Beantwoord

Verzoek voor toevoeging Eco modus met timer KPN Box V12

  • 1 August 2021
  • 40 reacties
  • 1791 keer bekeken

Beste medewerkers van KPN,

Na het installeren van mijn nieuwe KPN Box V12 kom ik erachter dat er geen mogelijkheid meer is om de WiFi via een timer uit te zetten. Dit was wel mogelijk bij mijn eerdere Experiabox van de KPN. Het is natuurlijk mogelijk om dit via de knop aan de zijkant van de Box te doen, maar dat zou betekenen dat ik dan iedere avond en ochtend zelf een actie moet ondernemen. Ik wil namelijk het WiFi signal 's avonds uit zetten om naast een hoeveelheid straling ook energie te besparen. Is het mogelijk om deze optie via een firmware update toe te voegen aan het modem? Ik heb van het forum begrepen dat ik niet de enige ben dit hier graag gebruik van zou willen maken. Als dit mogelijk zou worden kan er op kleine en grote schaal energie bespaart worden, wat uiteindelijk iedereen (gebruikers en de KPN) weer ten goede komt.

Met vriendelijke groet,

Patrick

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 9 August 2021, 09:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Welkom @PatrickG22, welkom hier. 

Ik weet eerlijk gezegd niet of dit al een puntje is wat op de planning staat. Maar ik zal het meenemen naar de ontwikkelaars. Wie weet wat er gaat gebeuren. Bedankt. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb begrepen dat er aan gewerkt wordt en het mogelijk zelfs al in de eerstvolgende update mee gaat. 

Dat is goed nieuws. Hopelijk gaat het inderdaad lukken bij de eerst volgende update. Wordt deze via een mail aangekondigd?

@PatrickG22 Als er een update voor een van onze routers aan zit te komen zullen we daar een sticky voor maken in het internet gedeelte van het forum. Hierin zal uitgelegd worden wat de nieuwe/verbeterde features zullen zijn.

https://forum.kpn.com/internet-9

 

Ik heb vandaag gezien dat ik de meest recent update van de KPN Box V12 heb (versie: SGEJ10000448). Ik heb de instellingen doorgespit, maar volgens mij is het in deze versie nog niet mogelijk om de WiFi via een timer uit en aan te zetten. Klopt dit of heb ik nog iets gemist bij de instellingen?

Ik heb vandaag gezien dat ik de meest recent update van de KPN Box V12 heb (versie: SGEJ10000448). Ik heb de instellingen doorgespit, maar volgens mij is het in deze versie nog niet mogelijk om de WiFi via een timer uit en aan te zetten. Klopt dit of heb ik nog iets gemist bij de instellingen?

Hallo @PatrickG22 dat kan via ‘ouderlijk toezicht’ per device ingesteld worden.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb vandaag gezien dat ik de meest recent update van de KPN Box V12 heb (versie: SGEJ10000448). Ik heb de instellingen doorgespit, maar volgens mij is het in deze versie nog niet mogelijk om de WiFi via een timer uit en aan te zetten. Klopt dit of heb ik nog iets gemist bij de instellingen?

Hallo @PatrickG22 dat kan via ‘ouderlijk toezicht’ per device ingesteld worden.

Daar mee kun je de toegang tot internet blokkeren, maar niet instellen dat WiFi volledig uit gaat.

Het gaat me inderdaad om het volledig uit en aan zetten van het WiFi signaal om zo tijdens de nacht het stroomverbruik te verminderen en ook de hoeveelheid straling in huis te beperken zonder dat ik de rest van de functionaliteit van de box verlies (anders had een simpele timer op de voeding van de box een simpele oplossing geweest).

Reputatie 7
Badge +24

Nou... het stroomverbruik verminder je er waarschijnlijk niet mee. Ik denk dat da tegen valt.

Nou... het stroomverbruik verminder je er waarschijnlijk niet mee. Ik denk dat da tegen valt.

Zal allicht iets schelen. Alle kleine beetjes helpen. 

En enig idee wanneer die eco mode gaat komen? Dus dat de wifi ook werkelijk uit gaat? Het zou heel fijn zijn als deze optie terugkomt…

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb nog geen idee. Maar ik ga het nog een keer benoemen bij de ontwikkelaars. 

Ik kreeg net de v12 en had de v9 waar de wifi wel mee getimed kon worden.
Als ik slaap wil ik graag de wifi uit hebben vanwege de straling. Zo te zien zit deze optie nog niet op de huidige software versie van de v12.


Ik kan nu volgens mij twee dingen doen:
1. Een SuperWifi kastje aan de v12 hangen via ethernet en de wifi uitzetten op de v12. Vervolgens met een (gangbare) stroomtimer de SuperWifi ‘s nachts uit zetten. 
2. De v12 open schroeven en de wifi (aan/uit) knop aansluiten op een timer kastje. Elke ochtend en avond op een gezet tijdstip ca 15 seconden contact maken. Die zou ik dan zelf moeten regelen/maken via Arduino of Raspberry. (Je moet toch wat.)

