Vraag

V12 en Foscam IP Camera (Wifi) issues

  • 15 October 2021
  • 17 reacties
  • 225 keer bekeken

Ik heb een V12 en een IP Camera van Foscam, via Wifi aangesloten. Deze draait soms 10 dagen stabiel, en knal er dan uit (niet meer zichtbaar via webinterface, niet meer zichtbaar in Synology, en niet meer te pingen). Na een reset van de camera (stroom er af / er op) doet de camera het weer. Soms voor 10 dagen , soms 2 uur. Op sommige dagen vliegt de camera er wel 5x uit.

Nu heb ik als test eens in plaats van de camera stekker er uit / er in, de v12 eens opnieuw gestart (stroom er af, stroom er op). Tot mijn verbazing was de camera weer terug online. Hiermee is de verdenking ‘er is iets mis met de camera’ veranderd in ‘er is iets met de v12’.

Iemand een idee hoe ik dit probleem zou kunnen achterhalen?

 

Extra informatie; mijn overige wifi devices (laptops, telefoons) ervaren geen issues met wifi. Ik heb een glasverbinding 200/200 en ervaar super stabiel Internet en ook netwerk. Mogelijk dat de devices (die via wifi zijn aangesloten) om het (mogelijke) probleem heen werken, waar dat de foscam niet lukt?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Dit afhaken van de foscam heeft zeer waarschijnlijk met de slechte implementatie van bandsteering in de Box12 te maken. Is al heel vaak hier op forum als symptoom gemeld, maar KPN weigert een optie te bieden om 2,4 en 5 GHz te scheiden.

Bekabeld aansluiten of andere /extra wifirouter/accexpoint inzetten waarover je wel de controle hebt. Of overstappen naar Ziggo, daar speelt dat niet. In ieder geval geen Box12 of v10a in huis hebben.

Bedankt voor je reactie.

Ik zie niet in hoe bandsteering dit issue kan veroorzaken of oplossen.

Ik vermoed eerder een counter, een buffer, ofzoiets die volloopt.

Dit omdat het probleem elke keer 7 tot 10 dagen wegblijft en dan optreedt, en blijft optreden (camera die ruim een week blijft werken en dan problemen veroorzaakt). Dit is het enige device dat continu verbonden blijft, al mijn laptops, telefoons, etc die gaat aan/uit, aan/uit, etc.

Reputatie 7

Ik jouw situatie zie ik ook weinig correlatie met bandsteering.

Ik heb het gevoel dat de DHCP server hier roet in het eten gooit.

Hoe krijgt jouw camera zijn IP adres?

Is deze vast ingesteld op de camera zelf of loopt dit via DHCP?

Ligt het IP adres binnen de DHCP scope of buiten de DHCP scope?

Bedankt!

ip adres fixed op de camera.

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Reputatie 7

ip adres fixed op de camera.

Dus het IP adres is op de camera zelf hard ingesteld en loopt niet via DHCP, klopt dat?

 

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Een DHCP reserved IP adres hoort altijd binnen de DHCP scope te vallen.

Bedankt voor je reactie.

Ik zie niet in hoe bandsteering dit issue kan veroorzaken of oplossen.

Bandsteering ansich niet inderdaad, maar als je in een router (b.v. zelfgemaakt) de software en handelingen omtrent de WiFi tranceiver zeer simpel houdt, is de kans een stuk kleiner dat de link op termijn onherstelbaar verbroken wordt.

Ik vermoed eerder een counter, een buffer, ofzoiets die volloopt.

Inderdaad zoiets ja, maar kom er maar eens achter, je kan in de logs kijken, hoewel ik niet weet wat de Box12 daar te bieden heeft.

Dit omdat het probleem elke keer 7 tot 10 dagen wegblijft en dan optreedt, en blijft optreden (camera die ruim een week blijft werken en dan problemen veroorzaakt). Dit is het enige device dat continu verbonden blijft, al mijn laptops, telefoons, etc die gaat aan/uit, aan/uit, etc.

Heb in het verleden ook wel gehad dat na 2 weken ofzo ‘de WiFi’ er de brui aan gaf. Was met FritzBox op DSL. Je kan een watchdog inbouwen als je zelf zowel camera als router hebt gemaakt, maar uiteindelijk kies ik voor bekabeld en PoE gevoed. Welk type Foscam is het trouwens? Ik heb ondertussen al 2 van de 4 uit de 9900 serie moeten afdanken en nummer 3 laat het bij 24/7 streamen ook geregeld afweten. Dat ze en extra kabeltje met reset-knopje hebben zegt achteraf gezien eigenlijk al genoeg. De PTZ dingen daarentegen werken prima weken lang.

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Zou in theorie moeten kunnen, maar hoe doe je dit ? Box12 is niet zo flexibel als een eigen zelfgemaakte DHCP server b.v., hier zit denk ik het probleem.

Misschien screenshot plaatsen.

Reputatie 7

Ik heb indertussen al 2 van de 4 uit de 9900 serie moeten afdanken en nummer 3 laat het bij 24/7 streamen ook geregeld afweten.

