Beantwoord

Vast IP instellen op KPN Box 12 lukt niet

  • 15 February 2023
  • 18 reacties
  • 651 keer bekeken

Reputatie 1

Mbv kennisbank topic

probeer ik een vast IP in te stellen. Als ik het gewenste ip adres heb ingetypt en dan op Apply klik, zie ik heel lang Sagem Modem en Please Wait oplichten. Uiteindelijk zie ik dan een web page (http://192.168.2.254/DHCP) met als inhoud “404 - Not Found” . Inloggen lukt een paar minuten niet en er is geen vast IP adres ingesteld zie ik als het uiteindelijk is gelukt in te loggen.

Het gewenste IP adres heb ik voor dat device eerder gebruikt. Door een reset vh modem uitgevoerd door KPN (voor een probleem dat niets met de modem te maken bleek te hebben) heeft dat device nu een ander IP adres. Het gewenste IP adres is niet toegewezen aan een ander device door dhcp.

 

Wat is hier aan de hand? En hoe los ik dat op?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 19 April 2023, 11:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @karel6! Ik kijk met je mee.

Wanneer je met het instellen bezig bent, doe je dit dan via een bekabelde verbinding? Zo niet, wil je dit dan nog proberen? Puur om zeker te weten dat de wifi bijvoorbeeld niet wegvalt als je de instellingen toepast. 

Daarnaast ben ik benieuwd welk device je in probeert te stellen. Dit apparaat heeft nu dus een ander IP adres begrijp ik, dat is ook het IP adres dat je invoert bij de MAC adressen en zie je het apparaat waar het om gaat wel in de lijst met mogelijke apparaten staan? 

Ik ben benieuwd! 

Reputatie 1

Bedankt voor je reaktie. Bedraad.

Wat ik doe is volgens mij precies als in de kennisbank staat (en zoals ik hierboven al aan gaf)

klik ‘add reserved address’

kies uit drop down lijst een mac address van een aangesloten apparaat dat nu een door dhcp uitgegeven IP adres heeft (bijv. 192.168.2.115)

type het gewenste vaste adres in dat door geen ander apparaat wordt gebruikt, bijv. 192.168.2.5

dan klik ik op de box apply

en dan zie ik SagemCom Please Wait.

en dan veel later die web page met 404 Not Found. En dat klopt natuurlijk omdat de page http://192.168.2.254/DHCP niet bestaat. Dat moet vast iets zijn in de trant van http://192.168.2.254/2.0/gui/#/login/

 

 

Hi @karel6! Ik kijk met je mee.

Wanneer je met het instellen bezig bent, doe je dit dan via een bekabelde verbinding? Zo niet, wil je dit dan nog proberen? Puur om zeker te weten dat de wifi bijvoorbeeld niet wegvalt als je de instellingen toepast. 

Daarnaast ben ik benieuwd welk device je in probeert te stellen. Dit apparaat heeft nu dus een ander IP adres begrijp ik, dat is ook het IP adres dat je invoert bij de MAC adressen en zie je het apparaat waar het om gaat wel in de lijst met mogelijke apparaten staan? 

Ik ben benieuwd! 

Bedraad werkt ook niet, precies zoals @Karel6 het uitlegt, Page 404 Not Found. Kijk ik daarna naar LAN IPv4 pagina dan “There are no reserved addresses”. Er is dus niks opgeslagen.

Ik probeer vrijwel al mijn ethernet apparaten een vast IP te geven, geen een werkt → defecte modem of firmware error?

Reputatie 1

Er is nog een andere manier om een IP adres vast te zetten. Alleen kun je dan niet zelf dat IP adres kiezen, je kunt alleen het door de dhcp server toegekende IP adres vastzetten. En daarna wordt dat adres bij een herstart alleen aan dat apparaat toegekend (dat is de theorie).

Het is mogelijk door My Modem / Client List / klik op apparaat naam / klik op reserve IP

Omdat ik de modem niet meer vertrouw, heb ik in de firmware van de betrokken apparaten het IP adres zelf ingetypt en dus de DHCP server (uitdelen van de IPs) voor die adressen uitgezet.

Reputatie 7
Badge +17

@karel6 en @Goshmir welke firmware versie hebben jullie op de Box 12 als je in de webinterface kijkt? 

 

Reputatie 1

Die van mijn modem:

Hardware Version     1.0
Software Version     SGEJ1000060E
Bootloader     0.96.42-sec
GUI Version     5.48.11
System Up Time     3d 21h51m42s
Datapump Version     A2pv6L047d.d27o

 
 
Reputatie 7
Badge +17

Bedankt @karel6 en @Goshmir! Dat is de reguliere software, dus dat zit snor. 

Dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als jullie het in een andere webbrowser proberen. Een reset van het modem hebben jullie zo te lezen al gedaan, dus daar zit de oplossing hem niet in. 

