Vraag

Virtuele Machines hebben geen netwerkverbinding met bindend IP vanuit ExperiaBox

• 17 februari 2017
  • 30 reacties
  • 1400 keer bekeken

Hallo,

Enkele dagen geleden een trotse bezitter geworden van het KPN 500Mbit-glasvezelpakket. Helaas loop ik tegen een probleem aan.

In het beheerpaneel van mijn ExperiaBox V10 heb ik verschillende IP-adressen toegekend aan verschillende apparaten in huis (via het mac-adreS). Zo heeft mijn PC x.x.x.1, mijn laptop x.x.x.2, etcetera. DIt werkt uitstekend.

Echter, wanneer ik hetzelfde probeer met een virtuele machine (macOS, VMware Fusion), dan werkt dit niet. De virtuele machine krijgt wel netjes een IP-adres, subnet en DNS is allemaal correct, hij kan alleen niet verbinden. Moet ik hiervoor een instelling binnen de ExeperiaBox V10 aanpassen of is hier een andere verklaring voor?

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wat krijgt ie voor IP en subnet?
Bedankt voor je reactie!

Ik heb zowel een afbeelding gemaakt van de instellingen binnen de ExperiaBox, als de uitkomst van [ifconfig] en [ip addr] in de VM (Ubuntu Server 16.04).
Reputatie 7
Badge +30
Kan deze machine wel apparaten in je netwerk pingen? Zoals 192.168.144.1?
Wat bedoel je precies met "hij kan alleen niet verbinden"

Kan je eens "route" uitvoeren om te kijken of er wel een default-route is.
De machine kan wel met apparaten pingen op het netwerk, bijvoorbeeld naar m'n MacBook (192.168.144.2). De optie [route] geeft het volgende weer: zie bijlage.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Daar lijkt niets mis mee te zijn. Al helemaal als ik het met enkele van mn eigen machines vergelijk. Dat zou betekenen dat de machine, via IPv4 gewoon het internet op kan.

Wat ervaar je nu precies? Je zegt namelijk "hij kan alleen niet verbinden", maar bedoel je daar de VM mee? Wat krijg je voor melding?
Wat ik bedoel, is dat de VM geen updates kan ophalen en geen bestanden van internet op kan halen. Pingen naar google.com gaat bijvoorbeeld niet. Alsof hij niet naar 'de buitenwereld' kan of iets dergelijks. Wanneer ik bij de aangesloten apparaten van de ExperiaBox kijk, zie ik ook dat het IP van mijn MacBook veranderd is in het IP van de VM, dit is volgens mij ook al onjuist aangezien de MacBook x.x.x.2 hoort te krijgen... Zie hier ook weer de bijlagen.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Welke DNS Servers gebruik je? "cat /etc/resolv.conf"
Alhoewel je resolv.conf niet direct hoort aan te passen, kan je hierin wel zien welke DNS servers gebruikt worden.

Kan je wel naar een extern IP pingen, zoals 8.8.8.8?

Dat de Experiabox het verkeerd aangeeft komt omdat de VM op je macbook draait en je een bridged adapter gebruikt. (volgensmij)
Bridged Network Adapter is inderdaad juist. Zie hier het resultaat van [cat /etc/resolv.conf]. Pingen naar 8.8.8.8 gaat niet. Zie opnieuw de bijlage.
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Dat zou dan weer betekenen dat de routetabel niet goed is, of dat VMWare wat tegenhoudt.

Kan je wel pingen naar apparaten in je netwerk, wat niet je MacBook is? Bijvoorbeeld de Experiabox of je telefoon?

Dat IP, die Ubuntu heeft, heb je die zelf ook nog in Ubuntu gezet of is dat volledig via DHCP gegaan?
Voor zover ik weet is het toch helemaal niet mogelijk om je ExperiaBox te pingen? Deze doet het namelijk ook niet. Pingen naar een TV-ontvanger of mijn iPhone werken wel weer... Zelf vermoedde ik dat VMware het ook tegenhield, maar waar? Ik kan de 'network-editer' zoals we die in Windows kennen niet vinden.

Het IP wat de VM heeft gekregen is volledig via DHCP gegaan, juist om dit soort dingen te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +30
Oh ha, wacht. De Experiabox reageert ook in het LAN natuurlijk niet op pings :(
Ik doelde eigenlijk op een apparaat in je netwerk wat niet je Macbook was zodat we zeker wisten dat de verbinding wel het netwerk in ging. De TV Ontvanger of iPhone is een goede optie.

VMWare houdt dus (intern) verkeer niet tegen. En je Macbook dus ook niet.

Kan het zijn dat VMWare verkeer tegenhoudt naar het internet? Of een virusscanner op je Macbook?
Ik heb geen idee. Virusscanners gebruik ik niet; vind ik troep. Ik heb er nooit last van gehad. Sinds ik bij KPN zit werkt het niet meer... Waarschijnlijk zie ik iets echt vreselijk over het hoofd, maar wat...? Bedankt voor het meedenken zo ver in ieder geval!
Sterker nog, wanneer ik geen IP adres via de ExperiaBox toewijs aan het MAC-adres van de VM, werkt het ook wel.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik wil ook nog graag terug komen op mijn vorig bericht:Oh ha, wacht. De Experiabox reageert ook in het LAN natuurlijk niet op pings :(De Experiabox reageert namelijk wel op pings vanaf het lan.

