Beantwoord

VPN Experiabox 0A maakt zeer trage verbinding via VPN, setup voor KPN?

• 8 augustus 2018
  • 4 reacties
  • 371 keer bekeken

Ik ben onlangs overgegaan van OnsNet naar KPN.
Thuis heb ik een Asus AC5300 router staan waarop de VPN software draait. Voordat ik KPN had had ik altijd 100Mb up en down.
Nu is de nieuwe experiabox 10A geplaatst, deze heb is uitgeschakeld voor wifi en werkt alleen als doorgeefluik voor het internet en de televisie.

KPN helpdesk weet het niet, de 10A modem is te nieuw voor ze en ze ondersteunen geen VPN.

Alleen nu is de snelheid die bereikt wordt max 20Mb up en down met normaal internet verkeer en bij het gebruik van Usenet dan zakt de snelheid naar 1Mb.

Iemand een idee wat er ingesteld moet worden zodat de experiabox de verbinding niet "vertraagd".
Er is dus wel al een verbinding naar mijn VPN provider, alleen heel erg traag.

Is het een optie om mijn router in de DMZ zone te hangen, er zit een firewall op de router.
Moeten er nog poorten opengesteld worden? Er is al verbinding..

Alvast bedankt voor de hulp.

Bas
icon

Beste antwoord door Warthog 10 augustus 2018, 16:38

Vandaag de router gereset en alles opnieuw ingevoerd.
Het lijkt erop dat het werkte, alleen usenet gaf wel weer 10MB/s aan, echter nu krijg ik foutmeldingen met teveel connecties.
Een andere usenet provider die ik heb haalt nu ook 10 MB/s weer. Leek er toch op dat er iets niet helemaal goed zat in de router.

Uiteindelijk de router wel in de DMZ gezet, zodat er niets nodig is i.v.m. port forwarding. Nu nog even verder met usenet om uit te zoeken wat teveel connecties betekend...
Na het weggooien en even wachten is ook de melding teveel connecties verdwenen, alles lijkt nu goed te werken.

Bedankt Robin voor je reactie!

Mvg,
Bas
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Als je eigen router er achter hangt (in router modus) is DMZ sowieso handig, en hoeven dus geen poorten op de Experiabox geopend te worden.

Maar, wat was de snelheid voorheen?
Wat is de snelheid nu?
En zonder VPN?
Hoe test je die snelheid?
Hoi Robin,

Bedankt voor je reactie, heb de router (IP adres op de experiabox) in de DMZ gezet. Het lijkt erop dat er helemaal niets veranderd in de snelheid die ik ervaar.

Voorheen (voor KPN) was het 100mb up/ down met VPN aan.
Snelheid nu test ik met de speedtest van KPN, op het moment is dat 40mb up/down nu de router in de DMZ staat.
Snelheid van usenet staat nog steeds op 1,2 MB/s (dit was voorheen 10MB/s)

VPN ben ik nog even aan het kijken, maar het lijkt ineens niet meer te lukken om de VPN even uit te schakelen.

Vandaag de tijd om er even verder naar te gaan kijken, ga proberen de VPN uit te schakelen. Anders misschien toch nog een factory reset geven op de router (liever niet)

Mvg,
Bas
Vandaag de router gereset en alles opnieuw ingevoerd.
Het lijkt erop dat het werkte, alleen usenet gaf wel weer 10MB/s aan, echter nu krijg ik foutmeldingen met teveel connecties.
Een andere usenet provider die ik heb haalt nu ook 10 MB/s weer. Leek er toch op dat er iets niet helemaal goed zat in de router.

Uiteindelijk de router wel in de DMZ gezet, zodat er niets nodig is i.v.m. port forwarding. Nu nog even verder met usenet om uit te zoeken wat teveel connecties betekend...
Na het weggooien en even wachten is ook de melding teveel connecties verdwenen, alles lijkt nu goed te werken.

Bedankt Robin voor je reactie!

Mvg,
Bas
Reputatie 7
Badge +30
Top! De melding kan eventueel nog zijn van voor de reset, maar fijn dat ie weg is!

Reageer