 

Kortom, Ik hoop echt dat de handige timer-functie er gauw komt! :slight_smile:

De KPN Box 12 open schroeven zou ik niet doen, het modem is niet je eigendom en bij een defect ga je voor de kosten opdraaien.

 

Reputatie 7
Badge +24

1. Een SuperWifi kastje aan de v12 hangen via ethernet en de wifi uitzetten op de v12. Vervolgens met een (gangbare) stroomtimer de SuperWifi ‘s nachts uit zetten. 

Dat kan nu niet meer. Als je een SuperWifi aan de KPN Box hangt word deze helemaal bestuurt vanuit de KPN Box. Dan kun je niet meer inloggen op de SuperWiFi zelf. Als je dat probeert, dan word je meteen doorgestuurd naar de KPN Box. 

Reputatie 7
Badge +11

2. De v12 open schroeven en de wifi (aan/uit) knop aansluiten op een timer kastje. Elke ochtend en avond op een gezet tijdstip ca 15 seconden contact maken. Die zou ik dan zelf moeten regelen/maken via Arduino of Raspberry.

Nee, nee, nee. Het is een product in bruikleen en niet jouw eigendom. Hoe zou jij het vinden als ik apparatuur van jou leen en er zelf vervolgens dingen zonder toestemming aan ga veranderen? Als ik zoiets als monteur zou aantreffen en het modem is defect, herleidbaar aan het feit dat er mee ‘geknoeid’ is zal ik zonder pardon de kosten van een vervangend modem doorbelasten, bij de Box12 is dat €150 euro. Afhankelijk van het type aansturing komen er ook nog eens voorrijkosten bij, momenteel bedragen die €60 euro. Dat is toch zonde van het geld en van dat geld kan veel leuke apparatuur gekocht worden die dergelijke functies wel hebben als daar zo'n grote waarde aan gehecht wordt.

 

(Je moet toch wat.)

 Gelukkig zijn er duizend-en-een alternatieven die allemaal binnen de vrije modemkeuze vallen. 

 

 

Ik kom allerhande situaties tegen waarvan ik denk ‘ga eens wat fatsoenlijker om met spullen van een ander’. Bruikleenapparatuur open maken om vervolgens zelf wat op de printplaat te gaan rommelen spant wel de kroon en ik vind het dan ook bizar dat het überhaupt overwogen wordt. Als het je eigen apparaat is, vooral doen maar niet op apparatuur dat niet van jou is.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een reactie van de ontwikkelaars. Het staat nog op de lijst om te gaan implementeren. Maar wanneer? Dat weet ik niet. 

Ik zie dat dit forum al bijna 1 jaar oud is… Maar nogmaals: wanneer komt de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen en/of een eco functie?

Ik zie dat dit forum al bijna 1 jaar oud is… Maar nogmaals: wanneer komt de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen en/of een eco functie?

De wifi kun al altijd al uitzetten.


 

Ik zie dat dit forum al bijna 1 jaar oud is… Maar nogmaals: wanneer komt de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen en/of een eco functie?

De wifi kun al altijd al uitzetten.


 

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is het sinds het bestaan van de wifi mogelijk om deze uit te schakelen. Dit was daarom ook niet mijn vraag. De vraag was of er al meer duidelijkheid is over een ecostand en/of timer functie om de wifi ik de nachten automatisch uit te schakelen om stroom te besparen. 

Hallo @Bart Kraaij Dan had je beter een eigen topic kunnen starten en je vraag iets duidelijker kunnen formuleren, dan was mijn reactie ook anders geweest.

Ik las alleen jouw vraag en niet de rest van het 'oude' topic.

 

Ik zie dat dit forum al bijna 1 jaar oud is… Maar nogmaals: wanneer komt de mogelijkheid om de wifi uit te schakelen en/of een eco functie?

De wifi kun al altijd al uitzetten.


 

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is het sinds het bestaan van de wifi mogelijk om deze uit te schakelen. Dit was daarom ook niet mijn vraag. De vraag was of er al meer duidelijkheid is over een ecostand en/of timer functie om de wifi ik de nachten automatisch uit te schakelen om stroom te besparen. 

Helaas nog niet. Hopelijk in een toekomstige firmware release.

De releases kun je hier bijhouden: 

 

Hallo,

 

Al iets meer bekend over ECO stand op V12??

Bijzonder dat dat nog niet is ingeregeld.

Graag een up[date.

 

Patrick

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb daar nog geen duidelijkheid over. Mochten het komen, dan delen we het. 

En intussen weer een maand verder. Is er al/eindelijk iets bekend over een ECO-stand? Mensen willen die graag om allerlei redenen, maar zeker in een tijd waarin je de hoofdprijs betaalt voor elektriciteit, moet zo'n verzoek toch op begrip kunnen rekenen?