Beantwoord

Unify Dream Machine Pro - Glasvezel aansluiting?

  • 7 May 2020
  • 34 reacties
  • 10324 keer bekeken

Beste Forumleden,

Ik krijg een Glasvezel aansluiting op basis van GPON techniek.
Nu wil ik een eigen modem/router aanschaffen voor een beter netwerk/wifi in huis en zag daarbij de Unify Dream Machine Pro met SFP aansluiting.

Nu is mijn vraag kan ik via het Glasvezel aansluitpunt (het kastje in de meterkast) rechtstreeks verbinden met de UDM-Pro en internet ontvangen van KPN?

Ik gebruik overigens alleen een internet-only abonnement dus geen TV/VOIP (ook niet in de toekomst).

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

icon

Beste antwoord door wjb 7 May 2020, 16:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

34 reacties

Reputatie 7

Bij GPON is de NTU een actief component van het netwerk en deze kan er niet tussenuit gehaald worden.

Bron.

De kabel die van het KPN kastje in de meterkast naar de modem gaat, kan ik niet gebruiken om rechtstreeks in de UMD-Pro te prikken?

Reputatie 7

Bij GPON is de NTU een actief component van het netwerk en deze kan er niet tussenuit gehaald worden.

Bron.

Maar die kabel die van het KPN kastje in de meterkast naar de modem gaat kan ik niet gebruiken om rechtstreeks in de UMD-Pro te prikken?

De kabel tussen de NTU en de router is een gewone UTP netwerkkabel.

Bij AON aansluitingen kan de glasvezel met de juiste SFP module rechtstreeks op de router aangesloten worden maar bij GPON dus niet, dan moet de NTU er tussen blijven zitten.

Thanks wjb ! Betekend dus dat ik deze gewoon in de WAN poort kan aansluiten.

Reputatie 7

Precies.

Reputatie 7

Let wel op, de Internet verbinding loopt via vlan 6 maar ik neem aan dat je dat op die UDM-Pro kunt instellen.

Reputatie 7
Badge +24

En het juiste vlan op de wan poort instellen. Kan dat? Ik heb ff gegoogeld, maar dat schijnt via de user interface niet te kunnen. Wel via het aanpassen van een configuratie bestand.

Met de UDM of UDM-Pro kun je geen zaken aanpassen via een JSON bestand, dit kan alleen bij de USG’s.

Het is inderdaad nog de vraag of er via de GUI onder WAN VLAN 6 kan worden ingesteld voor internet.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ow... ok... lijkt me dat je dat eerst uit moet zoeken. Anders is het op te lossen door er een switch tussen te plaatsen, maar of je dat wilt...

Reputatie 7

Het is inderdaad nog de vraag of via de GUI onder WAN VLAN 6 kan worden ingesteld voor internet.

En anders zet je er simpel een Netgear GS105Ev2 tussen waarmee je de communicatie alsnog op vlan 6 plaatst.

Reputatie 7
Badge +24

Maar dat is wel weer een extra apparaat...

Reputatie 7

Maar dat is wel weer een extra apparaat...

Klopt, maar als je dan echt een Unify Dream Machine Pro wilt gebruiken dan is dat wellicht onvermijdelijk.

Samenvatting:

  • Van het NTU een UTP kabel naar de Netgear GS105Ev2
  • Netgear GS105Ev2 UTP kabel naar de WAN UDM/UDM-pro
  • VLAN 6 kan dan wel worden ingesteld via de GUI of is al een VLAN 6 verbinding?
Reputatie 7

Samenvatting:

Via de GUI op de Netgear kan je dat inderdaad zo configureren.

Excuus voor het weer openen van dit topic en de vraagstelling, maar ik heb ook een vraag hierover.

 

Boz-P geeft aan dat hij geen gebruik maakt van internet TV, is er een mogelijkheid om het bovenstaande trucje ook uit te halen voor VLAN 4 (IPTV)? 

 

Vermoedelijk dan zoals Boz-P aangaf:

Of is er nog een andere optie? Het liefst heb ik één apparaat, dit zal dan vermoedelijk de USG-Pro worden als er geen andere optie is. 

Reputatie 7

Boz-P geeft aan dat hij geen gebruik maakt van internet TV, is er een mogelijkheid om het bovenstaande trucje ook uit te halen voor VLAN 4 (IPTV)? 

Niet met een UDM immers die is niet geschikt voor IPTV en je kunt niet twee routers naast elkaar hebben staan op jouw aansluting.

 

Of is er nog een andere optie? Het liefst heb ik één apparaat, dit zal dan vermoedelijk de USG-Pro worden als er geen andere optie is. 

Met een USG-Pro is het wel mogelijk en zo zijn er wel een aantal andere routers die geschikt zijn. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Boz-P geeft aan dat hij geen gebruik maakt van internet TV, is er een mogelijkheid om het bovenstaande trucje ook uit te halen voor VLAN 4 (IPTV)? 

Niet met een UDM immers die is niet geschikt voor IPTV en je kunt niet twee routers naast elkaar hebben staan op jouw aansluting.

 

Of is er nog een andere optie? Het liefst heb ik één apparaat, dit zal dan vermoedelijk de USG-Pro worden als er geen andere optie is. 

Met een USG-Pro is het wel mogelijk en zo zijn er wel een aantal andere routers die geschikt zijn. Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Bedankt voor de moeite wjb, ik weet voldoende

Je kunt tegenwoordig igmp snooping en vlan aanmaken in unifi os voor unifi  dream machine pro 

 

Reputatie 7

Maar daarmee heb je nog geen IGMP proxy server.

Heeft iemand inmiddels al een UDM pro aan de praat gekregen zonder apparaat ertussen?`

Ik wil alleen de internet aansluiting werkend krijgen. Als ik op WAN Vlan 6 instel, stopt de hele boel ermee.

Reputatie 7

Als je televisie van KPN hebt dan gaat dat niet werken omdat de UDM geen mogelijkheid heeft om een IGMP proxy server in te kunnen richten.

Gelukkig geen tv alleen internet. Toch zie ik nog nergens iemand die het werkend heeft gekregen zonder extra apparaat

Reputatie 7

Gelukkig geen tv alleen internet.

Als je alleen Internet hebt dan zou dat geen enkel probleem mogen zijn.

Zet de WAN poort op vlan 6 tagged en zet een pppoe verbinding op met een vrij te kiezen login en wachtwoord.

Gelukkig geen tv alleen internet.

Als je alleen Internet hebt dan zou dat geen enkel probleem mogen zijn.

Zet de WAN poort op vlan 6 tagged en zet een pppoe verbinding op met een vrij te kiezen login en wachtwoord.

Gelukt! ik miste het pppoe stuk. Hartstikke bedankt