Ik gebruik zowel thuis als op mijn kantoor al vele jaren Foscam FI9821W V2's als bewakingscamera's en die zijn (afkloppen) tot op de dag van vandaag alleen down geweest voor (de schaarse) software updates.

Reputatie 7

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Zou in theorie moeten kunnen, maar hoe doe je dit ? Box12 is nit zo flexibile als een eigen zelfgemaakte DHCP server b.v.

By design zou dat niet moeten kunnen, de DHCP server hoort alleen IP adressen binnen de DHCP scope uit te kunnen geven en dat geldt ook voor DHCP reserved IP addresses. Als DHCP servers IP adres reserveringen buiten de DHCP scope accepteren dan houden ze zich niet aan de guidelines.

Ik heb indertussen al 2 van de 4 uit de 9900 serie moeten afdanken en nummer 3 laat het bij 24/7 streamen ook geregeld afweten.

Ik gebruik zowel thuis als op mijn kantoor al vele jaren Foscam FI9821W V2's als bewakingscamera's en die zijn (afkloppen) tot op de dag van vandaag alleen down geweest voor (de schaarse) software updates.

Mijn 9821P en 9831W doen het ook prima in stal/schuur, met spinnen en zwaluw nest enz er tegenaan geplakt (draait nog wel).
Die 9900's hebben overduidelijk een real-time probleem. Er komt na uren soms ineens geen data meer, re-connect streamer is dan workaround. En met motiondetectie aan is aantal fps bijna random als detectie start-stopt.

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Zou in theorie moeten kunnen, maar hoe doe je dit ? Box12 is nit zo flexibile als een eigen zelfgemaakte DHCP server b.v.

By design zou dat niet moeten kunnen, de DHCP server hoort alleen IP adressen binnen de DHCP scope uit te kunnen geven en dat geldt ook voor DHCP reserved IP addresses. Als DHCP servers IP adres reserveringen buiten de DHCP scope accepteren dan houden ze zich niet aan de guidelines.

Dat hebben we al eens eerder besproken, maar ik doe het voor dnsmaq wel, anders onnodige inflexibileit. scope, pool, range, terminologie kan ook verwarrend zijn in deze. Zet maar eens een config op van scratch, dan zul je wel zien dat dit allemaal geen issue hoeft te zijn.

Kan ook wel volgens mij met ISC DHCP server, maar dat is vorige eeuw voor mij.

Reputatie 7

Dat hebben we al eens eerder besproken, maar ik doe het voor dnsmaq wel, anders onnodige inflexibileit. scope, pool, range, terminologie kan ook verwarrend zijn in deze.

Ik zet de DHCP scope altijd op het volledige subnet m.u.v. het IP adres van de router en het broadcast adres. Je kunt dan best op een apparaat een fixed IP adres instellen binnen de DHCP scope mits je dan ook maar een DHCP reservation vastlegt voor dat apparaat.

Mijn stelling is echter dat je IP adressen eigenlijk nooit hard op een apparaat zelf zou moeten instellen maar altijd via DHCP met een DHCP servation indien deze niet mag wijzigen.

Reputatie 7
Badge +24

Ip adres reserved in router, buiten dhcp

Zou in theorie moeten kunnen, maar hoe doe je dit ? Box12 is nit zo flexibile als een eigen zelfgemaakte DHCP server b.v.

By design zou dat niet moeten kunnen, de DHCP server hoort alleen IP adressen binnen de DHCP scope uit te kunnen geven en dat geldt ook voor DHCP reserved IP addresses. Als DHCP servers IP adres reserveringen buiten de DHCP scope accepteren dan houden ze zich niet aan de guidelines.

Bij pfsense kan het niet eens, een vast ip instellen binnen de pool. Ik heb een pool van .20 tot .80. Alle vaste ip adressen vallen daar buiten. Een vast ip binnen de pool proberen te reserveren levert een error op.

 

Mijn stelling is echter dat je IP adressen eigenlijk nooit hard op een apparaat zelf zou moeten instellen maar altijd via DHCP met een DHCP servation indien deze niet mag wijzigen.

Dat sowieso, ik heb het eigenlijk beide. Dan kan ik e.v.t. even om iets te testen of OS wissel IP adres even vast op apparaat instellen. Het is allemaal een kwestie van adres beheer, zowel MAC als IP. Verder is de router bij mij niet de kern, maar in principe 1 host die ook een IP adres heeft en werkt als er geen router is. Zelfs met lichtnet uitval.

Reputatie 7
Badge +19

Van harte welkom op ons forum @AlexJ84NL! We hebben hier verschillende behulpzame forumgebruikers met veel kennis, daarom is het forum een prima plek om dit soort vragen neer te leggen. Ik zie dat er al hulp toegesneld is, super. Hopelijk ben je met deze hulp en info verder gekomen, we horen graag van je hoe het afgelopen is. 

Bedankt voor alle hulp zo ver.

