Beantwoord

Vijf SuperWifi punten koppelen in vaste volgorde

  • 26 April 2020
  • 95 reacties
  • 4198 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

95 reacties

Reputatie 2

Duidelijk, dank je wel.

hartelijke groeten,

Martin

Reputatie 2
Badge

Mogelijke reden van het verbinden naar het hoofd access point is omdat je anders nog meer snelheidsverlies hebt.

Elke hop is een halvering van je wifi snelheid. Dit komt omdat wifi een shared medium is, er kan er dus maar 1 tegelijk uitzenden.
Net als (reeds aangegeven) bijvoorbeeld een soundbar op de zelfde frequentie kan zitten, geld dit ook voor je buren en in dit geval al de mesh acces points. Bij elke hop moet de gehele frequentie dus stil zijn. dit kan bij veel hops behoorlijk wat snelheidsverlies opleveren.

2 hops zou wat mij betreft de max zijn.

Alle andere dingen van de experts zijn ook waar. Zou daar ook zeker goed naar kijken.

 

Martijn

 

Reputatie 7
Badge +24

Nou... of elke hop per definitie een halvering in snelheid is, dat weet ik niet. En lijkt me dat de SuperWifi's meerdere antennes hebben waarmee ze gelijktijdig kunnen zenden en ontvangen. Anders zou dat betekenen dat topicstarter met 7 SuperWifi's praktisch niets geen snelheid meer heeft. En daar lees ik in dit topic eigenlijk niet veel over.

Reputatie 2

Na 2 hops is de snelheid 50 a 60 % van de snelheid op de modem, na 3 hops ongeveer 45 %. Dat is voor mij nog alleszins acceptabel.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @JazzMo. Fijn dat het duidelijk is. Als je nog wel andere vragen hebt, weet je me te vinden. :slight_smile:

Reputatie 2

Alles heeft nu een hele tijd probleemloos gedraaid, maar plotseling ziet het systeem (als ik inlog op de primary superwifi) twee van de superwifi’s niet meer. Alles werkt, alle leds zijn groen en alle apparaten die op die twee superwifi’s zijn aangesloten hebben gewoon internet. Maar op de browserinterface zijn de twee superwifi’s niet zichtbaar en de apparaten die er mee gekoppeld zijn worden genoemd als ‘niet verbonden’ (en dat zijn ze dus echt wel). Enig idee wat hier aan de hand is en hoe ik het weer gecorrigeerd kan krijgen ?

Martin Klein

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JazzMo.  Goed om te lezen dat de SuperWifi punten nu al zo'n poos zonder problemen functioneren. Nu begrijp ik dat dit eigenlijk nog steeds het geval is, maar er problemen zijn met de weergave in de interface. Normaal gesproken, als het niet werkt, is de eerste stap om de SuperWifi punten een reset te geven. Maar omdat alles verder wel werkt zoals het hoort, zou ik je in dit geval adviseren om het even af te wachten. Wellicht staat het morgen wel weer goed als je weer in je interface kijkt. 

Reputatie 2

goedemiddag Natasja,

Bedankt voor je reactie, inderdaad niet erg aanlokkelijk om het systeem te rebooten, maar het is al twee dagen ongewijzigd, dus ik denk dat de kans niet groot is dat het vanzelf goedkomt. Ik neem aan dat als ik ze niet zie in het systeem, dat eventuele updates van de firmware ook niet zullen doorkomen ?

hartelijke groeten,
Martin Klein

Reputatie 6
Badge +9

Als het al twee dagen zo is, dan ga ik er inderdaad ook niet van uit dat het uit zichzelf herstelt. Ik heb de vraag nu eerst gesteld bij een van onze developers. Als ik een reactie heb, deel ik die met je.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @JazzMo. Allereerst excuses dat je zo lang op een reactie hebt moeten wachten. De mail die ik terugkreeg van een specialist is ergens in m'n mailbox zoek geraakt. Hij geeft aan dat wat je beschrijft een bekend probleem is. Dit betreft het communicatieproces tussen de SuperWifi punten onderling. Het communicatieproces valt soms stil door nog onbekende oorzaak. Het probleem wordt onderzocht. Tot die tijd is het op te lossen door alle SuperWifi punten te herstarten. Een reset is niet nodig. 

