Beantwoord

Van een V8 modem naar een V10a modem met 200 verbinding en toch zijn de spelcomputers die hierop aangesloten zijn nu minder stabiel.

  • 8 August 2019
  • 4 reacties
  • 188 keer bekeken

Ik heb al een tijdje het gevoel dat het minder loopt maar kon dit nergens op baseren.
Feiten:
Gebruik 2 Playstation 4 consoles en 2 XBox 1 consoles allemaal op hetzelfde netwerk.
Voorheen geen probleem.

Nu in deze nieuwe situatie lijkt het erop dat 1 van mijn Playstations regelmatig zijn wifi netwerk verliest en ik op mijn XB1 niet meer online kan via Backwards Compatability.
Met name op mijn XBox begin ik nu de indruk te krijgen dat er iets niet klopt als ik een netwerk verbinding test krijg ik dus een pakketverlies van 100%
Console is bedraad rechtstreeks op het modem aangesloten

Als ik dezelfde test doe op een ADSL verbinding van Tele2 krijg ik gewoon een pakketverlies van 0% of hooguit 3%.

Op de pc registreer ik geen bijzonderheden via de command netstat op linux zie ik niet veel bijzonders.

Dus iemand ideeën?
icon

Beste antwoord door Fibre player 9 August 2019, 01:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Update ik heb nog wat zitten knoeien en ben tot de conclusie gekomen dat de 100% packet loss plaatsvind nadat ik UPnP aan heb gezet.
Als test had ik namelijk een oude router tussen mijn modem en XB1 geplaats waarna geen packet loss meer plaatsvond, (helaas was de snelheid dus ook nog maar een kwart van de capaciteit) en dat heeft er toe geleid dat we denken dat er iets in het modem gebeurt waardoor dit fout gaat.

Dus heb ik de modem gereset naar fabrieksinstellingen (via de verborgen knop achterop het modem).
Na de reset staat UPnP standaard niet aan dus als ik dan een test op beide XB1 met een kabel uitvoer is op beide consoles geen packet loss meer.
Zodra UPnP aangezet wordt vind er direct in de volgende test packet loss plaats.

Ofwel de oude V10 modem (sorry niet V8) die ik had deed dit wel goed en dit nieuwe model V10a dus niet (bovendien had het oude modem ook een ethernet aansluiting meer).
Persoonlijk geef ik op dit moment dus de voorkeur aan de oude V10 modem.

Edit:
Nog een keer de reset gedaan en de tests zonder UPnP aan te zetten maar dit keer is 1 van de XB1's aangesloten op wifi en ondanks de lage dl/ul en hoge latency vind er wederom een packet loss van 0% plaats.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Fibre! Goed om te zien dat je zelf hebt uit kunnen vogelen wat bij jou de oorzaak was. Waarom is jouw Experia Box, als je een V10 had, vervangen? De V10 is nog nieuw genoeg dat we dat ook niet zomaar doen.
Ik heb er alleen weinig aan, als ik UPnP uitzet heeft dit direct gevolg op de NAT type, deze wordt nu vaak als moderate gezien en kan dus connectie issues opleveren.
Zet ik em aan dan is de NAT type open en werkt volgens mij beter zolang ik het dus bij 1 console houd, als we echter overschakelen, of ander consoles aanzetten wordt volgens mij de verbinding instabieler.
NIet echt iets wat ik met bewijs kan ondersteunen afgezien dus van de 100% packet loss.

Dit was bij de V8 destijds ook een probleem vandaar dat we na wat moeite een V10 opgestuurd gekregen hadden.
Echter hebben we tijdelijk onze verbinden bij KPN opgezegd en bij her-aansluiting een V10a modem ontvangen, die wat mij betreft een stap terug is.
Reputatie 7
Badge +30
Ah, ja, dan krijg je inderdaad een V10A. En dan heb je de V10 ook niet meer in huis om het terug te draaien.

Wat betreft de rest, ik kan daar ook niet echt iets zinnigs over zeggen op dit moment. UPnP is inderdaad wel nuttiger om aan te hebben bij gamen. Let er wel op, bij de packet loss die je noemt, dat dit daadwerkelijk packet loss is. Een 100% loss op een hop wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk packet loss is. Zolang de navolgende hop in orde is, dan is degene met de loss over het algemeen een server die is ingesteld om niet (of weinig) te reageren op pingverzoeken. Dat is in ieder geval met KPN core routers het geval (de IP adressen die beginnen met 139 en 145).