Beantwoord

UTP kabel correct aangesloten maar geen verbinding

  • 23 September 2022
  • 17 reacties
  • 347 keer bekeken

Reputatie 2

De Experiabox staat in de meterkast. Via 3 utp wandcontactdozen is er een bekabelde verbinding naar 3 kamers in de woning. Met eén van deze verbindingen krijgt mijn laptop geen verbinding met de Experiabox. Als ik het kabeltje dat in de meterkast naar de betreffende wcd gaat, rechtsreeks in de laptop steek, heb ik wel verbinding. Als ik de betreffende kabel doormeet met een kabeltester, geeft deze op alle 8 draadjes een correcte verbinding (in de juiste volgorde van knipperen van de 8 lampjes). Ook heb ik in de wcd de kleurcodes gecontroleerd van de 8 draadjes, deze zijn correct aangesloten. Wat kan de oorzaak zijn?

icon

Beste antwoord door Nick83 27 September 2022, 17:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Gert-dh, de kabel werkt dus. Als je die in de wantcontactdoos steekt en je steekt daar weer een kabel in, dan werkt het niet? Dan moet het toch wel in de wantcontactdoos mis gaan lijkt mij? Dat die daar net even iets van een connectie mist. Zie ik het zo goed voor mij?

Reputatie 7
Badge +24

Kabel is gewoon niet goed aangesloten. Zo'n kabel tester zegt niet alles. Het test alleen of er geen adertjes onderbroken zijn. Maar daarmee ben je er nog niet. Dat is ook de reden dat ik zo'n ding niet eens heb. Ik vind het nutteloze dingen.

Kunt u een paar foto's plaatsen?

Reputatie 2

Dank voor de reacties.

Bijgaand 2 foto's.

Na wat leeswerk op internet zou het ook nog kunnen zijn, dat de kabel in de muur langs een 230V kabel loopt en er interferentie optreedt. De netwerkkabel is niet afgeschermd (utp).

 

In de doos moet je gewoon kleur op kleur aansluiten!

Reputatie 2

NB: de kleurcodes die je ziet, kloppen niet. Volgens mij heb ik de juiste standaard aansluitingen toegepast.

Zucht.

Reputatie 2

Hierbij een foto van de verpakking

 

 

Reputatie 7
Badge +24

NB: de kleurcodes die je ziet, kloppen niet. Volgens mij heb ik de juiste standaard aansluitingen toegepast.

Die kloppen wel. Je moet aansluiten zoals aangegeven. Inwendig word de volgorde veranderd. 

Reputatie 7
Badge +24

Hierbij een foto van de verpakking

 

 

Dat is de volgorde in de utp stekker. Niet in de wandcontactdoos. 

Wandcontactdozen hebben altijd hun eigen volgorde. Deze is meestal zo dat aansluiten makkelijk is. Je hoef de adertjes bijna niet uit elkaar te draaien. Inwendig in de Wandcontactdoos word dan de volgorde aangepast zodat het overeen komt met het stekkertje. 

Reputatie 2

Weer wat geleerd. In een vorige montage van een ander merk wandcontactdoos moest ik de standaard montage volgen. Nu begrijp ik het probleem. 

Ik laat van mij horen.

. . .Zo'n kabel tester zegt niet alles. Het test alleen of er geen adertjes onderbroken zijn. Maar daarmee ben je er nog niet.

Wat zou er nog meer mis kunnen zijn ?

Dat is ook de reden dat ik zo'n ding niet eens heb. Ik vind het nutteloze dingen.

Of je koopt een goeie !

. . . Als ik de betreffende kabel doormeet met een kabeltester, geeft deze op alle 8 draadjes een correcte verbinding (in de juiste volgorde van knipperen van de 8 lampjes).

Da’s wel vreemd, is de tester in 2 delen ? Beide met ledjes ?

Ik gebruik in zulke gevallen een lange kabel, van het ene naar het andere punt, dan heb je alles bij elkaar, maar hoeft -met een goede tester- niet.

 

 

Reputatie 2

Dank jullie voor alle reacties. Ik heb nu keurig de kleurcodes op de wandcontactdoos gevolgd en nu werkt de netwerkverbinding naar behoren.

Nogmaals dank.

Ok, kun je nog achterhalen waarom je tester dat niet aangaf ?

Welke tester gebruikte je ?

Reputatie 2

De tester controleert alleen of dezelfde kleur ader op beide uiteinden hetzelfde is gemonteerd en uiteraard of de ader goed verbinding maakt in beide uiteinden.

Ik gebruik de tester uit de foto

 

Dat lijkt mij een mooie tester, daar mee kun je zien of de contacten 1 op 1 verbonden zijn, dan had die eerste aansluit verwarring toch mee zichtbaar moeten worden ?

Reputatie 7
Badge +24

Stel je verzint je eigen kleurvolgorde, bijvoorbeeld:

  • oranje
  • blauw
  • bruin
  • groen
  • wit-oranje
  • wit-blauw
  • wit-bruin
  • wit-groen

En je houd aan beide kanten van de kabel diezelfde volgorde aan, dan gaat zo'n tester zeggen dat de kabel goed is. Terwijl dat zeker niet goed is. Zo'n kabel gaat niet werken of je hebt een waardeloze prutverbinding.

Ik heb vorige week nog ergens gewoon een switch gebruikt. Ene kant van de kabel in de router, andere kant in de switch. Beide lampjes bij de poort gingen brand = gigabit verbinding = alle aders werkend. Zo heb ik een heb ik een hele bos van wel 30 kabeltjes zitten testen. Ik wist namelijk ook niet welke kabel naar welk aansluitpunt ging.

Reputatie 2

Je eerste opmerking is correct; ook al kleuren alle lampjes goed, dan is dat alleen oke als je de kleuren goed hebt aangesloten (wat bij mij dus niet het geval was !).