Sticky

Voorkom powerline netwerk brug met de buren [DVS]

• 26 oktober 2014
  • 22 reacties
  • 21601 keer bekeken

Reputatie 7
Heb jij last van "onverklaarbaar" slecht Internet, woon je in een flat/appartement of rijtjeswoning en gebruik jij homeplug powerline adapters (zoals de devolo's van KPN), dan zou het kunnen zijn dat er een "netwerkbrug" via het lichtnet met de buren is ontstaan.

Een dergelijke "netwerkbrug" leidt tot een instabiel netwerk en moet vermeden worden.

Dit kan je doen door jouw homeplug powerline adapters te voorzien van een unieke "encryption key".

Alleen adapters met dezelfde "encryption key" kunnen contact met elkaar maken en daardoor kan je dus voorkomen dat één van jouw adapters contact maakt met één van de adapters van de buren.

Standaard worden alle adapters geleverd met dezelfde "encryption key", waardoor ze dus allemaal contact met elkaar kunnen maken.

Download de management tool behorende bij jouw merk HomePlug adapter en stel een "encryption key" in.

Voor de devolo's van KPN kan je de devolo Cockpit downloaden.

Raadpleeg voor andere merken de site van de leverancier.

Admin: link bleek het niet meer te doen, deze vervangen door een werkende

22 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Als zendamateur ben je klaar met buren die deze, in mijn ogen, deze rommel gebruiken.
De hele ether wordt versmeerd met signalen die er niet horen.
Er gaat niets boven een kabel verbinding van A naar B.
Heb bij 2 buren deze home pluggen in de kliko gegooid en op mijn kosten een degelijk netwerk aangelegd.
Was even wat meer werk, maar buren zijn zeer tevreden met hun WiFi bereik en de robuustheid van het systeem.
En uiteindelijk minder geld uitgegeven.

Theo
Reputatie 7
Ik heb zelf geen powerline adapters, maar als het goed is zie je op het scherm rechts naast elke adpater een pijltje.
Als je daar op klikt dan zou je iets moeten krijgen waar ook de beveligingsleutel gewijzigd kan worden.
Reputatie 3
Badge +2

Wat moet er bij die encryptie keys staan, is dat een code of mag je dat gewoon zelf weten een random woord ofzo?Je kunt zelf een encryption key kiezen.

Ik kan in de devolo cockpit echt niks vinden over waar ik encryptie keys kan veranderen, weet iemand waar het staat? heb de hele software al doorgezocht!
Reputatie 7
Wat moet er bij die encryptie keys staan, is dat een code of mag je dat gewoon zelf weten een random woord ofzo?
Je kunt zelf een encryption key kiezen.
Reputatie 3
Badge +2
Wat moet er bij die encryptie keys staan, is dat een code of mag je dat gewoon zelf weten een random woord ofzo?
Reputatie 7
Badge +30
Maar, met een 3 fase aansluiting is t praktisch niet mogelijk om zo'n brug te krijgen met je buren. Wel kan je gewoon alsnog encryptie gebruiken.
Reputatie 1
Badge
Huh. Hoe bedoel je? Je kan gewoon een burg voorkomen door encryptie te gebruiken.
Ook op een 3 fase aansluiting?
Reputatie 7
Badge +30
Huh. Hoe bedoel je? Je kan gewoon een burg voorkomen door encryptie te gebruiken.
Reputatie 1
Badge
Jammer dat men nog niets hebben gevonden om de powerline "brug" niet kan worden opgelost door iets simpelers en goedkopers.
Reputatie 7
Badge +30
Powerline adapters werken ook tussen fasen. Alleen niet zo goed als binnen dezelfde fase, tenzij je fase koppelaars gebruikt.

Een powerline "brug" met de buren is in feite ook een verbinding tussen fasen.
Reputatie 1
Badge
Werkt het ook als je een 3 fase aansluiting hebt en de ene plug zit op een andere groep dan de andere?
Reputatie 6
Badge +13
Dank voor je duidelijke reactie Joran!
Reputatie 7
Badge +27
Hey fame, ik zou me daar niet direct zorgen om maken, waarschijnlijk werkt alles direct prima. Als dat niet zo is kun je deze stappen uitvoeren. Je zorgt hiermee dat draadloze adapters in de buurt geen invloed kunnen hebben op jouw netwerk.
Reputatie 6
Badge +13
Heeft dat ook iets te maken met mijn DVS die ik ga installeren? Ik heb alleen een ExperiaBox V8 op WIFI en de naam van de DVS is DVS650. Als het er niks mee te maken heeft, hoor ik het ook graag.
Alle apparaten op de sitecom vallen weg. De experia wifi werkt dan nog wel. Alleen zie ik regelmatig deze foutmelding in het logboek:

De browser heeft een ongeldig datagram ontvangen van de externe computer EXPERIA om MSI op transport NetBT_Tcpip_{AD29D6A9-AA96-45D3-8406-E57A374C6C05} te benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens.

Deze melding is voor een van de apparaten zo frustrerend dat deze alleen maar werkt via de sitecom wifi hotspot en dus niet op de experia box.

Heb je een link voor de beheertool?

Reputatie 7
Valt dan Internet weg bij alle aangesloten apparaten (dus ook apparaten die met een kabel of via wifi met de Experia Box verbonden zijn) of alleen apparaten die via die Sitecom powerplugs aangesloten zijn?

Als Internet op alle apparaten wegvalt, gebeurt dat dan ook als je die Sitecoms uit het stopcontact hebt gehaald?

Als dan alles wel blijft werken dan zou er sprake kunnen zijn van zo'n brug, maar dat komt niet zo vaak voor.

Sitecom heeft wel een beheertool die je op een PC kunt installeren en waarmee je dan een eigen encryptiesleutel op jouw Sitecoms kunt plaatsen.

Ik heb sitecom powerplug. Werkt super totdat internet "wegvalt". Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Heb een V8.

Dank voor de tip. Heb zelf kabels liggen, maar hoor vaak genoeg mensen waarbij de home pluggen niet optimaal werken. Dan zou dit een optie kunnen zijn om te onderzoeken.

Reputatie 7
Inderdaad, een halvering. ;)

Zo'n 300Mbps op een powerline line in het privé gedeelte van ons netwerk met 5 adapters en ook zo'n 300Mbps op de tweede powerline met 2 adapters op het zakelijke gedeelte van ons netwerk achter de tweede router.

Nee, daar kan ik echt geen download meer mee doen. ;)

Reputatie 3
Badge
Verschillende keys zorgt dat ze elkaar niet begrijpen, maar zonder filter op hetzelfde net zorgt wel dat ze oer-gezellig door elkaar heen gaan schreeuwen. Je effectieve snelheid gaat omlaag, omdat de adapters zichzelf omlaag bijstellen vanwege de 'storing' op de lijn. Met 4 adapters die 2 om 2 aan elkaar gekoppeld zijn kun je als ze tegelijk gebruikt worden al iets meer dan een halvering tegenkomen. Niet direkt merkbaar voor TV overigens, maar misschien wel voor computer diensten die wat meer eisen. (lees: ga niet op deze manier je downloads regelen) ;)

Als je de mogelijkheid hebt om te filteren: doen.

Of nog beter is gewoon een kabel trekken natuurlijk. :)

Reputatie 7
Bovenstaande werkt perfect.

Ik ben nog een stapje verder gegaan.

Ik heb (zoals je weet) een tweede router achter mijn Experia Box staan.

Achter mijn Experia Box is een Netgear powerline actief met meerdere adapters voor privé gebruik.

Achter mijn tweede router is ook een Netgear powerline actief met twee adapters voor zakelijk gebruik en (uiteraard) op hetzelfde lichtnet.

Beide powerlines zijn voorzien van verschillende "Encryption keys" en hebben derhalve geen last van elkaar.

Reputatie 2
Badge +1
Ik meen ooit te hebben gelezen ergens dat er ook filters te krijgen zijn voor in de meterkast om de bedrading te monteren die netwerk via de toevoerlijding tegengaat , niet voor leeks te doen maar dacht dat t wel bestaat , mischien is dat nog veel effectiever dan storing te omzijlen terwijl t er nog wel is.

Reageer