Beantwoord

VoIP CheapConnect met pfSense en HandyTone HT 801?

  • 5 January 2022
  • 6 reacties
  • 247 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

 

In dit topic (over gebruik eigen router ipv EB) wordt door @wjb VoIP van Cheapconnect als mogelijkheid genoemd, voor gebruik met pfSense router.

In dit topic over instellen HT801 voor KPN vast bellen heeft forumposter @Ksopa gemeld dit met pfSense werkend te hebben gekregen.

Ik start toch liever een nieuw topic omdat mijn vraag gaat over Cheapconnect en niet over KPN vast bellen en ik wil de andere topics niet vervuilen.

Mijn vragen zijn:

Vraag 1: heeft iemand tips hoe ik de HT801 kan instellen voor Cheapconnect?

Vraag 2: zouden de instellingen voor pfSense gelijk zijn voor KPN / Cheapconnect? Ik heb de handleiding van netgate over VoIP al bekeken.

Dank,

Pieter

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 5 January 2022, 23:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dan zou je de SIP gegevens van Cheapconnect moeten opvissen, denk niet dat iemand op het KPN forum je deze zo kan geven

Maargoed ben even gaan vissen voor je.. zie onderstaande

Bij Phone Number: het bij Cheapconnect gekochte internationaal telefoonnummer.(Bijv. 7707005239)
Bij Display Name: Telefoonnummer of Provider naam of eigen naam, enz.
Bij Password: het paswoord dat bij uw telefoonnummer hoort.(Bijv. wachtwoord123)
Bij Realm (Domain): sip.cheapconnect.net.
Bij Use Auth ID: een vinkje.
Bij Auth ID: bij Cheapconnect gekochte internationaal telefoonnummer.(Bijv. 7707005239)
Bij Listen Port: 5060.
Bij Listen VC: VC1.
Bij Proxy Server: sip.cheapconnect.net.
Bij Proxi Port: 5060.
Bij Registar Server: sip.cheapconnect.net.
Bij Registar Port: 5060.
Bij Regitetrar Expire: 3000 waarde moet liggen tussen de 300 en 3600

Reputatie 1

Beste @LaurensZalm : hartelijk dank voor de moeite! 

Reputatie 1

beste @LaurensZalm en @Ksopa 

@LaurensZalm nogmaals dank voor de info, ik heb de HT801 aangesloten en zie in het configuratiescherm toch andere velden staan. Misschien heb ik andere firmware?

In onderstaande schermafbeeldingen heb ik gemarkeerd wat ik heb ingevuld c.q. aangepast. Misschien dat anderen dit kan helpen.

De telefoon werkt naar behoren, ik kan uitbellen en inbellen en krijg audio 2 kanten op.

N.B. @Ksopa volgens Netgate expert Jim Pingle, die een “hangouts” video heeft gepubliceerd over VoIP met pfsense, is het niet nodig om in NAT of firewall regels toe te voegen. De voip telefoon (of in dit geval de HT801) initieert zelf de verbinding met de SIP server en zo lang er een “state” in de state tabel aanwezig is kan de SIP server ook van buiten de firewall in voor inkomende gesprekken. Hiertoe dient de “KeepAlive” functie aan te staan (zie schermafbeeldingen). Dit is feitelijk een klein berichtje op de bestaande verbinding dat de SIP cliënt nog "alive and kicking" is [edit en niet “steeds een nieuwe verbinding met de SIP server en dus steeds een “verse” state” - zie correctie van @wjb hieronder]. zodat er altijd een mogelijkheid is voor de SIP server om terug naar binnen te komen.

De keepAlive moet op een kleiner interval (in mijn geval 30s) worden ingesteld dan de tijd die pfSense hanteert om oude states te laten vervallen. Deze termijn is standaard 60s maar kan ook naar 900s (15min) door in NAT instellingen voor “conservative” te kiezen. Dit is alleen nodig als de SIP provider klaagt over te kleine KeepAlive intervallen.

Verder heb ik niets veranderd aan de standaardinstellingen. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

 

Reputatie 7

De keep alive is niet telkens een nieuwe verbinding met de SIP server maar een klein berichtje op de bestaande verbinding dat de SIP cliënt nog "alive and kicking" is.

Ik heb die keep alive op mijn N300A IP ook op 30 seconde staan.

Reputatie 1

De keep alive is niet telkens een nieuwe verbinding met de SIP server maar een klein berichtje op de bestaande verbinding dat de SIP cliënt nog "alive and kicking" is.

Ik heb die keep alive op mijn N300A IP ook op 30 seconde staan.

Ah @wjb dank voor deze correctie, zo leer ik ook weer wat. Het resultaat is dan dus in elk geval een state die actief blijft?

Edit: post hierboven aangepast.

Reputatie 7

Het resultaat is dan dus in elk geval een state die actief blijft?

Klopt.