Mijn camera is een FI9900p en zit op IP 192.168.2.250.

Deze heb ik in de V12 gereserveerd en gekoppeld o.b.v. mac adress.

Ook heb ik in de camera zelf dit adres vastgezet.

Wat voor screenshots willen jullie zien? (Ik zie nu, tijdens het maken van de screenshots, dat met recente firmware updates van de router de gereserveerde dhcp settings zijn verwijderd)

 

Goed om te weten als dit probleem optreedt, dan werkt zelfs een simpele ping naar mijn camera niet meer.

 

Ik lees hierboven dat deze manier van werken mogelijk niet optimaal is. Ik doe dit zelf al zo lang ik mij kan herinneren en heb hier nooit problemen mee gehad. Als ik hier iets aan zou moeten wijzigen, laat het weten, sta open voor een experiment om de situatie te verbeteren. (al is mijn ‘gut feeling’ dat er iets op de router zelf niet goed gaat). 

 

Mocht er iemand nog een idee hebben of/hoe ik iets kan loggen / uitlezen op mijn router, hoor ik dat ook graag.

 

V.w.b. dit type camera, ik heb er 1 met UTP kabel geinstalleerd bij mijn vader en die draait al jaren zonder issues. (de ‘wired’ versie, dus zonder p). Alle ‘sync’ settings en ‘detectie’ op de camera staan uit. Synology Surveillance station pikt de hele stream op en o.b.v. motion detection/event detection sla ik delen van de stream op. Maar dat werkt allemaal prima, blijkt ook want na router reset komt alles weer vrij rap in de lucht zonder dat ik iets op / met de camera of Synology hoef te doen.

Bedankt voor alle hulp zo ver.

Mijn camera is een FI9900p en zit op IP 192.168.2.250.

Deze heb ik in de V12 gereserveerd en gekoppeld o.b.v. mac adress.

Ook heb ik in de camera zelf dit adres vastgezet.

Dit is eigenlijk wat ik wou weten. Het moet gewoon kunnen, maar ...

Wat voor screenshots willen jullie zien? (Ik zie nu, tijdens het maken van de screenshots, dat met recente firmware updates van de router de gereserveerde dhcp settings zijn verwijderd)

… het kan gebeuren dat settings verloren gaan en dan zou de V12 kunnen aannemen dat het device met het ingegeven MAC adres niet meer actief is en daardoor de betreffende WiFi registratie verwijderd wordt, iets van ‘IEEE 802.11: disassociated’ in linux hostapd kernel log . Dit is equivalent aan een ethernetkabel eruit trekken. Is allemaal gissen.

Goed om te weten als dit probleem optreedt, dan werkt zelfs een simpele ping naar mijn camera niet meer.

Je zou een pingcheck op de camera kunnen zetten die je notificeert als de ping faalt en dan gauw in de V12 logs kijken of er iets te concluderen valt.

Ik lees hierboven dat deze manier van werken mogelijk niet optimaal is. Ik doe dit zelf al zo lang ik mij kan herinneren en heb hier nooit problemen mee gehad. Als ik hier iets aan zou moeten wijzigen, laat het weten, sta open voor een experiment om de situatie te verbeteren. (al is mijn ‘gut feeling’ dat er iets op de router zelf niet goed gaat). 

Een wifimodule zit anders aangebonden aan de interne switch in een 4-port router dan die RJ45 poorten. Wil ook wel eens voorkomen dat juist die switch ‘hangt’, dan meleden mensen dat ze alleen nog maar met wifi kunnen internetten.

Ik zou toch in de camera de networksetting op dhcp zetten. Dit is een commercieel apparaat en het ander commerciele apparaat is de master (v12). De DHCP server staat hopelijk boven de rest van het networkmanagement in de V12, maar als die nooit een request krijgt van de camera, zou het dus zo kunnen zijn dat de V12 in geval van een fout-situatie de camera ‘vergeet/negeert’. Elke 10 minuten doen Foscams een refresh, ook al is de leasetijd langer.

Mocht er iemand nog een idee hebben of/hoe ik iets kan loggen / uitlezen op mijn router, hoor ik dat ook graag.

Dat weet ik niet hopelijk een andere V12 gebruiker of dat kan.

V.w.b. dit type camera, ik heb er 1 met UTP kabel geinstalleerd bij mijn vader en die draait al jaren zonder issues. (de ‘wired’ versie, dus zonder p). Alle ‘sync’ settings en ‘detectie’ op de camera staan uit. Synology Surveillance station pikt de hele stream op en o.b.v. motion detection/event detection sla ik delen van de stream op. Maar dat werkt allemaal prima, blijkt ook want na router reset komt alles weer vrij rap in de lucht zonder dat ik iets op / met de camera of Synology hoef te doen.

Ik heb een 9900 v3 en een 9900 v4. Die laaste is het zorgenkindje (misschien slecht exemplaar of goedkoper flashgeheugen), accepteert ook geen firmware update. IP link is wel stabiel, maar de rtsp videostream niet.