Beantwoord

V10a automatische IP-adres wijzigingen

  • 16 April 2019
  • 14 reacties
  • 886 keer bekeken

Sinds enkele maanden een nieuwe modem/ router ontvangen van KPN met twee versterkerkastjes. Tot zover alles OK.
Het oude type modem werkte perfect. Zo goed als nooit problemen. 1 of 2 keer per kaar opnieuw opstarten en klaar.
Na ontvangst vande nieuwe modem/router V10a is de ellende begonnen. Als het werkt is het draadloos netwerk nagenoeg perfect qua ontvangst in het hele huis en qua snelheid.
Het probleem is dat het te vaak, 2 á 3 keer in de week niet werkt. Geen verbinding met het internet of hele trage verbinding en/of geen TV. Alles uit en aan en het werkt voor even.
De IP- adressen wil ik automatisch uit laten delen en dat gaat even goed. Soms na 1 dag, soms na 3 dagen, soms na enkele uren staan de IP-adressen op 169.x.x.x i.p.v. 192.68.2.x.
Alles al een keer nagelopen en de instellingen (lijken) allemaal te kloppen. Alleen uit en aan schakelen van de modem/router helpt. Alle devices in huis een vast IP-adres geven werkt ook maar tijdelijk. De verbinding gaat ook dan regelmatig verloren. Ik ben het meer dan beu en sta op het punt om over te stappen naar Ziggo.
Het kan er bij mij niet in dat de KPN hier niet van op de hoogte is en dat er geen oplossing is.

Wat kan een mogelijke oplossing zijn?
icon

Beste antwoord door PieterJ40 23 May 2019, 00:07

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Een 169.254.x.x adres betekent dat de computer wel een fysieke verbinding heeft met het netwerk, maar op het netwerk er geen DHCP server gevonden kan worden.
Wat mij betreft duidt dit er op dat de problemen met de DHCP server van de V10A nog altijd niet verholpen zijn.
Ik hoop dat er snel iemand van KPN, met verstand van zaken, zal reageren en zich over dit probleem zal bekommeren.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum @PieterJ40! Ik snap goed dat je hier beu van bent, heel irritant.

We zullen moeten achterhalen welk van de apparaten de storing veroorzaakt. Ik begrijp dat je naast de V10A ook twee Experia WiFi's hebt ontvangen. Maakte je met de oude Experia Box ook gebruik van WiFi versterkers of extra routers? Als dat niet het geval is denk ik dat ze nu ook niet nodig zijn. De V10A heeft qua WiFi de meeste antennes en zou een sterker signaal moeten bieden dan vorige modellen. Is het mogelijk de Experia WiFi's los te koppelen en te testen of het probleem zich nog voordoet?
Reputatie 7
Het feit dat een apparaat een IP adres in de reeks 169.254.x.x krijgt betekent niets anders dan dat de (fysieke) verbinding aanwezig is maar dat er geen IP adres verkregen wordt van de DHCP server.
Welkom op het forum @PieterJ40! Ik snap goed dat je hier beu van bent, heel irritant.

We zullen moeten achterhalen welk van de apparaten de storing veroorzaakt. Ik begrijp dat je naast de V10A ook twee Experia WiFi's hebt ontvangen. Maakte je met de oude Experia Box ook gebruik van WiFi versterkers of extra routers? Als dat niet het geval is denk ik dat ze nu ook niet nodig zijn. De V10A heeft qua WiFi de meeste antennes en zou een sterker signaal moeten bieden dan vorige modellen. Is het mogelijk de Experia WiFi's los te koppelen en te testen of het probleem zich nog voordoet?

Hallo Joran,
Ik heb inderdaad 2 wifi versterkers. Deze zijn volgens de installatieprocedure die met de V10a mee kwam geïnstalleerd. Ik wil je verzoek wel proberen maar ik heb er een hard hoofd in.
Ik laat het je weten.
Groeten Pieter.
Het feit dat een apparaat een IP adres in de reeks 169.254.x.x krijgt betekent niets anders dan dat de (fysieke) verbinding aanwezig is maar dat er geen IP adres verkregen wordt van de DHCP server.
Hallo WJB,
Ik hoop dat je geen gelijk hebt. Ik denk dat je het me niet kwalijk neemt dat ik eventuele andere adviezen eerst nog probeer.
Bedankt voor je input (zo te lezen weet je aanzienlijk meer dan ik).
groeten Pieter.
Reputatie 7
Het feit dat een apparaat een IP adres in de reeks 169.254.x.x krijgt betekent niets anders dan dat de (fysieke) verbinding aanwezig is maar dat er geen IP adres verkregen wordt van de DHCP server.Ik hoop dat je geen gelijk hebt. Ik denk dat je het me niet kwalijk neemt dat ik eventuele andere adviezen eerst nog probeer.
Natuurlijk kan je die andere adviezen proberen, maar de uiteindelijke oorzaak is zoals genoemd dat er geen IP adres verkregen wordt van de DHCP server. Dat duidt dus op een probleem in de Experia Box.
Reputatie 7
Badge +28
Wellicht dat mijn kennis over DHCP niet helemaal toereikend is. Ik dacht dat een 169.x adres door Windows werd toegewezen als er wel een verbinding is met een apparaat maar geen IP-adres wordt uitgedeeld. Daarom was ik benieuwd of er misschien wel een verbinding is met de Experia WiFi (wat geen DHCP server is) maar dat die Experia WiFi geen verbinding heeft met de rest van het netwerk. Vandaar de test. Aangezien er een hoop apparatuur in één keer is vervangen test ik het graag zo minimaal mogelijk.
Reputatie 7
Wellicht dat mijn kennis over DHCP niet helemaal toereikend is. Ik dacht dat een 169.x adres door Windows werd toegewezen als er wel een verbinding is met een apparaat maar geen IP-adres wordt uitgedeeld.
Klopt, er is dus wel een verbinding, maar er wordt geen IP adres verkregen van de DHCP server.


