Beantwoord

v10 experiabox upnp discovery

  • 16 October 2019
  • 23 reacties
  • 3850 keer bekeken

Hoi, ik zou graag willen weten wat deze opties inhouden van de v10 experiabox

instellingen → upnp igd → discovery

Wat het betekent als deze aan of juist uit is. Groet!

icon

Beste antwoord door wjb 16 October 2019, 19:25

Bekijk origineel

23 reacties

Hallo @Drindel , het veiligst is upnp gewoon uit te laten.

 

Hoi Jan, dat weet ik inderdaad die staat ook uit. Maar “discovery” staat standaard aan. Daarom wil ik graag weten wat dat precies is. 

Hallo @Drindel , hetzelfde als upnp, zie onderstaand citaat uit een Engelse verklaring:

Network Discovery is also commonly known as UPnP (Universal Plug and Play).

 

Hallo@Drindel , hetzelfde als upnp, zie onderstaand citaat uit een Engelse verklaring:

Network Discovery is also commonly known as UPnP (Universal Plug and Play).

 


 

oke maar onder menu UPnP heb je:

UPnP aan/uit

Discovery aan/uit

 

dus moeten het wel 2 verschillende dingen zijn. Bijvoorbeeld als “upnp” uit staat en “discovery” aan, wat is er dan aan.

Reputatie 7

Zie ook dit topic.

Zie ook dit topic.

Ah bedankt.

ik weet dat upnp beter uit kan. Maar hoe zit het dan met discovery of ssdp? Kan die ook niet beter uit dan?

 

Reputatie 7

Als je wil dat apparaten elkaar makkelijk kunnen vinden op jouw LAN dan moet je discovery aan laten staan. Het is ook een essentieel onderdeel voor Bonjour (Apple).

Reputatie 7
Badge +24

UPnP is toch om poorten open te zetten? Wat heeft dat te maken met apparaten die elkaar zouden moeten vinden?

Reputatie 7

UPnP is toch om poorten open te zetten? Wat heeft dat te maken met apparaten die elkaar zouden moeten vinden?

Nee, UPnP is veel meer dan alleen "poorten open zetten". Het UPnP IGD protocol is voor het open zetten van poorten waarbij het IGD protocol staat voor het Internet Gateway Device Protocol

Universal Plug and Play staat voor veel meer waarbij het vooral gaat om het eenvoudig kunnen vinden van apparaten en services op het netwerk.

In welk geval zouden mijn apparaten elkaar moeten kunnen vinden?

als upnp zelf uit staat, heeft die discovery dan wel een functie?

 

Reputatie 7

In welk geval zouden mijn apparaten elkaar moeten kunnen vinden?

Denk bijvoorbeeld eens aan jouw printer. Hoe denk je dat jouw PC de printer op jouw netwerk weet te vinden zonder dat je de PC moet vertellen op welk IP adres die printer te bereiken is? Juist, UPnP discovery.

Ook IPv6 SLAAC (autoconfiguratie) leunt zwaar op UPnP discovery.

 

als upnp zelf uit staat, heeft die discovery dan wel een functie?

Zeer zeker. Je zet met dat eerste vinkje ook niet UPnP aan en uit maar alleen UPnP IGD.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan dr ook niet veel van volgen. Bonjour word gebruikt om printers te vinden bijvoorbeeld. Maar daar is geen speciaal iets voor op een router nodig.

Reputatie 7
Badge +24

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/dit-moet-je-weten-overportforwarding-en-upnp/

Reputatie 7

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/dit-moet-je-weten-overportforwarding-en-upnp/

 

In welk geval zouden mijn apparaten elkaar moeten kunnen vinden?

Denk bijvoorbeeld eens aan jouw printer. Hoe denk je dat jouw PC de printer op jouw netwerk weet te vinden zonder dat je de PC moet vertellen op welk IP adres die printer te bereiken is? Juist, UPnP discovery.

Ook IPv6 SLAAC (autoconfiguratie) leunt zwaar op UPnP discovery.

 

als upnp zelf uit staat, heeft die discovery dan wel een functie?

Zeer zeker. Je zet met dat eerste vinkje ook niet UPnP aan en uit maar alleen UPnP IGD.


bedankt voor je hulp weer.

het is me alleen niet zo duidelijk meer.

ik dacht goed bezig te zijn want “upnp” staat uit. Maar discovery staat aan. 
als je “upnp” uit wilt (omdat je geen printer of bonjour hebt, en maar 1 apparaat verbonden met wifi) moet dan discovery ook uit?

of gaat dan ten koste van andere functionaliteit meer dan apparaten in 1 netwerk die elkaar kunnen vinden? Ik weet niet wat de ipv6 slaac autoconfig is?

Reputatie 7

ik dacht goed bezig te zijn want “upnp” staat uit. Maar discovery staat aan. 

Dat is ook precies goed, vooral niet meer veranderen.

ik dacht goed bezig te zijn want “upnp” staat uit. Maar discovery staat aan. 

Dat is ook precies goed, vooral niet meer veranderen.


dankje wederom. De upnp discovery aanlaten geeft niet dezelfde vulnerability als unpn aan laten?  

Reputatie 7
Badge +24

ik dacht goed bezig te zijn want “upnp” staat uit. Maar discovery staat aan. 

Dat is ook precies goed, vooral niet meer veranderen.

Ik zou wel eens weten willen wat er niet meer werkt als UPnP volledig uit staat, dus ook discovery. Heb je daar voorbeelden van? Dat computers elkaar niet meer zouden vinden klinkt wat algemeen.

Reputatie 7
Badge +24

 

Op de v9 zit het overigens ook gewoon. Het is niet iets van alleen de v10 of v10a

Op mijn V10 van Telfort heb ik alleen maar de keus upnp aan of uit, geen extra keus voor de andere optie.

ik dacht goed bezig te zijn want “upnp” staat uit. Maar discovery staat aan. 

Dat is ook precies goed, vooral niet meer veranderen.

Ik zou wel eens weten willen wat er niet meer werkt als UPnP volledig uit staat, dus ook discovery. Heb je daar voorbeelden van? Dat computers elkaar niet meer zouden vinden klinkt wat algemeen.


dit zou ik ook graag willen weten.

Vanwege beveiliging wordt aangeraden om upnp uit te doen. Geldt dat voor upnp discovery niet dan?


zoals de situatie van @Jan-D is daar dan de onzichtbare discovery uit of aan? 

Hallo @Drindel , ik heb een Telfort modem, die heeft afwijkende firmware.

 

Reputatie 7

Hallo@Drindel , ik heb een Telfort modem, die heeft afwijkende firmware.

De V10 van KPN heeft ook geen optie om de UPnP discovery uit of aan te zetten.

Het heeft mijns inziens ook geen toegevoegde waarde om deze uit te kunnen zetten.

UPnP discovery is om UPnP apparaten op het LAN te vinden. Daar is an sich niets mis mee zolang UPnP IGD maar uit staat zullen er geen poorten ongecontroleerd open gezet worden.

Reageer