Beantwoord

VPN met V10

• 4 februari 2018
  • 44 reacties
  • 10146 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Hallo,
als absolute leek op het gebied van routers, vpn etc. wil ik proberen ik een VPN op te zetten.
Deze VPN moet niet op de PC draaien maar op de router. Het gaat om de V.10

Het doel:
De Duitse versie van "Amazon Alexa" en de "Harmony Elite met Hub" kunnen alleen met
elkaar verbonden worden "accounts koppelen" indien mijn IP adres herkend wordt als zijnde Duits !
Het gaat om de Duitse en NIET om de internationale US of UK versie van "Amazon Alexa"

Is er een manier waarop een leek zoiets kan instellen ?
icon

Beste antwoord door Skinamp 20 maart 2018, 12:05

Feedback,

complimenten voor de service van Goose.....

Binnen 1 minuut was de VPN verbinding opgezet, enkele aanpassingen waren nodig.
DNS server 1 & 2 handmatig ingegeven
Firewall op de Asus uitgezet
en gekozen voor L2TP i.p.v. OpenVPN

De medewerker van Goose gaf aan dat L2TP op Asus routers het beste werkt, aangezien hij
een server in Amsterdam had ingesteld "niet wetende dat ik een Duits IP adres wil", ben ik zelf
bezig geweest en heb met OpenVPN nu dat de overige instellingen goed staan, probleemloos
een OpenVPN verbinding kunnen maken met een Duitse server....

Loopt als een trein!

Bedankt voor de support hier op het Forum
draadje kan dicht 😉
Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Skinamp, het is niet mogelijk om een VPN in te stellen in de Experiabox. Voor jouw doeleinden lijkt het me het best om een router aan te schaffen die deze ondersteuning wel biedt. Vervolgens laat je Alexa en de Harmony Hub met die router verbinding maken. Ik geloof dat diverse NASsen ook ingesteld kunnen worden als VPN server, misschien dat andere forumgebruikers daar meer van weten (@wjb? :))
Reputatie 7
Met de V10, andere Experia Boxen en menig andere router is dit niet mogelijk, hiervoor heb je namelijk een router nodig met een ingebouwde VPN cliënt.
Ik heb toevallig kort geleden zo'n router aangeschaft voor onderweg om daarmee juist een VPN verbinding met met thuisnetwerk op te bouwen en meerdere apparaten (Chromecast en Tablet) via die VPN tunnel te kunnen laten lopen.

Bron.
Reputatie 2
Badge
Ik geloof dat diverse NASsen ook ingesteld kunnen worden als VPN server

Hoi Joran, bedankt voor je reply.
Ik geloof dat "wjb" gelijk heeft en de V10 dit niet ondersteund, wel heb ik een QNap NAS ts469pro maar
zou niet weten hoe dat te doen... De NAS zit namelijk achter de router en niet ervoor 😉 ik geloof niet
dat dit mogelijk is, maar zoals gezegt, ik ben leek en zal het waarschijnlijk wel mis hebben :-)

P.S.
Je hebt me wel op een goed idee gebracht!
De QNap website : https://www.qnap.com/nl-nl/how-to/tutorial/article/hoe-een-qnap-nas-op-te-zetten-als-een-vpn-server
Reputatie 2
Badge
Met de V10, andere Experia Boxen en menig andere router is dit niet mogelijk, hiervoor heb je namelijk een router nodig met een ingebouwde VPN cliënt.

Hallo wjb,
hoe zet je zoiets in elkaar, ook wanneer je 10 routers met vpn achter elkaar zet, blijf je uiteindelijk via je
eigen IP het net opgaan..... Of zit daar een denkfout ?
Reputatie 7
Op veel NASsen zoals de QNAP en Synology zie we VPN Server functionaliteit voor inkomende VPN verbindingen, maar geen VPN cliënt functionaliteit voor uitgaande VPN verbindingen.

Met een VPN cliënt zet je een VPN verbinding op met een -in jouw geval Duitse- VPN server. Het verkeer gaat dan door de VPN tunnel naar die VPN server en vandaar Internet op. Daarmee krijg je voor de buitenwereld dan een Duits IP adres.
Reputatie 2
Badge
Oke, dacht net dat Joran me op het juiste idee had gebracht, blijkt dus helaas niet zo te zijn :-(

Ik moet dus eigenlijk een VPN geschikte router kopen en deze koppelen...
Eerst opzoek naar een router dus, en daarna naar een expert om het in te stellen.
Ben bang dat als ik het zelf doe, de NSA de volgende dag bij me op de stoep staat 🙂
Reputatie 7
Ga eerst eens op zoek naar een VPN provider die je een Duits IP adres kan leveren en die betaalbaar is. Als deze een OpenVPN verbinding kan bieden, dan is het inrichten van zo'n GL-Inet router eenvoudig.
Reputatie 2
Badge
Oke,

nu snap ik er nog minder van!
Buiten een vpn geschikte router MOET ik dus ook een betaalde service
gebruiken die een Duits IP adres kan leveren ?
Ik dacht dat de VPN geschikte router hier zelfstandig voor zorgt en een
betaalde service dan niet nodig is.
Reputatie 7
Nee, met een VPN cliënt -op PC, Tablet, telefoon of router- kan een VPN verbinding opgezet worden met een VPN server ergens op de wereld om zo via die VPN server op Internet te komen. Je hebt dus altijd beide nodig.
Reputatie 2
Badge
Donders, dat is dubbel investeren...
Ik geloof goedkoper uit te zijn wanneer ik gewoon de Europese versie van de echo dot ga bestellen, zeker gezien, ik ook nog moet zien of ik het ingesteld krijg.

