Beantwoord

v10 Experia Box vervangen door een Synology RT1900ac

  • 21 October 2019
  • 30 reacties
  • 1167 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7

Welkom bij de club van KPN abonnees die geen Experia Box gebruiken. :wink:

Ik ben me bewust van de leeftijd van dit topic, echter, wil graag het volgende toevoegen.

Volgens Synology (kb artikel https://kb.synology.com/tr-tr/SRM/tutorial/If_my_ISP_requires_that_I_set_a_VLAN_tag_but_does_not_provide_IPTV_VoIP_services_how_should_my_settings_be_configured ) is bovenstaande mogelijk zonder additionele hardware.

Ik heb een RT2600ac en heb KPN Hussel Glas (gigabit) geleverd met Sagemcom router (KPN Box 12) en deze zit keurig verpakt in de doos.

Instellingen in de Synology router:

Network center > Internet > Primary Interface

Connection Type: PPPoe

Username: overnemen van KPN modem, is het WAN Mac adres in - notatie (dus F0-4D- etc) gevolgd door @internet, mac adres staat op de sticker op de doos en op de sticker op de router.

Password: ppp

[ Button ISP Settings ]

Mac adres (in : notatie, dus F0:4D: etc) overnemen van modem of doos

[ Button OK ]

[ Button ISP Settings ( IPTV & VoIP ) ]

[√] Enable IPTV/VoIP

Mode: IPTV/VoIP Profile

ISP profile: KPN

[ Button OK ]

[ Button IPv6 Setup ]

IPv6 Setup: DHCPv6-PD

[ Button OK ]

[ Button Apply ]

En indien niet automatisch geconnect wordt, bij Connection Type de [ Button Connect ]

Helaas gebruikt KPN het PPPoE protocol, dat had i.m.o. geheel niet gehoeven, het nadeel van PPPoE is dat het verbinden (relatief) lang duurt. Bij mij gemiddeld 30 seconden, maar dat zal verschillen.

Volgens de pagina bij Synology wordt de VLAN tag alleen toegepast op WAN als LAN 1 niet in gebruik is. Dat betekent dat als je geen LAN-switch gebruikt voor bedraad netwerk je 1 poort minder kunt gebruiken.

De oudere RT1900ac heeft dit kenmerk niet en daar werkt het altijd en alléén op de WAN poort.

Ook de nieuwste router, de RT6600ax past de VLAN tag altijd op de WAN port toe.

Hoewel ik ook een RT1900ac heb liggen ga ik dat niet uitproberen, maar voor hen die er een hebben; het zou dus prima moeten werken, ook zonder een extra managed switch. 

Groeten uit Nieuwegein, nieuwste lid van de “KPN Glas zonder KPN Router club” ;)

Remon.

Reputatie 7
Badge +10

Er is in die twee jaar dat het onderwerp is gestart veel veranderd.

Op het  NL Synology forum heb ik een uitgebreide handleiding gezet hoe je met enkele instellingen alles aan de praat hebt, inclusief IPTV routed mode.
Kwestie van een provider "profiel" kiezen + enkele andere aanpassingen.

Onderwerp < HIER >

De belangrijkste instellingen voor KPN staan in de volgende 2 reacties < HIER >   en  < HIER >
(Dan hoef je de hele voorgeschiedenis niet te lezen 😄  😎  )

Overigens ben ik met een nieuwe handleiding bezig voor de nieuwe RT6600ax router.
Binnen enkele maanden is SRM 1.3 ook beschikbaar voor de RT2600ac. Waarmee je dan extra netwerken kunt instellen (maximaal 5), en kan die nieuwe opzet / bespreking ook weer nuttig zijn.
De RT2600ac krijgt dan weer een heel nieuw leven, en is op WiFi-6 na dan prima up-to-date.

Hoi @Babylonia 

Je uitgebreide topic op het synology forum wordt zeer gewaardeerd!

Echter; ondanks de hoeveelheid informatie daar, hier en elders op het web, loop ik tegen veel problemen aan om IPv6 goed geactiveerd te krijgen.

In mijn vorige reactie schreef ikzelf als oplossing “DHCPv6-DP activeren” en dat werkte, maar slechts voor zeer korte tijd. Ik krijg nu met geen mogelijkheid meer een stabiel werkende IPv6 verbinding.

Gebruik ik een Manual set-up, waarbij ik zelf een router IP in mijn eigen prefix verzin, dan werkt het voor een uurtje, en daarna klapt het er weer uit, en ook overleeft het een re-connect / reboot niet.

Als je tips voor me hebt om IPv6 goed werkend te krijgen, dan worden die zeer gewaardeerd, zo niet ofwel enkel wat ik zelf al geprobeerd heb, dan wachten we geduldig op SRM 1.3 en hopen we dat het daarmee is opgelost.


Geprobeerd:

IPv6 Setup “Auto” → instellingen worden niet gevuld, werkt niet

DHCPv6-PD → instellingen worden gevuld, maar niet de gateway, en daar staat een (i) achter met opmerking “een gateway is nodig” (veel woorden die daarop neerkomen). Router IP is een “link-local FE80” adres.

Manual → instellingen zelf verzonnen, werkt niet met een fe80, wel als ik zelf een adres uit mijn prefix instel, maar zeer instabiel en niet voor langere tijd.

KPN V12 router in DMZ (voor IPv4) + Synology router in IPv6 Relay mode → dit werkte wel, maar dat is geen handige opstelling gezien dubbel NAT (voor IP4). Hierdoor weet ik echter wel wat mijn IPv6 prefix is en dat IPv6 wel hoort te werken. Het lijkt een bug in SRM, maar die zou 3 of 4 versies geleden al zijn verholpen. (aldus de changelog)


Heel erg bedankt voor alles wat je gedaan hebt en voor wat je mij hopelijk kunt leren!!

Remon.

Reputatie 7
Badge +10

Met betrekking IPv6 was ikzelf een maand of wat terug ook al met Synology aan de slag gegaan.
(Eerder gebruikte ik het niet, vandaar dat het mij niet eerder opviel). Bij het volgende onderwerp:


Maar i.v.m. de tussenkomst van het nieuwe model RT6600ax router, welke ik nu aan het testen ben,
en daar eigenlijk meer urgente bugs in tegen kwam in relatie met SRM 1.3  die bijstelling nodig hadden, heb ik het ticket over IPv6 bij Synology even op "pauze" gezet. (Zie  later bericht  in het onderwerp).

Mocht jezelf goed zijn ingevoerd met IPv6, kun je ook zelf nog een ticket inschieten bij Synology.
En refereren naar een ticket van mij  #3071638   en  @tweakerrobin  met ticket  #3074905

Kan men achterliggend wellicht de ingebrachte informatie bij elkaar nemen, en daar mee verder gaan.
Ik ben nl. nog niet klaar met SRM 1.3,  dus de "pauze” m.b.t. IPv6 houdt bij mij nog wat langer aan.

Eventueel kun je contact opnemen via persoonlijk bericht, kunnen we daar mogelijk verdergaand ook een babbeltje over maken binnen privé contact en wat informatie over uitwisselen.