Beantwoord

Verbindingsproblemen Harman-Kardon

  • 21 June 2021
  • 13 reacties
  • 7218 keer bekeken

Een onderwerp dat al meerdere malen ter sprake is gekomen, maar waar ik tot op heden (na meerdere maanden) nog geen oplossing voor gevonden heb.

 

Ik heb een drietal Harman Kardon Citation One speakers. Keer op keer gebeurt het dat de verbinding van één of meerdere speakers wegvalt. Opnieuw opstarten, resetten, Google Home app opnieuw installeren, alles heb ik al geprobeerd. Het gebeurt met alledrie de speakers en er is geen peil op te trekken.

 

Initieel had ik ze verbonden via KPN superwifi punten, en is door KPN en Harman Kardon gesuggereerd dat de speakers misschien niet overweg kunnen met de superwifi punten. Ook nadat ik ze eruit gehaald heb, en de speakers dus direct met het modem verbinden, blijft het probleem zich voordoen (bijkomend probleem is dat ik sinds het weghalen van de superwifi punten geen goed ontvangst meer heb achter in het huis). Na het lezen van eerdere topics heb ik m’n netwerk via de Experia V10 opgesplitst in een 2.4 en een 5GHZ band. Ook nu blijft het probleem zich voordoen. 

 

Bij Harman Kardon kreeg ik uiteindelijk het advies de Experia Box te vervangen door een andere router. Als ik zo rondkijk hier op het forum is dat nog niet zo heel eenvoudig gedaan, maar op zich zou ik wel bereid zijn dit te doen als het probleem daarmee opgelost is. Overigens is door een KPN medewerker eerder gezegd dat het probleem ook opgelost zou worden als ik een Box 12 zou krijgen, maar dat het beleid van KPN is om die niet te leveren aan bestaande klanten (waarom een nieuwe klant voorrang krijgt op een jarenlange trouwe klant is mij een raadsel, maar goed).

 

Probleem met de aanschaf van een nieuwe router is dat ik dan ook versterkers of access points aan moet schaffen om voldoende Wifi dekking te krijgen achter in huis en in de tuin. Deze zenden volgens mij dual band uit, en ik ben dus bang dat het probleem met de speakers zich weer voor gaat doen.

 

Is er iemand die weet waar ik verstandig aan doe? Ik overweeg nu een aantal opties:

  • Experia Box en superwifi punten eruit, nieuwe modem met versterkers erin
  • Harman Kardon speakers eruit, Sonos erin
  • KPN eruit, Ziggo erin. De laatste optie is nu misschien nog wel de meest serieuze, aangezien ik het gehannes inmiddels zo zat ben en KPN volgens haar eigen medewerkers een oplossing in huis heeft (de Box 12), maar deze weigert op te sturen.
icon

Beste antwoord door Denise van KPN 23 June 2021, 10:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Hoi @mbus 

Ik hoop dat het lukt om een oplossing te vinden.
Maar dit is geen slecht idee

Is er iemand die weet waar ik verstandig aan doe? Ik overweeg nu een aantal opties:

  • Experia Box en superwifi punten eruit, nieuwe modem met versterkers erin
  • Harman Kardon speakers eruit, Sonos erin
  • KPN eruit, Ziggo erin. De laatste optie is nu misschien nog wel de meest serieuze, aangezien ik het gehannes inmiddels zo zat ben en KPN volgens haar eigen medewerkers een oplossing in huis heeft (de Box 12), maar deze weigert op te sturen.

Moet er wel bij schrijven dat ik echt een Sonos addict ben.:wink:

Tsja, ik vind het wel ver gaan dat ik voor honderden euro’s nieuwe speakers moet gaan kopen eerlijk gezegd. Dat terwijl ik verder heel tevreden ben over de Harman Kardon speakers, en KPN het probleem op zou kunnen lossen door een trouwe klant een nieuwe router aan te bieden..

Badge +19

Ik zie echt geen enkele rede waarom een box 12 dit  probleem op zou lossen. Ook daarmee kan je GHz band niet vast zetten. Heb je nog een accespoint staan toevallig met alleen de 2.4Ghz band? Gebruik die dan alleen voor je Harman Kardon. 

