Beantwoord

V10 "verliest" UPnP

• 25 april 2017
  • 20 reacties
  • 588 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort glasvezel van KPN en dus ook de nieuwe Experia V10 gekregen.
Meteen alles aangesloten inclusief m'n Synology NAS en alles leek goed te werken.

Echter loop ik tegen één gek probleem aan.
De router raakt eens in de zoveel tijd (Ik gok ongeveer om de dag) alle UPnP rules kwijt, waardoor mijn NAS niet meer bereikbaar is.
Als ik vervolgens in de NAS de rules opnieuw instel, dan werkt alles weer een tijdje. De rules verschijnen weer in de Experia box.
Ik vermoed dat de router de rules verwijdert, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb iets gelezen over het instellen van een static IP, en dat dit op de router gedaan moet worden i.p.v op de client (NAS). Dit heb ik dan ook gedaan, maar het lijkt dus niet te helpen.

Wie weet hier raad mee?

Met vriendelijke groet,
Luck Hermsen
icon

Beste antwoord door Justin_ 27 april 2017, 14:41

Ha Luck, welkom terug op het forum! Het [https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-beschikbaar-maar-toch-niet-431341]bestellen van glasvezel[/url] is dus helemaal gelukt? Mooi :)

Wat betreft jouw probleem met UPnP, ik zie al een tweetal goede vragen van Robin. Ik ben benieuwd wat de uptime/showtime laat zien en of het instellen van vaste poorten gelukt is.

Laat je dat weten?
Hoi Luck, je hebt niet meer gereageerd in dit topic. Betekent dit dat je nu handmatig een poort open hebt gezet in de Experia Box voor jouw NAS? Daar ga ik van uit :)

Meer info over poort forwarding vind je trouwens ook in het Experia Box V10 - Veel gestelde vragen topic van Robin.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Kijk eens bij Status > Advanced naar uptime/showtime. Kan het zijn dat de Experiabox zomaar herstart?

Daarnaast, is er een reden waarom je die forwardings er niet handmatig inzet?
UPnP is veel gemakkelijker en flexibel. Vandaar dat ik het niet handmatig doe.
Daarnaast heb ik alleen maar een mogelijkheid gezien om vooraf ingesteld games en programma's te forwarden. Geen custom poorten.

Ik zal de uptime bekijken als het probleem de volgende keer optreedt.
My bad,
Ik zie nu dat er onderaan iedere categorie een optie is om een nieuw item aan te maken!
Reputatie 7
Badge +22
Ha Luck, welkom terug op het forum! Het bestellen van glasvezel is dus helemaal gelukt? Mooi :)

Wat betreft jouw probleem met UPnP, ik zie al een tweetal goede vragen van Robin. Ik ben benieuwd wat de uptime/showtime laat zien en of het instellen van vaste poorten gelukt is.

Laat je dat weten?
Reputatie 7
Badge +22
Ha Luck, welkom terug op het forum! Het [https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-beschikbaar-maar-toch-niet-431341]bestellen van glasvezel[/url] is dus helemaal gelukt? Mooi :)

Laat je dat weten?
Hoi Luck, je hebt niet meer gereageerd in dit topic. Betekent dit dat je nu handmatig een poort open hebt gezet in de Experia Box voor jouw NAS? Daar ga ik van uit :)

Meer info over poort forwarding vind je trouwens ook in het Experia Box V10 - Veel gestelde vragen topic van Robin.
Hey Justin,

Ik heb verder niks veranderd, maar het probleem heeft zich sinds het posten van dit topic nog niet herhaald.
Ik ververs de pagina een paar keer per dag, en tot nog toe blijft het werken.
Via UPnP welteverstaan.
De router is de UPnP rules nu weer kwijt.
Er staan er nog 3 in, waarvan er 2 nog naar de NAS verwijzen.
De rest is weg.

IPv4 en 6 uptime is 2 uur en 7min.
Betekent dit dat alleen het IP van de router vernieuwd is, of dat de hele router een reboot heeft gehad?
En zo zou het er dus uit moeten zien. (Nu weer opnieuw via UPnP ingesteld)
Reputatie 7
Badge +30
Kijk, hij herstart om een of andere reden en daarom is UPnP weg
Zijn de UPnP instellingen altijd weg als de router herstart?
Reputatie 7
Badge +30
Zijn de UPnP instellingen altijd weg als de router herstart?Ja. Sommige routers, zoals veel Broadcom apparaten, slaan UPnP op in NVRAM waardoor ze blijven bestaan na een herstart. Maar veel routers doen dit niet.

