar het ophaalpunt, om weer een V9 te krijgen. Het type wat juist de problemen geeft.

Admin: topic verplaatst naar juiste board

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24
V9 heeft gewoon goed werkend stabiel wifi. Daar mankeert niets aan. DMZ heb je pas nodig als je apparaten in je thuisnetwerk wilt kunnen bereiken vanaf elders. Probeer het eerst eens met gewoon de standaardinstellingen.
V9 heeft gewoon goed werkend stabiel wifi. Daar mankeert niets aan. DMZ heb je pas nodig als je apparaten in je thuisnetwerk wilt kunnen bereiken vanaf elders. Probeer het eerst eens met gewoon de standaardinstellingen.

Allemaal al gedaan. Ik heb een appartement van 65m2. De router staat in de woonkamer.

Als idee:

https://imgur.com/a/L9oyKXL

Rode cirkel is bereik.

Dit is zowel met de V8, als 3x V9 het geval.

Dus ja, ik heb de V9 al meerdere keren getest, in verschillende instellingen, kanalen, en andere oplossingen.

Ook al getest:

Verplaatsen van Modem -> Dan heb ik ergens anders weer geen bereik
Andere kanelen -> Geen ander effect
Basis reset van Router -> Geen ander effect

Maar goed, redelijk irrelevant. Het gaat mij om het configureren van de AP om deze in het nieuwe huis te kunnen gebruiken. Niet om in het huis waar ik nog 1,5 maand woon het bereik te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +24
Bij zo'n oppervlakte heb je gewoon meerdere accespoints nodig. Zo simpel is dat.
Bij zo'n oppervlakte heb je gewoon meerdere accespoints nodig. Zo simpel is dat.

Dat lijkt me sterk, aangezien mijn ouders een V10 hebben, en zonder problemen een complete 1 gezins woning van 126m2 kunnen voorzien van Wifi.

En nogmaals, deze discussie is irrelevant. Daar gaat het topic niet over.


Kan ik de AP's configureren met de V9 icm de USG, of gaat de V9 dit niet toestaan.
Reputatie 7
Badge +24
Je komt er pas achter door het gewoon te proberen 😉 maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Wat krijg je trouwens in je nieuwe huis voor aansluiting? Weer KPN? Glasvezel?
Je komt er pas achter door het gewoon te proberen 😉 maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Wat krijg je trouwens in je nieuwe huis voor aansluiting? Weer KPN? Glasvezel?
Op dit moment vooral aan het vergelijken. Aangezien KPN geen vrije modemkeuze schijnt te snappen heeft dat wel een stuk tegen zich. Vooral aangezien ik er een Security Gateway achter wil draaien.
Reputatie 7
Badge +24
Is er glasvezel? Of coax? Wat zijn de alternatieven? Waar heb je wel vrije modemkeuze? En welk probleem heb je als je die Ubiquiti router gewoon achter de Experiabox hangt?
Reputatie 6
Badge +8
  • Voor de AP heb je de USG eigenlijk helemaal niet nodig. De AP kun je ook gewoon op de V9 aansluiten.
  • Als je graag de USG wel wilt gebruiken dan inderdaad de WAN van USG op V9 aansluiten en op V9 in DMZ zetten. Dan rest netwerk op LAN USG.
Reputatie 7
Hallo @marcoknulst, welkom terug op het KPN forum. Leuk dat je hier een discussie over start en ons meeneemt in je aansluitavontuur 😉 @wjb weet erg veel over het onderwerp. Goede leesvoer, ik wil bijna zeggen verplichte kost, hierover is zijn topic: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. De KPN Experia Box kan door een eigen router worden vervangen als je glasvezel van KPN hebt. Krijg je dat toevallig ook op je nieuwe adres? Let wel op, niet elke router is geschikt om de EB te vervangen. Maar dat kun je allemaal in het eerdergenoemde topic terug lezen.

Reageer