Beantwoord

VDSL naar eigen router zonder experiabox

  • 20 July 2019
  • 2 reacties
  • 307 keer bekeken

Goedendag,

Tot vorige week had ik geen enkel probleem met het internetten en tv kijken middels mijn eigen router, echter is dit spontaan gestopt, vermoed dat ik ook aan de beurt ben geweest met de migratie van bridged IPTV naar routed IPTV.

Op zich ben ik altijd tevreden geweest met KPN, maar dat moeilijke gedoe over dat ze het maar niet willen loslaten dat je een eigen router gebruikt blijft wel erg vervelend. Als ze nou hun streams niet gecodeerd aanboden hadden we ook de streams niet via een decoder hoeven ontvangen maar hadden via de ethernet ook rechtsreeks op de TV gestreamed kunnen worden.
Snap dat ze hier geen volledige ondersteuning op kunnen bieden, maar met de mededeling dat het eigen risico is en dat er geholpen word op basis van best-effort lijkt mij toch best reëel.

Nu verder met het probleem, mijn setup nu is:
Glasvezel kabel > glasvezel box naar ethernet > router TP-Link Archer C5400 > switch TP-Link TL-SG1024DE

Vanaf de glasbox gaat de ethernet kabel dus rechtstreeks naar de WAN poort op de router, deze krijgt vervolgens verbinding via PPPoE, op de router staat VLAN6 ingesteld op internet en VLAN4 op IPTV.
Vanaf de router gaat er dus een ethernet kabel op VLAN6 en nog een kabel op 4 naar de switch waar per poort bepaald word welk VLAN hij gebruikt.

Zoals gezegd, dit werkte voorheen altijd prima, alleen nu niet meer, internet nog wel maar het IPTV kastje wil niet meer.

Als die op VLAN4 zit geeft hij aan geen geldig IP te krijgen, op VLAN6 geeft hij een fout bij het software laden "fout F301".
Nu heb ik wel de instructies van https://netwerkje.com/routed-iptv gevonden, echter kom ik er met mijn router en switch nog niet helemaal uit.
Wat ze eigenlijk zeggen is dat het IPTV kastje op een normaal open verbinding moet zitten, bv VLAN6 maar ook onderdeel moet uitmaken van VLAN4, enig idee hoe ik dit kan bewerkstelligen met mijn router?

De rede dat ik zonder experiabox werk is omdat ik graag het volledige beheer heb over alle apparaten in het netwerk waar de experiabox in beperkt word.
icon

Beste antwoord door wjb 20 July 2019, 10:30

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Bridged IPTV wordt inderdaad volledig uitgeschakeld door KPN nu de Experia Boxen die alleen bridged IPTV ondersteunde het veld hebben geruimd. Dat betekent echter ook dat andere routers die vlan4 bridgen naar een LAN poort niet meer gebruikt kunnen worden. Er moet nu een IGMP proxy server op de router actief zijn die voor IPTV een connectie met vlan4 heeft.

Lees ander het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" eens, misschien kan je daar wat mee.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Stehof, Kun je uit de voeten met de informatie die wjb heeft verstrekt? Als je vragen hebt kun je ze hier of in het betreffende topic stellen 🙂

Reageer