Beantwoord

VPN doet het ineens niet meer

  • 22 February 2019
  • 10 reacties
  • 1173 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Tot voor een week of 2 kon ik probleemloos VPN-nen met mijn Exparia box V10 en toen was het ineens afgelopen.
Eerst geprobeerd of ik het met mijn laptop wel kon als ik bij de buren bij een andere provider zat en daar werkte het probleemloos, dus het zal wel een KPN probleem zijn, lijkt mij.
Helpdesk gebeld, koste wat moeite om een antwoord los te krijgen maar na lang wachten kreeg ik het advies om te kijken of UpNp aan stond in de box, Eerst na fabrieksinstellingen omdat mijn wachtwoord niet werkte, alles opnieuw ingesteld en toen UpNp "aan" gezet.
Helaas: het werkt nog niet.
Iemand nog een tip??
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 March 2019, 14:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Het is ook een beetje onzinnig om UPnP aan te zetten voor een VPN verbinding en al helemaal als dit ook nog eens een uitgaande VPN is.
Begrijp ik het goed dat het opzetten van een VPN verbinding vanaf het netwerk van jouw buren wel lukt maar vanaf jouw eigen thuisnetwerk niet?
Met welke VPN server maak je contact? Die van je werk of van een VPN provider of ...?
Welke VPN technologie wordt gebruikt? OpenVPN L2TP/IPSec, PPTP, ...?
Reputatie 3
Badge
Goedenavond,
Voor de duidelijkheid: ik ben nogal een eek en ik heb er geen idee van wat een UPnP is, ik doe alleen wat de helpdesk mij adviseert...
Het gaat om een VPN server van mijn werk, ik gebruik Draytek smart VPN client 5.0.1..
Type is PPTP (advies van de beheerder) authenticatie is met user name password, IP adres en DNS wordt automatisch toegekend , authenticatiemethode en MMPE ecrypyie zijn "auto" en netbios over TCP/IP is enabled.
Tot voor een week of twee probleemloos en ineens niet meer..
De buurman heeft Ziggo en als ik op zijn Wifi inlog gaat het gewoon goed.....
Reputatie 7
PPTP is de minst veilige VPN methodiek en een bedrijf zou deze methodiek eigenlijk niet moeten gebruiken, maar dat is een andere discussie.
Open eens een command prompt (dos box) in Windows en geef daar het commando:
tracert {URL/IP adres} waarbij {URL/IP adres} vervangen wordt door de URL of het IP adres van jouw werk waarmee je de VPN verbinding probeert op te zetten.
Komt die tracert tot een goed einde?
Reputatie 3
Badge
Helaas kan ik het resultaat niet kopiëren, maar ik heb een screendump gemaakt en daaruit heb ik wat overgetypt:
Het eerste adres is 192.168.2.254, het adres van de router
Dan static.kpn.net [195.190.228.105]
Even een request timed out en dan via
asd2-rou-1022.NL.eurorings.net [134.222.129.236]
....een aantal andere, de voorlaatste:
asd-rd0001-cr101-bundle-ether60-1.aorta.net [84.116.245.74]
En de laatste: (stap 10, zonder naam) 84.116.195.75
Vervolgens alleen nog Request timed out

Ik weet niet of hier iets aan te zien is.

Hartelijk dank voor de hulp tot nu toe
Reputatie 7
....een aantal andere, de voorlaatste:
asd-rd0001-cr101-bundle-ether60-1.aorta.net [84.116.245.74]
En de laatste: (stap 10, zonder naam) 84.116.195.75

Vervolgens alleen nog Request timed out

Dat betekent dat er geen route gevonden is naar jouw werkgever.

Als je de mogelijkheid hebt, doe dan ook eens zo'n trace bij de buren.
Daar zal je waarschijnlijk zien dat de trace wel tot een goed einde komt, klopt dat?
Je hoeft geen IP adressen te noemen, alleen of je de melding "Trace complete" krijgt.
Reputatie 3
Badge
Goedemiddag.
Even bij de buren langs geweest. VPN werkt daar via Ziggo zonder problemen, maar de tracert komt NIET tot een goed einde, hij loopt (weliswaar in minder stappen) op dezelfde plaats vast.
Reputatie 3
Badge
Het enige dat nu wel werkt is dicht bij de tussenmuur gaan zitten en daar kan ik inloggen op het Wifi van de buurman (hij was zo vriendelijk mij de netwerksleutel te geven), zo kom ik via zijn Ziggo modem dus wel op VPN.
Maar echt bevredigend is dit niet!!
En dan te bedenken dat alles twee weken geleden nog gewoon via de Experia box werkte terwijl ik niets veranderd heb 🤔
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Mart, zoals aangegeven in het andere topic, hier ook nog even de reactie:

We hebben hierover gesproken met de ontwikkelaars en het is gebleken dat dit een bug is in de nieuwe V10a firmware. Er wordt aan gewerkt om het te herstellen, maar wanneer dit dan opgelost is heb ik op dit moment nog geen info over. Voor zover bekend speelt de bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2. Dus als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat vooral, dan zou je nergens last van moeten hebben.

Edit: Er is een oplossing, zie verder VPN werkt niet meer op Experia Box V10A
Reputatie 7
We hebben hierover gesproken met de ontwikkelaars en het is gebleken dat dit een bug is in de nieuwe V10a firmware.
Dit is een zeer kwalijke zaak.
Reputatie 3
Badge
Dag Erik, dank voor je reactie, in ieder geval fijn dat er duidelijkheid is.
Ik kan nog wel even "door de muur" de WiFi van de buurman gebruiken (met zijn toestemming uiteraard) en die is Ziggo klant....