Beantwoord

Vast IP-adres kunnen instellen achter een Experiabox V10

• 8 augustus 2018
  • 11 reacties
  • 5476 keer bekeken

Ik wil graag componenten in mijn thuisnetwerk een vast-ip-adres geven.
De Experiabox V10 deelt de Ip-adressen middels DHCP uit.
Een vast-ip-adres instellen in de netwerkadapter van de component lukt niet. Bijv 192.168.2.6/255.255.255.0/192.168.2.254 instellen. Maar er geen DNS-adres beschikbaar en dus daarmee geen internet op de betreffende netwerkcomponent. Hoe los je dit op zodat je een vast ipadres op je device krijgt (bijv. NAS)
icon

Beste antwoord door Skyrazz 8 augustus 2018, 20:14

Dank voor je reactie.
Ik heb een DHCP-binding gemaakt voor een laptop met ip-adres 192.168.2.6. Na opstarten van mijn laptop heeft deze het ip-adres 192.168.2.21. Hoe kan dit dan en waarom wordt niet .6 als adres toegewezen?

Er kunnen hier een paar mogelijkheden zijn.
Check voor de zekerheid of je het goede MAC adress hebt ingevoerd, sommige apparaten hebben er namelijk meerdere omdat sommige zowel ethernet aansluiting als Wifi hebben. Het kan zijn dat je die van de ethernet adapter hebt ingevoerd terwijl je die van de wifi wilt hebben.

Check even in het modem of dit allemaal klopt.
Je kunt op deze manier je MAC adressen van je PC zien.

Als dit niet werkt mischien even het modem aan en uit zetten en eventueel hierna de DHCP in de PC zelf opnieuw aanvragen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoe stel ik een vast IP adres in op de experiabox v10A
Dat ziet er namelijk anders uit als de experiabox v10

Je vindt dit via Network in het linkermenu. Je bent dan standaard op het LAN-tabblad. Ga met je muis op het tabje staan en kies dan voor LAN DHCP. Daar kun je met het blauwe Add-knopje zelf je eigen bindingen maken.

Kijk eens of er in het modem iets staat van 'adresreservering'o.i.d., dan heb je de juiste rubriek.
Reputatie 7
Badge +30
Robin.. Vast ipadres/subnet/gateway is 1. Welke DNS gebruik ik dan bij KPN?Gewoon 192.168.2.254, of 195.121.1.34 of 195.121.1.66 of een van de publieke DNSServers zoals Google, Cloudflare etc
Robin.. Vast ipadres/subnet/gateway is 1. Welke DNS gebruik ik dan bij KPN?
Reputatie 7
Badge +30
Robin... Vast ip-adres instellen in de ethernetadapter gaat niet werken????Jahoor, dat werkt ook, maar t is wel verstandig om t één of t ander te doen en ik ging uit van een situatie met een DHCP Binding
Badge
Dank voor je reactie.
Ik heb een DHCP-binding gemaakt voor een laptop met ip-adres 192.168.2.6. Na opstarten van mijn laptop heeft deze het ip-adres 192.168.2.21. Hoe kan dit dan en waarom wordt niet .6 als adres toegewezen?

Er kunnen hier een paar mogelijkheden zijn.
Check voor de zekerheid of je het goede MAC adress hebt ingevoerd, sommige apparaten hebben er namelijk meerdere omdat sommige zowel ethernet aansluiting als Wifi hebben. Het kan zijn dat je die van de ethernet adapter hebt ingevoerd terwijl je die van de wifi wilt hebben.

Check even in het modem of dit allemaal klopt.
Je kunt op deze manier je MAC adressen van je PC zien.

Als dit niet werkt mischien even het modem aan en uit zetten en eventueel hierna de DHCP in de PC zelf opnieuw aanvragen.
Robin... Vast ip-adres instellen in de ethernetadapter gaat niet werken????
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor je reactie.
Hoostwaarschijnlijk verkeerd MAC-adres.
Check anders bij Status, Geavanceerd, DHCP (rechts onder het pijltje) het mac adres van t appraat op 2.21
Dank voor je reactie.
Badge
ik denk dat je hier naar opzoek bent.
Kijk maar eens onder het kopje DHCP Binding.

Reageer