Bron.

Het zou dus inderdaad kunnen dat het apparaat met de Experia WiFi verbonden is, maar dat deze geen verbinding met de Experia Box meer heeft.
Ik volg dit topic met heel veel interesse aangezien ik precies hetzelfde probleem heb, al een aantal weken. Ik heb zelfs een nieuwe experiabox gekregen (had al een v10a) maar het probleem blijft bestaan. Vanmiddag een hele tijd via de chat contact gehad met een medewerker maar die beweerd dat het aan andere apparatuur dan de experiabox ligt. Feit is dat ik geen andere apparatuur op mijn experiabox meer heb aangesloten dan een DVS 650 voor de tv! dus aan welke apparatuur zou het dan moeten liggen?
Reputatie 7
Ik ben er van overtuigd dat het de V10A is die voor al deze ellende zorgt immers anders zouden we waarschijnlijk ook vele berichten zien van andere Experia Boxen waar dezelfde problematiek bij speelt.

De V10A is wat mij betreft veruit de slechtste Experia Box die KPN ooit in de markt heeft gezet. Daar mag je de president van Amerika (Trump) voor bedanken want is is Trump geweest die de leverancier van de V10 (zonder A) wilde boycotten waardoor deze failliet dreigde te gaan. KPN moest dus halsoverkop met een andere leverancier een alternatief voor de V10 ontwikkelen en helaas heeft dat geleid tot deze bagger.
Nu hoop ik dat het KPN zal lukken om samen met Arcadyan op zeer korte termijn de problemen te verhelpen, maar ik heb daar wel een hard hoofd in. Ik heb geen hoge dunk van Arcadyan, de leverancier van zowel de V10A als de Experia WiFi, beide apparaten waar, met alle respect, nogal het één en ander aan schort.
Ruim een mane geleden heb ik problemen gemeld met mijn V10a.

Na het verwijderen van de door KPN geleverde versterkers en een reset van de V10a naar fabrieksinstellingen (password natuurlijk wel aangepast) draait het nu al een maand zonder problemen.

Voorlopig dus alles OK. Het zal nog wel even duren voordat al het vetrouwen weer terug is maar voorlopige is iedereen in huis weer gelukkig.

Bij deze bedankt voor het meedenken.

groeten Pieter.
Reputatie 7
En die Experia WiFi's heb je, neem ik aan, nog altijd niet in gebruik. Klopt dat?
Ook mijn ervaring is geweest dat die Experia WiFi's rampzalig kunnen zijn voor de stabiliteit van het wifi netwerk. Ik heb ze ook de deur gewezen.
Klopt, de versterkers zijn er nog steeds tussen uit.
Ruim een mane geleden heb ik problemen gemeld met mijn V10a.

Na het verwijderen van de door KPN geleverde versterkers en een reset van de V10a naar fabrieksinstellingen (password natuurlijk wel aangepast) draait het nu al een maand zonder problemen.

Voorlopig dus alles OK. Het zal nog wel even duren voordat al het vetrouwen weer terug is maar voorlopige is iedereen in huis weer gelukkig.

Bij deze bedankt voor het meedenken.

groeten Pieter.



Hoi Pieter,

Gisteren dezelfde soort oplossing gekregen van KPN. Via de chat werd een soort reset uitgevoerd aan de kant van KPN waarbij ik het wereldbolletje even rood zag knipperen. Daarna lijkt het probleem opgelost te zijn.

Probleem was wegvallende internet-verbinding van enkele seconden tot minuten op ogenschijnlijk willekeurige momenten, een paar keer per dag. Zelfs zo erg dat de V10A op een gegeven moment überhaupt geen verbinding meer kon maken en ik de router uit en aan moest zetten. Uiterst irritant maar wel goed geholpen zo lijkt het.

Ik ben voorzichtig want het is nog geen 24 uur geleden. Fingers crossed.

Reageer