Dank voor de reactie. Ik weet ook niet zo goed waarom het probleem opgelost zou zijn met een Box 12, maar dat is eerder door een KPN expert verteld. Als ik Google op het probleem icm Ziggo of andere providers vind ik het ook niet terug, dus dat suggereert denk ik wel dat er in de communicatie met deze router iets niet goed gaat?

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Welkom in onze community, @mbus! Balen dat de Harman Kardon speaker niet optimaal werkt op het KPN netwerk. Ik zie dat je al een en ander zelf hebt geprobeerd, maar er zijn nog een aantal dingen die je kunt proberen:

  1. Je kunt 2.4 GHz óf 5 GHz op de Experia Box of op de SuperWifi uitzetten. Voor het testen kan je natuurlijk eerst de een proberen en als dat niet werkt de andere.
  2. Je kunt ook proberen om een vast IP (DHCP verbinding) toe te wijzen aan de speakers. Dit doe je door in te loggen op de Experia Box webinterface: http://192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Ga dan naar Network, en vervolgens onder LAN naar LAN DHCP. Daar kan je de blauwe knop Add/Toevoegen (rechts onder). Vervolgens kun je daar dan het mac adres invullen van het apparaat dat je wilt binden, en het vaste IP adres dat je wilt toekennen (zorg dat deze begint met 192.168.1, de cijfers achter de laatste punt kun je dan zelf kiezen). 

Hopelijk biedt dit de oplossing. Zo niet, dan kunnen we altijd verder kijken.

Welkom in onze community, @mbus! Balen dat de Harman Kardon speaker niet optimaal werkt op het KPN netwerk. Ik zie dat je al een en ander zelf hebt geprobeerd, maar er zijn nog een aantal dingen die je kunt proberen:

  1. Je kunt 2.4 GHz óf 5 GHz op de Experia Box of op de SuperWifi uitzetten. Voor het testen kan je natuurlijk eerst de een proberen en als dat niet werkt de andere.
  2. Je kunt ook proberen om een vast IP (DHCP verbinding) toe te wijzen aan de speakers. Dit doe je door in te loggen op de Experia Box webinterface: http://192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Ga dan naar Network, en vervolgens onder LAN naar LAN DHCP. Daar kan je de blauwe knop Add/Toevoegen (rechts onder). Vervolgens kun je daar dan het mac adres invullen van het apparaat dat je wilt binden, en het vaste IP adres dat je wilt toekennen (zorg dat deze begint met 192.168.1, de cijfers achter de laatste punt kun je dan zelf kiezen). 

Hopelijk biedt dit de oplossing. Zo niet, dan kunnen we altijd verder kijken.

 

Beste Denise_, bedankt voor je reactie.

 

Ik heb inmiddels (weer) alles opnieuw aangesloten, nu weer met de superwifi punten. Volgens mij is het niet mogelijk om op de superwifi 2.4 of 5 GHz uit te zetten. Klopt dat?

 

Het lukt ook niet om een vast IP adres toe te wijzen aan de speakers. Als ik het probeer krijg ik de foutmelding “Current operation is invalid, please check configuration parameters”. Ik heb verschillende cijfers na de laatste punt geprobeerd (192.168.1.1, 192.168.1.101 etc etc), werkt allemaal niet.

 

Heb je hier wellicht een oplossing voor?

 

Alvast bedankt weer!

Reputatie 7
Badge +17

En als je de Harman Kardon speaker aansluit op de Experia Box? Op de Experia Box zou het namelijk wel mogelijk moeten zijn om één van de twee wifi frequenties uit te zetten. Vanuit daar zou het dan ook mogelijk moeten zijn om een vast IP-adres toe te wijzen aan de speaker.

En als je de Harman Kardon speaker aansluit op de Experia Box? Op de Experia Box zou het namelijk wel mogelijk moeten zijn om één van de twee wifi frequenties uit te zetten. Vanuit daar zou het dan ook mogelijk moeten zijn om een vast IP-adres toe te wijzen aan de speaker.

Dat heb ik een tijd geleden al geprobeerd (de superwifi punten heb ik er toen helemaal uitgehaald), had geen effect. Zowel op 2.4 als op 5 GHz geprobeerd. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben bang dat ik geen andere oplossingen kan bedenken. :slight_frown: In tegenstelling tot mijn collega, ben ik niet van mening dat de KPN Box 12 het probleem gaat verhelpen. Misschien dat iemand van de community nog ideeën heeft, maar ik kan je niet verder helpen, sorry.

