Beantwoord

verbindingsset(s) advies gevraagd

• 7 november 2017
  • 8 reacties
  • 258 keer bekeken

Hallo,

voor mijn ouders wil ik ivm hun verhuizing, hun overstap van ziggo naar KPN in geode banen leiden.
Ze hebben een internet+TV met opnemen-pakket straks nodig met 2 TV-kastjes en een desktop-PC aansluiting.
Voor deze 3 apparaten heb ik een verbindingsset nodig omdat bedraden een hoop gedoe is en wifi ook niet fijn is.
Wat adviseer je ons ? Ze hebben 'n glasvezelaansluiting.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door joss1965 7 november 2017, 23:11

Zoals aangekondigd: alles bekabeld heeft de voorkeur.
Als dat echt niet kan, zou ik in ieder geval de aanwezige coaxkabel vervangen door een (stijve) ethernetkabel (minimaal cat 5e of cat 6, in ieder geval 100% koper). Mooiste is het om die aan beide kanten (meterkast en woonkamer) af te monteren met een utp wandcontactdoos. Aan de kant van de meterkast een ethernetkabel naar de router (Experia).
In de meterkast heb je een dubbele wandcontactdoos nodig voor de glasvezelmodem en adapter 1 van een draadloze verbindingsset (bijv. deze set https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437812/draadloze-verbindingsset-1200-3-adapters/?pageCount=2&pos=0 die via KPN geleverd wordt). Op die adapter zet je de stroomadapter van de Experia en sluit je een tweede ethernetkabel aan.
Adapter 2 en 3 plaats je in de slaap- en logeerkamer. Geadviseerd wordt om niet zowel een tv als een pc op dezelfde dvs aan te sluiten, dus je zult moeten ondervinden of het goed werkt.
In eerste instantie kun je kijken of het WiFi signaal van de Experia sterk genoeg is voor het hele huis. Zo niet, dan kun je altijd nog een of meer Wifi versterkers als die van KPN (https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband) nemen. Die kun je met een ethernetkabel plaatsen tussen de draadloze draadloze adapter en je tv of pc. De KPN WiFi versterkers hebben ethernetpoorten.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +10
Welkom op dit forum met wijsneuzen die je toch een bedrade verbinding aanraden (waaronder ik). Voor een goed advies is hoe dan ook wat extra informatie nodig. Waar komt de glasvezelverbinding binnen? Waar staan die 3 apparaten? Welke Ziggo kabels lopen er nu? Is er wel WiFi nodig voor mobiele apparaten?
Glasvezel komt binnen in de meterkast.
Van daaruit gaat 1 coaxkabel naar de woonkamer voor 1 tv.
De slaapkamer is niet voorzien van bekabeling. Hier moet tv2 komen .in de logeerkamer is ook geen bekabeling en moet de pc aangesloten worden. Wel WiFi nodig voor gsm’s en iPads . Modem expwriabox komt in meterkast.
Reputatie 7
Badge +10
Zoals aangekondigd: alles bekabeld heeft de voorkeur.
Als dat echt niet kan, zou ik in ieder geval de aanwezige coaxkabel vervangen door een (stijve) ethernetkabel (minimaal cat 5e of cat 6, in ieder geval 100% koper). Mooiste is het om die aan beide kanten (meterkast en woonkamer) af te monteren met een utp wandcontactdoos. Aan de kant van de meterkast een ethernetkabel naar de router (Experia).
In de meterkast heb je een dubbele wandcontactdoos nodig voor de glasvezelmodem en adapter 1 van een draadloze verbindingsset (bijv. deze set https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437812/draadloze-verbindingsset-1200-3-adapters/?pageCount=2&pos=0 die via KPN geleverd wordt). Op die adapter zet je de stroomadapter van de Experia en sluit je een tweede ethernetkabel aan.
Adapter 2 en 3 plaats je in de slaap- en logeerkamer. Geadviseerd wordt om niet zowel een tv als een pc op dezelfde dvs aan te sluiten, dus je zult moeten ondervinden of het goed werkt.
In eerste instantie kun je kijken of het WiFi signaal van de Experia sterk genoeg is voor het hele huis. Zo niet, dan kun je altijd nog een of meer Wifi versterkers als die van KPN (https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132208/wifi-versterker-dualband) nemen. Die kun je met een ethernetkabel plaatsen tussen de draadloze draadloze adapter en je tv of pc. De KPN WiFi versterkers hebben ethernetpoorten.
Reputatie 7
Geadviseerd wordt om niet zowel een tv als een pc op dezelfde dvs aan te sluiten, dus je zult moeten ondervinden of het goed werkt.Geadviseerd wordt ook om geen DVSsen te gebruiken, maar als het niet anders kan kun je over een DVS zowel een iTV-ontvanger als een PC of zo aansluiten. Bij familie heb ik zelfs een KPN WiFi Versterker aangesloten op een DVS en vervolgens daar weer op een ontvanger en een PC en wordt ook de Wi-Fi nog gelijktijdig gebruikt. Ik geef toe, 't verdient niet de voorkeur maar 't werk verder prima.

Kijk ook eens in dit topic om de beste werking van een DVS te bereiken.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @fringsyboy70, welkom! Heel goed dat je vast op zoek gaat naar informatie. Dat maakt de daadwerkelijke overstap makkelijker! Ik zie dat Jos en Henk al uitstekende informatie hebben gegeven. Kan je hier eerst mee op weg? Als je toch nog vragen hebt (nu of later), weet je ons te vinden.
Bedankt Henk, marcia.
Ik vraag me nu wel af of het ook mogelijk is om vanaf de Experiabox een Dvs aan te sluiten op het lichtnet die alleen voor de desktop PC wordt gebruikt, en een 2e Dvs die voor de tv op de slaapkamer wordt gebruikt.
Je advies is bruikbaar, maar de coaxkabel vervangen in een huurwoning vind ik wat lastig. Ik kan t proberen natuurlijk als t niet anders gaat.
Zijn er soms andere aansluit/gebruikersbeperkingen op een Dvs ?

Greetz! Pascal.
Reputatie 7
Badge +10
In het algemeen geldt dat je met meer DVS adapters steeds wat inlevert op de signaalsterkte van elke adapter. De optimale situatie is 1 op 1, maar je kunt ook 2 adapters laten communiceren met de adapter bij de Experia (zoals voorgesteld) of zelfs 3 adapters, als je het echt niet ziet zitten om de Coax te vervangen. Voor dat laatste is een MoCA adapter misschien een beter alternatief. Iets als deze https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-MA-32-Internet-over-COAX-omvormer-F-connector-695020533-i7114-t16848.html?gclid=EAIaIQobChMI2tv4i8Kz1wIVz73tCh3iCgUmEAQYAiABEgL4TvD_BwE Je hebt wel een setje nodig.
Maar een ethernetkabel blijft wel het beste.
Reputatie 7
KPN geeft aan niet meer dan 3 adapters (één bij de EB en twee elders in huis) te adviseren/ondersteunen. Maar: hoe meer adapters hoe langzamer de snelheid. Dus daarom zou ik zeker niet in één ruimte twee adapters plaatsen (en al helemaal niet in wandcontactdozen vlak bij elkaar). Dan is mijn suggestie voor één adapter met een switch of de KPN WiFi Versterker een betere oplossing.

Reageer