Mocht een andere webbrowser niet werken, willen jullie dan laten weten welke webbrowsers jullie getest hebben en je forumprofiel aanvullen? Ik hoor het graag! 

@Sanne_M 

Ik heb getest met al deze browsers en allemaal geven ze de foutmelding “404 - Not found” (http://192.168.2.254/DHCP) Ik gebruik MacOS met M1 processor, maar dat zou niks uit mogen maken voor de functionaliteit van de interface van de modem.

Brave v 1.48.171 Chromium 110.0.5.481.177

Safari v 16.3 (18614.4.6.1.6)

Firefox v 109.0.1

Chrome v 110.0.5.481.177

 

Daarnaast nog een vraag: waarom is het niet mogelijk om en backup te maken van de modeminstellingen in geval van een harde reset?

Reputatie 7
Badge +17

@Goshmir Dankje! Wil je dan je forumprofiel nog aanvullen met je gegevens? Dan kan ik dit doorgeven. 

Wat een back-up maken betreft, dat verschilt per modem. Op de Box 12 is dit inderdaad niet mogelijk, maar verschillende FRITZ!Boxen hebben deze optie bijvoorbeeld wel. Mocht je een back-up van je instellingen handig vinden, dan kun je dus ook overwegen een eigen router te nemen. 🙂

@Sanne_M profiel aangepast, en nu?

Reputatie 5

@Goshmir 

Wat je nog zou kunnen proberen is de hosts file aanpassen op je Mac. 

Voeg het volgende toe :    192.168.2.254    mijnmodem.kpn

Ben benieuwd of je daarna wel weer toegang kunt krijgen tot je Box V12.

Bedankt, het gaat me niet om toegang tot de modem interface, dat is geen probleem. Maar om het reserveren van ip-adressen, zoals de modem suggereert te kunnen doen, maar krijg een 404-error, er wordt niks opgeslagen. 

Reputatie 5

@Goshmir Daar had ik inderdaad overheen gelezen. Maar zou je mijn voorstel toch eens willen proberen en kijken of je daarmee dezelfde foutmelding krijgt?

@Radioman  Helaas, dat werkt ook niet, ik wacht op een reactie van @Sanne_M . Het lijkt een hardwarematig probleem.

Reputatie 7
Badge +17

@Goshmir Dankjewel! We hebben het doorgegeven in de feedback over de Box 12. De technici gaan het probleem proberen te herproduceren en komen erop terug. Zodra we meer weten hoor je het hier! 

Reputatie 7
Badge +30

Tussentijdse update hierover, @Goshmir. Het modem team heeft dit in onderzoek, maar we hebben nog geen verder uitsluitsel. Aanvullende update wordt voor eind maart verwacht. Dan komen we er hier op terug. 

 

In de tussentijd kun je als workaround een van deze dingen proberen uit dit topic:

  

Ik heb vandaag weer een reservering proberen te maken, en het ging exact hetzelfde (via pc lukt het niet, via telefoon wel gelukt). Pc is Windows 10 met Google chrome. Telefoon is een android ook met Google chrome. Bij beide ingelogd op de router met het ip-adres.

 

of

 

Voor de mensen die ook een 404-pagina krijgen: Het werkt bij mij (ook) niet als ik naar de webinterface van het modem navigeer met http://, maar het werkt wel als ik naar het modem navigeer met https://. Je moet dan wel de melding negeren dat het certificaat niet valide is (want dat wijst naar mijnmodem.kpn).
 

 

Ik kan beamen dat https gebruiken het probleem verhelpt. Potdikkie lang mee bezig geweest.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie dat ik in dit topic nog niet de aanvullende update had gegeven:

 

Het kan voorkomen dat je een 404 foutmelding krijgt als je op deze manier een DHCP binding probeert te doen. Dit issue is bekend bij de modem ontwikkelaars. Echter, vanwege de aanstaande uitrol van nieuwe software voor de Box 12 verwachten we niet dat dit nog opgelost wordt in de huidige firmware. In de nieuwe software speelt dit probleem niet. Meer info over de nieuwe software:

 

Mogelijke workarounds voor deze foutmelding zijn:

 

  • Ga naar de Client List tab (bovenaan de pagina) en zoek daar het apparaat dat je een vast IP wilt geven. Vanuit die lijst werkt het wel. Het enige nadeel is dat het apparaat dan het IP vast krijgt die het op dat moment heeft en dat je niet zelf een kunt kiezen.
  • Benader de web interface via een andere browser of mobiel apparaat. We zien dat de foutmelding dan niet altijd verschijnt.
  • Benader de web interface via https://192.168.2.254 (ipv http). Je moet dan wel de veiligheidsmelding voorbij klikken. We zien dat de foutmelding dan niet altijd verschijnt.

Lukt het met geen van deze drie methoden, en is het maken van DHCP bindings essentieel, dan kunnen we je wellicht op verzoek overzetten naar de nieuwe KPN Software. Lees voor de mogelijkheden en kanttekeningen het topic: