Verkeer tussen pihole en clienten

  • 27 September 2019
  • 3 reacties
  • 234 keer bekeken

Badge
Goedendag,

ik heb sinds kort een Raspberry PI gekocht en daarop Pihole geïnstalleerd.

Alles werkt prima maar ik heb een vraag over het LAN netwerk qua encryptie en het eventueel loggen daarvan in de standaard DNS van KPN.

Als ik mijn cliënten verbindt met de Pihole als DNS resolver, worden de query's daarvan ook vast gelegd in plain ASNI formaat of alleen als die het LAN verlaten ( Naar Cloudflare DNS bijvoorbeeld).

Ik hoor graag jullie reactie,

Groet van mij,

^^

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

3 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Wat wil je precies weten?

Verkeer met de dns server van KPN is niet versleuteld. Dat kan ik je wel vertellen.
Badge
Wat wil je precies weten?

Verkeer met de dns server van KPN is niet versleuteld. Dat kan ik je wel vertellen.


Wat ik graag zou willen weten is het volgende:

Normaal gesproken is een DNS server altijd buiten je eigen LAN.

Nu is het geval dat met de Pihole dat hij in het LAN aanwezig is.

Is de verbinding in het LAN tussen mijn pc en de Raspberry PI in ARP formaat ( en dus zichtbaar als DHCP activiteit) of als een DNS Query die door de KPN modem wordt vermeld als DNS verkeer, omdat het uiteindelijk allemaal via de modem loopt. Als het een DNS Query is, is deze dan zichtbaar/leesbaar in het LAN als elk ander normaal DNS verkeer.

Dit omdat het mij verward omdat mijn Raspberry PI een privé IP heeft ( in het DHCP) en dus niet noodzakelijk hoeft geïndexeerd te worden als een IP zoals je dat doet met bijvoorbeeld een hosting server.
Reputatie 7
Badge +24
.


... is deze dan zichtbaar/leesbaar in het LAN als elk ander normaal DNS verkeer.


Ja. Het is gewoon normaal DNS verkeer.

Dit omdat het mij verward omdat mijn Raspberry PI een privé IP heeft ( in het DHCP)


Jep.

en dus niet noodzakelijk hoeft geïndexeerd te worden als een IP zoals je dat doet met bijvoorbeeld een hosting server.


Wat bedoel je met "geïndexeerd"?

Reageer