Reputatie 7
Badge +8

Er zal eerst moeten worden vastgesteld waar de HK speakers nu precies een probleem mee hebben. Indien uw een Experia Box v10 hebt.

Dit model modem heeft nog een gescheiden instellingspagina voor zowel 2.4Ghz wifi als 5Ghz. Ik zou eerst even een rigoreuze test doen om te bezien of de HK speakers problemen hebben met bv het feit dat de wifi netwerknaam(ssid) zowel op 2.4 als op 5Ghz wordt aangeboden.

 

Nu zie ik dat er al eerder iets dergelijks geprobeerd is maar ik zet het nog maar eens uiteen om te zien of het echt allemaal op deze manier al eens is uitgevoerd?

De bedoeling is dus om in de instellingen van de V10 (192.168.2.254) naar tabblad Wifi te gaan en daar advanced te kiezen. Dan bij 2.4Ghz even de ssid naam en beveiligingssleutel checken dat dit overeenkomt met waar de HK speakers op werken qua wifi. De radio moet aan staan.

Dan bij 5Ghz de radio uit zetten.

Daarna alle superwifi,s die er in huis zijn uit zetten. Wat we hiermee bereiken is dat er nu door slechts 1 apparaat op 1 wifi frequentie(2.4Ghz) wifi wordt aangeboden aan o.a. de HK speakers. Als deze nu geen onderbrekingen meer ervaren dan lijkt het er toch op dat deze speakers niet goed kunnen omgaan met veelheid aan wifisignalen die met dezelfde naam staan uit te zenden.

 

Na deze evt conclusie is het zaak om te gaan uitkijken naar een oplossing waarbij de HK speakers op een separaat 2.4Ghz wifi netwerk met een aparte ssid naam worden aangesloten om mogelijk eerder genoemde probleem te omzeilen.

Met de spullen die uw heeft staan zou dit wel kunnen. Laat op de V10 dan alleen de wifi naam op 2.4Ghz actief enkel en alleen voor de HK speakers en stel in de superwifi,s een andere wifinaam en wifi paswoord aan en sluit hier alle andere wifi apparatuur in huis op aan.

 

Een andere oplossing kan zijn om een klein los 2.4Ghz extendertje aan te schaffen voor de speakers waar dan alleen de HK speakers op worden aangesloten. Voorbeeld is bv

GL.iNet GL-AR300M16 routertje van plusminus 30euro. 

 

Let wel dit soort vervolgstappen heeft pas zin als duidelijk is waar nu echt de oorzaak ligt.

 

Reputatie 6
Badge +7

De HK citations werken gewoon op 5 GHz dus dat zal het probleem niet moeten zijn.

Goede morgen,

Ik had ook problemen met het koppelen van mijn Harman Kardon speakers aan de Wifi. Speakers nu 3 jaar in bezit. Ging redelijk goed, wel was de verbinding soms weg, maar dit weekend kreeg ik ze niet meer aan de praat. Speakers wel gevonden via de Home app maar de wifi verbinding lukte niet.

Van alles gelezen en geprobeerd.

Modem gewijzigd van 2 Ghz naar 5Ghz, (via klantenservice KPN) hierna opnieuw opgestart. 

Speakers gereset.

Google home app opnieuw geïnstalleerd.

Mobiel opnieuw opgestart.

Wifi op mobiel opnieuw opgestart.

Wifi code handmatig ingevoerd voor verbinden van de speakers

Alles bij elkaar 2 uur mee bezig geweest, maar ze doen het. Geen idee wat de oplossing was, nu fingers crossed. Misschien hebben jullie hier ook iets aan, dus vandaar mijn bericht op dit forum.

Trouwens deze reactie van HK gehad…

Zijn de modems van KPN werkelijk zo slecht?

 

 

Bedankt voor uw antwoord. Ik zal u proberen uit te leggen waarom het in dit geval inderdaad een kwestie is van " Network says no" of eigenlijk meer "Router says no" Daarnaast zal ik proberen uit te leggen waarom u "Slimme Speakers" niet kunt vergelijken met andere "Slimme" apparaten zoals een thermostaat of deurbel bijvoorbeeld.