Wat verder goed is om te weten: we zijn bezig met een software-update voor de SuperWifi punten. Die software wordt momenteel uitgebreid getest. Op dit moment kan ik nog niet zeggen wanneer die beschikbaar wordt. Maar zodra de nieuwe software beschikbaar is, delen we dat hier op het Forum.

Reputatie 2

goedemorgen Natasja,

Dank je wel voor de informatie. Opnieuw starten doe ik nog maar even niet

in afwachting van de update. Gaf de expert nog uitsluitsel op de vraag of de

update wel geinstalleerd wordt op superwifi punten die ‘niet gezien worden’ ?

Reputatie 2

Ik bedenk inmiddels dat het niet veel uitmaakt of de update bij de twee ‘onzichtbare’ superwifi’s terecht komt. Als de eerste drie ge-update zijn moeten ze toch rebooten en kan ik de overige twee net zo goed ook even rebooten.

Reputatie 6
Badge +9

Graag gedaan, @JazzMo. Op die vraag heb ik nog geen antwoord, maar ik heb het nogmaals nagevraagd. Ik ga er eigenlijk van uit dat die update gewoon automatisch plaatsvindt, maar anders kun je het inderdaad op de manier doen die je zelf bovenstaand omschrijft. Als ik meer weet, dan hoor je het van me.

Reputatie 2

Dank je wel, ik wacht het af.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @JazzMo. Ben ik weer. :upside_down: Helaas is het niet met zekerheid te zeggen of die update automatisch plaatsvindt. Op het moment dat we met een bug als deze te maken hebben, is het vaak onduidelijk wat daar de side effects van zijn. De verwachting is dat het niet goed gaat. Beste is om de update af te wachten en anders inderdaad even te herstarten. Ik krijg een seintje als de nieuwe software eraan komt. Dat zal ergens in de komende weken zijn. :slight_smile:

Reputatie 2

Goedemorgen Natasja,

Drie van superwifi’s waren spontaan op oranje gegaan, dus ik heb inmiddels met succes gereboot en alle superwifi’s worden weer gezien. Misschien nog een puntje van aandacht (maar misschien ook al bekend), het systeem was de namen vergeten van alle devices die aan de ‘uit beeld verdwenen’ superwifi’s gekoppeld zaten, dus ik moest ze zelf weer invoeren. Ik hoor het graag als de update is uitgerold, dan kan ik checken of het op alle apparaten is doorgevoerd.

dank je wel voor je betrouwbare support,

hartelijke groeten, Martin

Reputatie 6
Badge +9

Ah kijk, goed nieuws dat je de SuperWiFi's allemaal weer kunt zien in de interface. Wat je zegt klopt: de apparaten die gekoppeld zijn aan de SuperWiFi's die niet worden weergegeven in de interface kunnen hun naam "kwijt” zijn. Dat is helaas ook een gevolg van dat communicatieprobleem. Ik laat het weten als de nieuwe software wordt uitgerold. En graag gedaan natuurlijk! 

Reputatie 2

goedemiddag Natasja,

Ik zag dat de nieuwe software is uitgerold.

Er is weinig veranderd aan het vermogen van de Superwifi’s om de slimste configuratie te vinden, dat doen ze nog net als voorheen, dus ik moet ze nog altijd zelf in de correcte volgorde starten.

Er is helaas wel een nieuwe ‘bug’ bijgekomen.

Zowel op de ios app als op de browser interface verdwijnen er steeds apparaten. Ze komen te staan onder ‘offline’, terwijl ze dat helemaal niet zijn. Het verandert steeds spontaan en ik kan niet uitvinden wat het triggered. Het is alleen de weergave die niet klopt, de apparaten zijn wel degelijk online en alles werkt verder wel ok.

groeten,
Martin

Reputatie 2

Even een paar voorbeelden ter verduidelijking.

