Beantwoord

Verbinden Experia Box v10a met een Synology NAS DS 112

  • 12 July 2021
  • 22 reacties
  • 460 keer bekeken

Hallo,

 

Door een verplichte reset van mijn Experia Box v10a, a.g.v. een regionale storing, kan ik niet meer inloggen op mijn Synology NAS DS 112 én kan ik via de wifi vanaf de laptop mijn gedeelde mappen op de Synology NAS DS 112 niet meer benaderen.

 

Ik heb tot nu toe voor het inloggen het volgende zelf geprobeerd, zonder resultaat:

  1. http://find.synology.com/
  2. Synology NAS DS 112 rechtstreek aangesloten op de laptop
  3. vanaf andere laptop's inloggen op Synology NAS DS 112

Voor het openen van de gedeelde mappen heb ik de laptop rechtstreeks aangesloten op Synology NAS DS 112. Hiermee lukt het om de gedeelde mappen te openen. Ik heb geen toegang tot de gedeelde mappen vanuit mijn wifi-netwerk en ook niet bekabeld (op modem). 

 

Is er iemand die mij verder kan helpen?

 

Bij voorbaat dank voor reacties! Met vriendelijke groet,

 

Pieter

icon

Beste antwoord door Pieter H 14 July 2021, 15:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Voor het openen van de gedeelde mappen heb ik de laptop rechtstreeks aangesloten op Synology NAS DS 112. Hiermee lukt het om de gedeelde mappen te openen.

Rechtstreeks één op één tussen die twee apparaten kan alleen als je zowel een vast IP-adres hebt ingesteld in de NAS zelf als in de laptop. Aansluiten via een router, is de beste kans op succes zowel voor de NAS als ook voor je PC, dat de netwerk adapters op DHCP staan ingesteld, zodat ze een IP-adres krijgen toegewezen door de router.

Daarbij kun je in de router dan een vast IP-adres instellen. (Voor de NAS zeker aan te bevelen).

Met een "soft reset” van je NAS wordt de admin login, en een vast IP-adres terug gesteld naar DHCP.

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS

In het modem stond onder het tabje Network de DHCP Server reeds aangevinkt. Ik neem aan dat hiermee dan ook een vast IP-adres is ingesteld.

 

De NAS heb ik een "soft reset” gegeven. Na 2 seconden volgde er een pieptoon en heb ik onmiddellijk losgelaten met de paperclip. Desondanks kan ik de NAS niet vinden met http://find.synology.com/.

 

Heb je een andere oplossing?

Reputatie 7
Badge +10

In het modem stond onder het tabje Network de DHCP Server reeds aangevinkt. Ik neem aan dat hiermee dan ook een vast IP-adres is ingesteld.

Nee, een DHCP server staat los van vaste IP instellingen.
Die server geeft nu net (willekeurige) IP adressen uit.

Om een vast IP nummer in te stellen doe je dat in een V10A met "DHCP Reservation”.
(Het reserveren van een IP-adres, wat in eerste instantie reeds vanuit DHCP is uitgegeven).
 

De NAS heb ik een "soft reset” gegeven. Na 2 seconden volgde er een pieptoon en heb ik onmiddellijk losgelaten met de paperclip. Desondanks kan ik de NAS niet vinden met http://find.synology.com/.

Officieel is 2 seconden wel heel erg kort, zou minimaal 4 seconden moeten zijn.
Kijk welk IP-adres de NAS heeft gekregen in de router, en tik het “LAN IP-adres” in.
Eventueel gebruik je een app op een smartphone om te kijken welk LAN IP je NAS heeft gekregen.

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Jiri+Techet

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubnt.usurvey

De functie via  http://find.synology.com/  hoeft niet altijd betrouwbaar te werken.

Inmiddels heb ik de NAS een reset van 4 seconden gegeven.

 

Ik zie zowel via de app op mijn smartphone als via het modem (connected devices) een aantal IP-adressen staan. Maar geen idee welke van de NAS is. 

 

Ik zou ze natuurlijk 1 voor 1 kunnen proberen. Maar wat bedoel je met "tik het LAN IP-adres in"? Waar moet ik dit intikken?

Je schrijft "om een vast IP nummer in te stellen doe je dat in een V10A met DHCP Reservation".

 

Kun je aangeven waar ik dit vind in het modem? Ik tref de term DHCP Reservation nergens aan.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zie zowel via de app op mijn smartphone als via het modem (connected devices) een aantal IP-adressen staan. Maar geen idee welke van de NAS is. 

Dan koppel je andere apparaten even los.

Bedoel je de WiFi uitzetten?

Reputatie 7
Badge +10

Maar wat bedoel je met "tik het LAN IP-adres in"? Waar moet ik dit intikken?

Op de plek waar je normaal de link   http://find.synology.com/   in zou tikken.

 

Ik tref de term DHCP Reservation nergens aan.

Volgende reactie < HIER >

Ik heb inmiddels de lijst met apparaten op de app van mijn smartphone gecheckt. Hierdoor weet ik nu precies welk IP-adres bij welk apparaat hoort. Helaas staat er geen IP-adres van de NAS in de lijst. Hierdoor kan ik dus voor de NAS ook geen vast IP nummer instellen in de V10A met DHCP Reservation.

 

Het probleem is dus dat ik geen IP-adres van de NAS weet. Zijn er andere opties om dit IP-adres te achterhalen?

 

Overigens staat er in de V10A bij DHCP een vinkje. De lijst met DHCP Reservation is nu leeg.