Ik denk daarom dat het probleem is dat de VM niet verbinden kan met de gateway en dat het gevolg daarvan is dat "het internet" niet bereikbaar is.
Echter is je gateway gewoon ingesteld en volgens de output van "ip addr" valt je gateway ook in het subnet die je hebt ingesteld (wat klopt) en zou het niet nodig moeten zijn om een route er voor aan te maken.

1. Het heeft dus wel gewerkt op deze manier?
  2. Als je een traceroute doet naar 8.8.8.8, werkt dat wel?
  3. Is het nog een idee om als test 'es het IP van .50 naar iets anders te wijzigen?

EDIT:
Sterker nog, wanneer ik geen IP adres via de ExperiaBox toewijs aan het MAC-adres van de VM, werkt het ook wel.Bedoel je hier mee dat wanneer je de DHCP Binding verwijdert het wel werkt? Dan is het vermoedelijk een ander apparaat in je netwerk met 192.168.144.50 en ik vermoed dat de Experiabox het niet leuk vind als er 2 apparaten met hetzelfde IP zijn (logisch). In dit geval zou vraag 3 de oplossing zijn.
Punt 1 en 2 begrijp ik niet helemaal. Punt 3 heb ik al eens geprobeerd. Maar ook hier had ik geen succes, en werkte het opnieuw niet. Ik kan me niet voorstellen dat er nog een apparaat op .50 zit. Ik herstart de router namelijk na het aanpassen zodat iedereen er 'uitgeknikkerd' word. Iedereen krijgt dan een nieuw IP-adres en zo wordt .50 al ingenomen door de VM(?).
Reputatie 7
Badge +30
1. Als ik je bericht goed lees ben je recent overgestapt. Wekte deze zelfde opstelling bij je vorige provider/pakket wel?

2. Als je "traceroute 8.8.8.8" uitvoert, stopt ie er dan direct mee bij de eerste hop?

Maar in je vorige bericht zeg je:
Sterker nog, wanneer ik geen IP adres via de ExperiaBox toewijs aan het MAC-adres van de VM, werkt het ook wel.Betekent dit dat het zonder DHCP Binding wel werkt? Of, wat bedoel je precies hiermee?
1. Klopt. Bij Ziggo werkte dit precies zoals ik het wilde.

2. Ja, zie bijlage (rechts is 'mijn gewone computer').

Wanneer ik geen IP-adres toewijs aan het mac-adres van de VM, dan krijg ik wel verbinding met internet. Dan werken alle comando's als [apt-get update], [ping], en [traceroute 8.8.8.8] wel. Dus: zonder dhcp binding volledig werkende internetverbinding.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Een stukje terug heb je een foto geplaast vanuit de Experiabox webinterface waar het ip .50 gekoppeld is aan een apparaat wat je Macbook is.
Als je daar op klikt, krijg je dan het MAC address van je Macbook of van de VM?

Robin
Dan krijg ik het IP-adres van de VM, en het mac-adres van m'n MacBook. Dit verklaart waarom er geen verbinding mogelijk is, volgens mij. Hoe los ik dit alleen op?
Reputatie 7
Badge +30
Dat is wel gek toch? Want als je een Bridged Adapter gebruikt voor de VM, dan zit de VM direct in het netwerk met z'n eigen MAC address.

Moet je die VM misschien een ander Mac address geven in de VM Instellingen? (E.g. hebben de VM en MacBook misschien hetzelfde MAC nu?)
Je MacBook hoort namelijk te functioneren als "switch" waarbij de Experiabox. Het MAC address van de VM the zien krijgt.
Ik heb de VM al 134259234325 keer een ander mac-adres gegeven. Dit heeft geen succes gehad. Misschien is er om een of andere reden wel gewoon iets mis in m'n laptop zelf. Ik ga hem binnenkort toch herinstalleren, aangezien er zoveel troep op staat inmidels. Misschien brengt dat geluk.
Reputatie 7
Badge +30
Herinstalleren kan zeker, maar ik betwijfel of dat de oplossing is.

Zelf heb ik een (AMD-)machine die verschillende VMs draait, allemaal met bridged networking zodat ik ze via een DHCP Binding een "vast-ip" kon geven. Daar heb ik nooit problemen mee gehad en ik zit dus vooral te zoeken naar wat er dus bij jou anders is dan in mijn situatie.
Het moet bijna wel iets te maken hebben met dat je 2 IP-adressen over dezelfde NIC hebt, maar dat heb ik ook.

Een workaround is overigens, zoals je waarschijnlijk zelf al verzonnen had, om een vast IP in de VM in te stellen buiten de DHCP Range.
Dat was ook zeker niet de oplossing. Het is inderdaad mogelijk om in het OS een statisch IP in te stellen. Echter ben ik iemand die vind dat het moet werken zoals ik dat wil, en al helemaal omdat het voorheen (bij Ziggo) ook altijd heeft gewerkt.

Mag ik vragen of jij een externe router hebt waar je dit instelt, of werk je ook vanuit de ExperiaBox?
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb dit direct op de Experiabox V10 (die ik al vanaf het begin heb) aangesloten. Vanaf daar heb ik ook DHCP Bindings voor enkele VMs
Op dit moment ben ik op het punt aangekomen waarop een statisch IP, toegewezen vanuit /etc/network/interfaces ook niet meer werkt, en ik schijnbaar om een of andere reden alleen maar een werkende internetverbinding heb via een door dhcp toegewezen IP.

Of mijn ExperiaBox werkt niet naar behoren, of ik doe iets grandioos verkeerd.

Reageer