VDSL2 eigen modem

• 20 september 2017
  • 9 reacties
  • 4824 keer bekeken

Beste lezers,

Op internet zie ik ondertussen veel vervuiling mbt eigen modem instellingen en start daarom maar een nieuw topic voor VDSL2 (bonded) met eigen modem.

Ik ben benieuw of er mensen zijn die inmiddels werkende instellingen hebben op het VDSL2 netwerk van KPN met hierbij werkend IPTV.
Op de KPN zakelijk website zijn wel VDSL instellingen te vinden, maar niet mbt IPTV.
https://zakelijkforum.kpn.com/internet-9/instellingen-voor-uw-eigen-modem-router-zadsl-opib-8435
De Experiabox V10 heeft geen "trunked" IPTV poorten meer, daarmee vraag ik me af of dit in een Vlan zit.

Zelf heb ik een SBG3300-N aangeschaft, een zyxel, maar heir heb ik tot nu toe alleen internet werkend gekregen met:
VDSL2 PPPOE over PTM, inloggen met MAC@ en "kpn" als password.
Daarbij VLAN6 voor internet.

Vanaf daar ben ik het spoor bijster, wellicht heeft iemand een suggestie/idee?

Groetjes,

Tjar

9 reacties

Reputatie 7
Badge +13
Beste lezers,

Op internet zie ik ondertussen veel vervuiling mbt eigen modem instellingen en start daarom maar een nieuw topic voor VDSL2 (bonded) met eigen modem.

Ik ben benieuw of er mensen zijn die inmiddels werkende instellingen hebben op het VDSL2 netwerk van KPN met hierbij werkend IPTV.
Op de KPN zakelijk website zijn wel VDSL instellingen te vinden, maar niet mbt IPTV.
https://zakelijkforum.kpn.com/internet-9/instellingen-voor-uw-eigen-modem-router-zadsl-opib-8435
De Experiabox V10 heeft geen "trunked" IPTV poorten meer, daarmee vraag ik me af of dit in een Vlan zit.

Zelf heb ik een SBG3300-N aangeschaft, een zyxel, maar heir heb ik tot nu toe alleen internet werkend gekregen met:
VDSL2 PPPOE over PTM, inloggen met MAC@ en "kpn" als password.
Daarbij VLAN6 voor internet.

Vanaf daar ben ik het spoor bijster, wellicht heeft iemand een suggestie/idee?

Groetjes,

Tjar

voor tv is VLAN 4
Reputatie 3
Badge +3
@tjarc Je kunt alle informatie die je nodig hebt vinden op http://netwerkje.com/eigen-router
Daar staat het allemaal redelijk duidelijk uitgelegd.
Hallo Digitimes,

Bedankt voor je post.
Het probleem zit hem meer in dat ik een zyxel SBG3300-N modem heb met slechte support (vanuit zyxel) icm de verschillende beschikbare gegevens mbt een eigen modem.

Komende woensdag wordt mn lijn omgezet naar bonding, vanaf dan is mn plan het modem te plaatsen.

Ik doe vast iets fout mbt bridging ofzo. Tzt stuur ik je berichtje. Thnx!
Reputatie 7
Badge +30
Afhankelijk van of het BVDSL of BVVDSL is kan het nog wel eens zijn dat die Zyxel dat helemaal niet kan.
Hallo Robin,

Deze Zyxel SBG3300-n is geschikt voor bonded VDSL(2) icm vectoring.
Dat lijkt mij het probleem niet. Ik kreeg de IPTV vlan niet uit de PPPOE, alleen het vlan internet (trunked). Zal een instelling zijn denk ik.

Het is een interessant modem.
Excuus, het is een sbg3500-N.
https://www.zyxel.com/nl/nl/products_services/Wireless-N-Fiber-WAN-Small-Business-Gateway-SBG3500-N-Series/
Reputatie 7
Badge +11
Kun jij eens een screenshot plaatsen van de configuratie?
Hellow,

Ik heb de SBG3500 achter de experiabox gezet, en deze een PPPOE laten opzetten door de experiabox heen. Hiebrij heb ik op de Ethernet-WAN verbinding (PPPOE zonder credentials) het VLAN 6 gekozen wat het 'default' Vlan(1) wordt en automatisch untagged is op alle LAN poorten..

Daarbij heb ik onder "interface group" nog 2 Vlan groeps aangemaakt, Vlan4 (IPTV) en VLAN8(Voip). Beide VLANS heb ik tagged op alle LAN poorten gebracht.

Onder "LAN" heb ik de DHCP voor IPTV VLAN4 en VOIP VLAN8 uit gezet, dit omdat deze van KPN worden toegekend. Ook hierbij IGMP snooping aan gezet op standaard mode.
Dit gaf mij een werkende IPTV & internet setup dmv PPPOE passthrough!

Oke -short moment of joy-,

Voordat mijn lijn werd omgezet naar bonded VDSL heb ik de VDSL als volgt werkend gehad:
VSDL over PTM met PPPOE in routing mode op IPv4. Hierbij de credentials MAC@internet met WW: kpn
Het public IP wordt verkregen door 802.1q op VLAN6 en 802.1p op priority 0.
IGMP proxy en default gateway beide enabled.

Zorg ervoor dat onder "advanced" de radio button "DSL Bonding" UIT staat, net als PTM over ADSL. Ik twijfel over de PhyR opties...
Dat gaf me een werkende PPPOE over VDSL internet verbinding!

Daarna ben ik omgezet naar BONDED VDSL, nu komt wel de VDSL verbinding fysiek tot stand maar ik krijg geen PPPOE sessie meer opgebouwd!? Weet iemand of ik hier andere credentials voor moet gebruiken??

Tjar
Ik houd het voor gezien en zet de SBG3500-N wel op marktplaats, incl 1Gb FSP, voor mensen die bonded VDL2 of gewoon fiber WAN, of fiber LAN willen proberen.
Ik heb er geen tijd voor, zet er wel iets met proxy caching tussen ofzo. KPN blijft hopeloos, toch maar weer informeren bij de lokale coax boer of 4G.

Reageer