Reputatie 7
Badge +24

De NAS is toch wel bekabeld aangesloten op de Experiabox? 

Jazeker, en tot de regionale storing van vorige week prima gefunctioneerd.

Er verschijnt nu alsnog een IP-adres in de lijst dat ik niet kan plaatsen. Maar als ik in de adresbalk http://192.168.2.××× intik kan de browser niets vinden. 

 

Is dit de juiste notatie van het LAN IP-adres van de NAS?

Reputatie 7
Badge +10

aangevuld met dubbele  :  punt en poortnummer.

poortnummer 5000 voor http

poortnummer 5001 voor https

Lukt niet: deze pagina is niet bereikbaar. Weigert om verbinding te maken. 

 

Misschien  iets met de firewall?

Of de proxyserver? Deze staat nu op Instellingen automatisch detecteren.

Zoals eerder opgemerkt ben ik er wel in geslaagd om de gedeelde mappen op de NAS te openen als ik de NAS rechtstreeks aansluit op mijn lap top. Is er langs deze weg een manier om het IP-adres van de NAS te achterhalen?

Reputatie 7
Badge +24

Jazeker, en tot de regionale storing van vorige week prima gefunctioneerd.

De NAS zit rechtstreeks op de Experiabox aangesloten? Geen ander kastje ofzo er tussen?

inderdaad eenrechtstreekse verbinding zonder kastje

Via Netwerkdetectie inschakelen (Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum\Geavanceerde instellingen voor delen) kan ik nu inloggen vanaf laptop op NAS. Dit lukt alleen met een kabel, niet met wifi.

Als ik onder DHCP Reservation op add druk (Network > LAN > LAN DHCP) dan staat er een lijst waarin er een vinkje staat bij Enter MAC, IP and Host-Name manually. In deze lijst staat ook een IP-adres met de hostname DiskStation. Is dit de NAS? 

 

Overigens, toen ik zojuist was ingelogd vanaf laptop op NAS trof ik een IP-adres aan dat begon met  een heel ander getal: 169.254.+++.+++. Met dit IP-adres kwam ik later opnieuw vanaf laptop op NAS (rechtstreekse bekabelde verbinding) via http://169.254.+++.+++:5000. Ik snap niet waarom dit IP-adres niet begint met 192.168.2.+++???

Reputatie 7
Badge +8

Als ik onder DHCP Reservation op add druk (Network > LAN > LAN DHCP) dan staat er een lijst waarin er een vinkje staat bij Enter MAC, IP and Host-Name manually. In deze lijst staat ook een IP-adres met de hostname DiskStation. Is dit de NAS? 

 

Overigens, toen ik zojuist was ingelogd vanaf laptop op NAS trof ik een IP-adres aan dat begon met  een heel ander getal: 169.254.+++.+++. Met dit IP-adres kwam ik later opnieuw vanaf laptop op NAS (rechtstreekse bekabelde verbinding) via http://169.254.+++.+++:5000. Ik snap niet waarom dit IP-adres niet begint met 192.168.2.+++???

Lezend door de berichten zijn er ondertussen meerdere acties uitgevoerd waardoor we dus mogelijk niet meer met het origineel optredende probleem te maken hebben.

Het ip adres dat begint met 169.254 duidt op het feit dat de NAS blijkbaar geen valide verbinding heeft met de KPN Experia Box. Dit IP adres is namelijk een soort reddingsboei actie om toch een ip adres te hebben voor lokale benadering van de NAS.

Er moet dus eerst worden uitgevonden waarom de NAS die naar ik aanneem direct met een ethernetkabel op de Experia Box zit geen adres uit de serie 192.168.2.x krijgt? Is er iets met de ethernetkabel gebeurt tijdens voorgaande acties? Is deze kabel al eens vervangen. Zit er nog een additionele switch tussen NAS en Experia Box?

Aangezien ondertussen de NAS ook door een reset procedure is gegaan zal deze waarschijnlijk niet meer met een vast ingesteld IP adres werken maar zal een willekeurige krijgen vanuit de EB. Welke dit is moet worden uitgevonden door in te loggen op de EB en hier de NAS op te zoeken met het bijbehorende IP adres (mits voorgaande probleem is opgelost).

De eerder genoemde find.synology.com website geeft mij niet zoveel vertrouwen op het ontdekken van de NAS. Ik heb 2 NAS van synology correct draaien en beide worden niet gevonden middels de URL.

 

Als het juiste NAS ip adres is gevonden dan kan met de NAS verbinding worden gemaakt en eventueel opnieuw een keuze worden gemaakt om hier met een vast ip adres te gaan werken binnen de range van de EB. Deze is 192.168.2.1-253

Mij lijkt niet dat er iets mis is met de ethernetkabel omdat ik hem ook met succes heb gebruikt om vanaf de laptop rechtstreeks in te loggen op de NAS. Er zit geen additionele switch tussen NAS en Experia Box.

 

Hoe kan ik op de EB de NAS zoeken met het bijbehorende IP adres? Na de EB opnieuw 10 seconden te hebben gereset zijn alle IP-adressen van de Connected Devices gewijzigd. Is het mogelijk om het juiste IP-adres op de Nas te achterhalen?

 

Hoe kan ik op de NAS met een vast IP adres gaan werken? Wat moet ik daarvoor doen op NAS en EP? En kan ik dit proefondervindelijk doen met het IP adres waarvan ik vermoed dat het afkomstig is van de NAS?