Robin
Zijn de UPnP instellingen altijd weg als de router herstart?Ja. Sommige routers, zoals veel Broadcom apparaten, slaan UPnP op in NVRAM waardoor ze blijven bestaan na een herstart. Maar veel routers doen dit niet.

Robin

En als ik handmatig ga port-forwarden, lost dit het probleem dan wel op?
Reputatie 7
Het is juist de bedoeling bij UPnP dat services die niet meer benodigd/actief zijn ook verwijderd worden uit de lijst. Kan het zijn dat die services die "verdwijnen" dan ook niet meer actief zijn op jouw NAS en weer getriggerd worden als je de NAS weer opnieuw benadert via poorten die nog wel "open" staan?
Reputatie 7
Badge +30

Robin
En als ik handmatig ga port-forwarden, lost dit het probleem dan wel op?
Dat lost het probleem m.b.t. de reboots niet op. Dat voorkomt wel dat de UPnP Mappings verwijderd worden.
Het is juist de bedoeling bij UPnP dat services die niet meer benodigd/actief zijn ook verwijderd worden uit de lijst. Kan het zijn dat die services die "verdwijnen" dan ook niet meer actief zijn op jouw NAS en weer getriggerd worden als je de NAS weer opnieuw benadert via poorten die nog wel "open" staan?

Ik denk niet dat dit een soort "clean-up" actie van de NAS of router is.
Ze zijn allemaal tegelijk weg, ook de poorten die constant in gebruik zijn.

[/quote]En als ik handmatig ga port-forwarden, lost dit het probleem dan wel op?[/quote]Dat lost het probleem m.b.t. de reboots niet op. Dat voorkomt wel dat de UPnP Mappings verwijderd worden.[/quote]

Ik heb ze nu handmatig ingesteld. Hopelijk blijft alles nu werken.
Kan ik nog ergens zien waarom de router reboot?
Onder de uptime staat wel een reden, maar daar staat "none".

Logfile nakijken?
Reputatie 7
Badge +22
Ha Luck, wat gek dat de Experia Box om de zoveel tijd herstart. Dat is niet de bedoeling.

Je hebt nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan meet je je verbinding door en kijken we daarna verder.
Hi Justin,

Ik heb exact hetzelfde "probleem".
Via UPnP worden mijn poorten automatisch geconfigureerd vanaf mijn Synology.
Het lijkt er echter op dat KPN eens in de zoveel tijd, begrijpelijk, enkele (beveiligings)updates op het modem doorvoert waardoor dit mogelijk ook herstart. Met als gevolg dat deze portforwardings inderdaad verdwenen zijn.
Echter wat ik prettig zou vinden, is om dit vooraf medegedeeld te krijgen zodat ik niet de dag erna in het donker zit.

Groet,
Luc
Reputatie 7
...Het lijkt er echter op dat KPN eens in de zoveel tijd, begrijpelijk, enkele (beveiligings)updates op het modem doorvoert waardoor dit mogelijk ook herstart....
...Echter wat ik prettig zou vinden, is om dit vooraf medegedeeld te krijgen zodat ik niet de dag erna in het donker zit.
Er zijn al heeeeel lang geen updates doorgevoerd op de Experia Box dus is het ook een beetje moeilijk om dit vooraf mede te delen.
Daar komt bij dat de Synology bij een eventuele herstart van de Experia Box automatisch opnieuw die UPnP entries zal aanvragen bij de Experia Box.
Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Overigens ben ik geen voorstander van het gebruik van UPnP t.b.v. een Synology NAS. Zelf heb ik de benodigde port-forwardings handmatig ingesteld.
Hi wjb,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Oke dat is apart, in elk geval kan ik mededelen dat het bij mij dus ook regelmatig gebeurd.

Ik ben het volledig met je eens dat het handmatig instellen van port-forwardings ten alle tijden een betere oplossing is, echter is het enorm irritant dat je dan voor alle poorten weer allemaal losse apps moet gaan aanmaken.

De Synology pusht het niet automatisch terug of controleert dit (tenzij dit een aparte functie is die ik nog niet heb gevonden?). Als ik in de Synology inlog en vervolgens handmatig een keer klik om het opnieuw door te voeren functioneert alles wel weer naar behoren.
Reputatie 7
Je kunt best één "application" maken met daarin meerdere regels voor de poorten die je wilt forwarden. Dat zijn er overigens niet zo veel, één keer instellen en nooit meer naar omkijken. Ook mijn synology NAS staat al zeer lange tijd netjes zijn werk te doen.

Reageer