Vraag

USG als router voor KPN glasvezel / tips?

• 6 september 2018
  • 46 reacties
  • 7118 keer bekeken

Toon eerste bericht

46 reacties

Ik heb deze github page als basis gebruikt: https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn

Uiteindelijk over gestapt naar een Edgerouter omdat bij mij IPTV er uit bleef knallen. Sindsdien geen issues er mee gehad.
Reputatie 1

Ik heb al bijna een jaar een volledige USG setup draaien. De configuratie heb ik via github gedeeld:

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth

Reputatie 7

Het scripts setroutes.sh is niet nodig als je rfc3442-classless-routes zou implementeren.

Ik heb een verwijzing naar jouw configuratie opgenomen in het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Reputatie 1

Hoi @wjb ,

Bedankt! Heb je de inhoud van setroutes.sh bekeken? Dit is een shellscript wat juist rfc3442-classless-routes implementeert na een firmware upgrade. Als de firmware wordt bijgewerkt, worden alle aanpassingen aan de DHCP exit hooks verwijderd. Dit script herstelt dit weer in ere.

Reputatie 7

Heel goed, ik had de inhoud van dat script inderdaad niet bekeken.

Bij andere voorbeelden op Internet ben ik al meerdere keren scripts als tvroute.sh en setroute.sh tegengekomen maar die veranderde de route hard in de config.

Vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging dat daar hier ook sprake van zou zijn.

My mistake. :wink:

Je kan beter deze pakken, deze is pas geleden aangepast en werkt als een zonnetje.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth

Ik heb hem zelf ook werkende op mijn USG. Wat je wel even moet doen is met het 2e bestand plaatsen in je <naam>\home dir en dan het bestand via SSH een move geven naar de juiste dir. Dan staat het goed.

Mocht je de unifi default dir niet hebben om je json te plaatsen kun je dat gewoon aanmaken. Daarna je bestand plaatsen en “Force Provision” duwen. Vervolgens check je de interfaces of alles goed staat. via ssh op de usg “show interfaces”

Daar zie je dan een ipv4 en ipv6 adres en je iptv adres. Als dat goed staat kun je de iptv ontvanger aansluiten > updaten > instellen > spelen.

Ik lees mee... Met ambitie om ook een USG-pro te kopen!

Ik zeg gewoon kopen, die USG Pro is vele malen sneller dan de gewone USG p3.

Je kan naar mijn idee hetzelfde script gebruiken, tenzij Coolhva daar andere ideeen over heeft?

Reputatie 7
Badge +10

Als je dr een heel bedrijf achter hangt met vele 10talen medewerkers, dan klopt dit vast. Een normale thuis gebruiker zal daar niets van merken. Tenzij je 15 kinderen hebt ofzo...

Reputatie 7

Je kan naar mijn idee hetzelfde script gebruiken, tenzij Coolhva daar andere ideeen over heeft?

Er zit ook wel een fors prijsverschil tussen de gewone USG en de USG Pro. :thinking:

Er zit ook wel een fors prijsverschil tussen de gewone USG en de USG Pro. :thinking:

Ja, maar dan heb je ook wat.... 😉 Direct met glas in en kan ie met de Unifi POE switch in een rack. Zou wel zonde geld zijn als ie niet gaat werken met KPN, maar ik heb de indruk dat dat wel kan lukken. Telefonie gebruik ik niet overigens, dus dat scheelt al een stuk.

Ja, maar dan heb je ook wat.... 😉 Direct met glas in en kan ie met de Unifi POE switch in een rack. Zou wel zonde geld zijn als ie niet gaat werken met KPN, maar ik heb de indruk dat dat wel kan lukken. Telefonie gebruik ik niet overigens, dus dat scheelt al een stuk.

Dat is helemaal perfect gelijk het glas erin, dan heb je die NTU ook niet nodig.

Reputatie 6
Badge +8

Dat is helemaal perfect gelijk het glas erin, dan heb je die NTU ook niet nodig.

Heb je al een idee of die ventilatoren uit kunnen?

Reputatie 7

KPN zal sterk afraden om de glasvezel direct op de eigen router aan te sluiten.

En als je dat dan toch wil, laat dan in ieder geval de glasvezel in de FTU ongemoeid en gebruik een patchkabel tussen de FTU en USG Pro.

Benodigde spullen.

Nou ik heb inmiddels de UniFi full stack up and running… dat wil zeggen, internet aan de praat.

Hiermee kwam ik op het punt IPTV te realiseren door o.a. JSON script te plaatsen en te ‘provisioneren’ aan de USG-PRO-4. 

Ik heb het script van basmeerman geprobeerd, maar loop daarmee vast, geen idee wat ik daaraan kan doen nog.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand misschien een ander configuratie script dat werkt op een USG-PRO-4

Reputatie 7

Hoe zit het met het eerder genoemde script van coolhva?

Die ga ik proberen, eigenlijk heb ik hier wel naar gekeken, de link naar de Nederlandse gevolgd en toen afgehaakt bij;

Let op: deze handleiding is bedoeld voor een Ubiquity Unifi Security Gateway 3. Indien je een USG 4 Pro hebt dien je in de gateway.config.json, dhcpv6.sh en setroutes.sh de interfaces aan te passen op de manier waarop je je USG 4 Pro hebt aangesloten. Bij de USG 3 is eth0 WAN en eth1 LAN.

Die ga ik proberen, eigenlijk heb ik hier wel naar gekeken, de link naar de Nederlandse gevolgd en toen afgehaakt bij;

Let op: deze handleiding is bedoeld voor een Ubiquity Unifi Security Gateway 3. Indien je een USG 4 Pro hebt dien je in de gateway.config.json, dhcpv6.sh en setroutes.sh de interfaces aan te passen op de manier waarop je je USG 4 Pro hebt aangesloten. Bij de USG 3 is eth0 WAN en eth1 LAN.

Dan zoek je even het topic op Tweakers.net om vervolgens Coolhva een berichtje te sturen met de melding: Welke wijzigingen zijn dat? Of ben je bereid om 2 scripts te plaatsen zodat de Pro ook voorzien kan worden.

Hij is zelfs bereid om met je te bellen hierover ;-).

Reputatie 7

Dan zoek je even het topic op Tweakers.net om vervolgens Coolhva een berichtje te sturen met de melding: Welke wijzigingen zijn dat?

Of je roept @coolhva er gewoon even bij. :wink:

Dan zoek je even het topic op Tweakers.net om vervolgens Coolhva een berichtje te sturen met de melding: Welke wijzigingen zijn dat?

Of je roept @coolhva er gewoon even bij. :wink:

Ik heb de instructies gevolgd en de bestanden geplaatst, het wachten is op een moment waarop ik tijd heb en alles even uit mag, anders slaap ik straks niet óf op de (tuin)bank :grin: maar, ik kom erop terug!

Alvast dank in elk geval, en welterusten! :yum:

Reputatie 1

De USG pro aanpassingen is afhankelijk van je setup (vandaar dat er niet kant en klare scripts zijn). Ik wil met alle plezier met je meekijken op afstand om de juiste aanpassingen te doen. 

Als je een mailtje stuurt naar *** kunnen we wat afspreken.

Admin: e-mailadres verborgen i.v.m. privacy, uitwisselen van contactgegevens graag via privébericht

Reageer