Beantwoord

Vast IP adres (DHCP reservatie) instellen voor lokaal netwerpapparaat

  • 12 September 2021
  • 5 reacties
  • 230 keer bekeken

Hallo forum, op mijn Experiabox v10A, onder Netwerk => LAN => LAN-IP, heb ik de checkbox ‘DHCP-server’ aangevinkt en vervolgens een IP adrespool ingesteld van 192.168.2.1 t/m 200.

Onder LAN-DHCP kan ik vervolgens uit deze adrespool een vast IP adres (een ‘DHCP reservering) instellen voor een lokaal netwerkapparaat. Bij sommige van mijn netwerkapparaten kan ik dit vaste IP adres echter ook instellen op het netwerkapparaat zelf.

Stel dat ik een vast IP adres wil instellen voor een lokaal netwerkapparaat, kan ik dat beter instellen a. op de Experiabox, of b. op het netwerkapparaat, of c. op beide? En waarom?

icon

Beste antwoord door Nick83 12 September 2021, 22:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Op beide sowieso nooit. En op het apparaat zelf kun je de instellingen ook beter op dhcp laten staan. Dus het apparaat een vast ip geven in de Experiabox. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Bernardus W., welkom op ons forum!
Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders hoor ik het graag!

Hoi Thomas, nou ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je het vaste IP adres niet zowel op Experiabox als op netwerkapparaat mag instellen, kun je daar iets over zeggen?

Hoi Thomas, nou ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je het vaste IP adres niet zowel op Experiabox als op netwerkapparaat mag instellen, kun je daar iets over zeggen?

Hallo @Bernardus W. , dat is eigenlijk heel simpel, want dan krijg je een adres-conflict. De DHCP-server van het modem probeert het via reservatie op het modem vastgestelde IP-adres toe te wijzen aan het netwerkapparaat en ziet dan dat dat apparaat al een vast IP-adres heeft en dat kan dus niet.

Vaste IP-adressen ken je 1x toe aan een netwerkapparaat, óf via de DHCP-server van de modem óf rechtstreeks op het netwerkapparaat.

 

Reputatie 7
Badge +24

Het is ook volkomen onnodig om beide te doen.