Hoewel de eerder besproken deurbel en thermostaat wel altijd met het netwerk verbonden zijn, verbruiken deze (bijna) geen data , totdat u daadwerkelijk een opdracht geeft om iets aan te passen., of totdat de deurbel gaat.  Daarom kunt u zo veel slimme apparaten op een modem/ router aansluiten als u wilt zonder echt problemen te zien. Een  slimme speaker werkt echter anders, omdat deze tijdens het afspelen van muziek ontzettend veel informatie verbruikt.  

Helaas is ons internet niet ontworpen om alle informatie in een keer van punt A naar punt B te verzenden , waardoor het afspelen van muziek anders in zijn werking gaat.  Op het moment dat u aan de speaker(s) vraagt om uw favorite muziek af te spelen, dan zal de speaker dit verzoek verwerken en het verzoek via uw router doosturen naar de netwerk servers van het muziek programma dat u in gebruik gaat nemen. ( Spotify bijvoorbeeld ) De servers van Spotify ontvangen dit verzoek en gaan er voor zorgen dat de informatie naar uw speakers toegestuurd kan worden.

Zoals ik al eerder aangaf is het helaas ( nog ) niet mogelijk om al deze informatie in een keer te versturen, waardoor het nodig is om deze informatie in een veel kleine stukjes te hakken ( ook wel pakketjes genoemd ) Deze pakketjes worden over het internet naar uw modem / router verstuurd.

Op het moment dat deze pakketjes binnenkomen zal uw modem / router al deze losse pakketjes apart van elkaar moeten verwerken om te controleren naar wel apparaat deze verzonden moeten worden, en deze vervolgens door moeten sturen naar uw speaker(s) .  Uw speaker zal de pakketjes vervolgens ontvangen, en deze weer samenvoegen zodat u van uw favorite muziek kan genieten.  Nadat de pakketjes verwerkt zijn zullen deze opnieuw naar uw router doorgestuurd worden, die deze dan vervolgens opnieuw moet controleren en retour moet sturen naar de servers. 

U kunt het afspelen van muziek eigenlijk het beste vergelijken met de "ouderwetse  post" zoals die vroeger verzonden word. 

  • De post word verzonden door de afzender 
  • Er word gekeken waar de post naar toe moet
  • De post word opgehaald door de bezorger
  • En de post word bij u afgeleverd.  

Echter worden er tijden het afspelen van muziek zo veel pakketjes verzonden , dat u dit beter kan vergelijken met het verzenden van pakketjes tijdens de feestdagen. Zoals u weet ontstaan er tijdens de feestdagen altijd problemen met het versturen van post om dat de verzenders de hoeveelheid pakketten niet kunnen verwerken.

Naast de constante stream van pakketjes die nodig is voor het afspelen van de muziek zelf, zal er ook nog een tweede en zelfs een derde stream nodig zijn om uw stereo paar daadwerkelijk aan elkaar te koppelen. Waardoor uw modem/ router nog veel meer informatie zal moeten verweken. 

Ik maak deze vergelijking omdat er precies het zelfde gebeurd met uw modem/ router van KPN. Ook deze kan de grote hoeveelheid pakketten die nodig zijn voor het afspelen van muziek niet werken, waardoor de verbinding als het waren overbelast raakt, en de speakers hun verbinding met de Google Home app verliezen. 


Dit is helaas een bekend probleem met modem / routers die onze klanten van een internet provider krijgen , omdat deze producten niet kwalitatief niet heel erg goed zijn ( het gaat natuurlijk om een gratis product ).  Het vreemde is dat een gemiddeld mobiele telefoon tegenwoordig veel betere hardware in huis heeft dan de meeste ( gratis ) modems / routers die u van een internet provider krijgt. Dit is dan ook de reden dat ik u aanraad om een hotspot te testen, zodat wij zeker weten dat uw modem / router inderdaad het probleem is.

Wanneer uit de test blijkt dat een hotspot wel goed werkt, dan wil ik u aanraden om een eigen router aan te schaffen en deze vervolgens direct op uw Experia box aan te sluiten. Zodat uw nieuwe router alle informatie kan verwerken, en er geen problemen meer kunnen ontstaan. 

Hopelijk heb ik hiermee uw vragen beantwoord.