Op een desktop browser:

Onder WE Zeven staan geen apparaten, die zijn er wel.

Niet verbonden apparaten = 16, die zijn allemaal gewoon online.

 

 

Op de ios app:

Onder WE Zeven staan 9 apparaten, maar als ik daar op klik, krijg ik op het volgende scherm 0 apparaten.

 

 

En om het allemaal nog wat feestelijker te maken, verandert dit beeld dus ook nog elke keer.

Niet echt een update om warm voor te lopen tot nu toe… :-)

groetjes,
Martin

Reputatie 6
Badge +9

Dank voor het delen van je bevindingen, @JazzMo. Ik begrijp dat je niet geheel ondersteboven bent van de nieuwe software. Ik heb je opmerkingen doorgegeven aan de specialist. Als ik een reactie heb, deel ik die met je. 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @JazzMo. Ik heb een reactie vanuit de organisatie. Mijn collega geeft aan dat we nog bezig zijn met de optimalisatie van het zelforganiserende mesh-principe. In een latere softwareversie gebeurt nog finetuning op het keuzeproces van de SuperWifi punten. 

Met betrekking tot het verdwijnen van de apparaten: de actuele status van alle MAC-adressen wordt weergegeven op het moment dat de status wordt opgevraagd. Apparaten die niet meer actief verbonden zijn, behoren tot de categorie ‘niet verbonden'. WiFi-apparaten vervallen snel in een status van (korte) non-communicatie (denk bijvoorbeeld aan batterijbesparingsopties) en het lijkt erop dat de bug die je beschrijft hierdoor ontstaat. Voor de werking van de aangesloten apparaten heeft het verder geen gevolgen. Goede nieuws: dit lijkt op een bug in de weergave die zal worden meegenomen in de komende softwareversie. 

Dan nog over het ontbreken van namen. Wat hier belangrijk is om te weten, is dat de SuperWifi alleen mee kan kijken in het berichtenverkeer van het DHCP protocol. Stel je dus een statisch IP-adres in op een apparaat, dan kan het SuperWifi punt dit niet achterhalen. Dit is dan alleen zichtbaar in de Experia Box. Het alternatief is om statische IP-adressen terug te zetten op DHCP met een IP-adres reservering. Die leg je vast in de Experia Box.

 

Reputatie 2

goedemiddag Natasja,

Bedankt voor je uitgebreide respons.

Het verdwijnen van apparaten gaat wel erg snel, de app opent (meestal) op het correcte aantal, maar soms verdwijnen er met een paar seconden plotseling 13 uit beeld. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat al die apparaten plotseling in stand-by zijn gegaan.

Je tip over de namen ga ik proberen, is er geen beperking in de ExperiaBox op het aantal gereserveerde IP-adressen ?

hartelijke groeten,
Martin Klein

Reputatie 6
Badge +9

Graag gedaan, @JazzMo. Dat gaat inderdaad erg vlot, maar hier wordt dus naar gekeken en het wordt meegenomen in de volgende software update. Wat het aantal gereserveerde IP-adressen betreft: welke Experia Box heb je? Ik kan dit zo snel niet terugvinden. Voor de Experia Box V10a geldt in ieder geval dat er op dit moment maximaal 10 DHCP bindings kunnen worden aangemaakt. Dit is een bug in de firmware. Het zouden er 32 moeten zijn namelijk. Ik heb nagevraagd wanneer we daar een fix voor kunnen verwachten. 

Reputatie 2

Ik heb de Experiabox v10 (zonder a) en heb het idee dat ik tegen de grens was aangelopen, maar ik weet dat niet zeker.

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb de Experiabox v10 (zonder a) en heb het idee dat ik tegen de grens was aangelopen, maar ik weet dat niet zeker.

Voor de V10 geldt ook dat er tot 32 DHCP reserveringen aan te maken zijn. Voor de V10a lukt dat inmiddels ook weer.