Bedankt voor de uitleg, is allemaal iets duidelijker geworden.
Reputatie 7
Heb je hier wellicht iets aan?
https://www.spraak-makend.nl/amazon-alexa-instellen-nederland
Reputatie 2
Badge
Ja, deze ken ik.
In het Engels kan ook, liever echter in het Duits. daar alles bij mij thuis in Duits is ingesteld en de echo dot daarom ook uit Duitsland komt en niet uit de states.

Helaas moet ik dus toch een EU versie kopen, blijft echter wel goedkoper dan een Router en een VPN Service, zeker op lange duur.
Reputatie 2
Badge
Hmm,..

ik zie dat de prijzen voor een wrt router meevallen.
https://www.amazon.de/gp/product/B015CYDVG8/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3F649PJKO73YV&psc=1
of deze:
https://www.amazon.de/GL-iNet-GL-MT300N-V2-Repeater-Performance-Compatible/dp/B073TSK26W/ref=pd_cp_147_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=F0ZMW7XDKSS94RENANZ8
Nog een vraag : Zouden deze voldoen voor wat ik wil, in combinatie met een
VPN service zoals b.v. GOOSE ? €6, per jaar en €28 vvor de router ljkt me niet verkeerd.
Reputatie 7
Die routertjes voldoen, ik heb zelf de GL-AR750 gekocht bij GL-iNet omdat dit een dual band router (2.4 en 5GHz) is.
Ietsje duurder (€40,-) maar mijns inziens is dat het waard.

Of je werkelijk voor €6,- per jaar een GOOSE VPN kunt afnemen betwijfel ik. Het je een link naar de pagina waar je dat gelezen hebt?
Reputatie 2
Badge
Nee sorry, ik bedoel €5 a €6 p/m
In dat geval ga ik ook voor de dualband 🙂

Bedankt voor alle reacties en tips.
Reputatie 1
Hmm,..

ik zie dat de prijzen voor een wrt router meevallen.
https://www.amazon.de/gp/product/B015CYDVG8/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3F649PJKO73YV&psc=1
of deze:
https://www.amazon.de/GL-iNet-GL-MT300N-V2-Repeater-Performance-Compatible/dp/B073TSK26W/ref=pd_cp_147_2?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=F0ZMW7XDKSS94RENANZ8
.

Dus Als je enkel een Experiabox hebt en verder geen nas of iets in die trand kun je zo`n routertje plaatsen voor die paar euro thuis en dan vanaf een andere locatie inloggen ?

Begrijp ik het zo goed en er hoeft dus niet persee een dure router of nas geplaatst te worden voor die paar keer per jaar dat het gebruikt zal worden.

Alvast dank voor de evt antwoorden
Reputatie 7
Dus Als je enkel een Experiabox hebt en verder geen nas of iets in die trand kun je zo`n routertje plaatsen voor die paar euro thuis en dan vanaf een andere locatie inloggen ?Nee, deze routers zijn juist om vanaf de locatie waar die router staat een VPN op te zetten met een VPN server die bijvoorbeeld thuis kan staan. Ik gebruik deze router dus in een hotel om zo een VPN verbinding met mijn Synology NAS thuis op te bouwen om via die VPN verbinding Internet op te gaan.
De router heeft dus geen ingebouwde VPN server maar een ingebouwde VPN cliënt.
Je kunt overigens wel met een Raspberry Pi heel goedkoop een VPN server voor thuis maken.
Reputatie 2
Badge
@wjb
Hoe is het gegaan met AR-750
je gebruikt hem niet continu heb ik begrepen, maar alleen voor op reis.
Heb je genoeg ervaring opgedaan om aan of af te raden ?
Reputatie 7
In best wel veel (met name grotere) hotels is de wifi te traag om via de app stabiel iTV te kunnen kijken.
Is de wifi wel snel genoeg of kan je de router bekabeld aansluiten, dan werkt deze uitstekend.
In jouw geval zie ik dus eigenlijk geen enkel probleem, maar wat wel belangrijk is, is dat die Duitse VPN provider openVPN moet ondersteunen. De meeste zichzelf respecterende VPN providers doen dat ook wel.
Reputatie 2
Badge
Oke, Ik zit nu in een testmaand bij goose geen Duitse VPN provider, op een kleinigheid na werkt Goose naar behoren. Volgende stap waarschijnlijk de ar-750.... Of een Asus RT-AC51U

Ik ben er alleen nog niet achter of bij deze modems ook het probleem speelt dat VoIP niet mogelijk is bij een VPN verbinding, hier wordt bij verschillende VPN modems over geklaagd.
Reputatie 2
Badge
Na veel wikken en wegen voor de Asus gekozen, de RT-AC51U
de router heeft veel mogelijkheden, voor mij misschien teveel :_)

Ik heb een probleem met instellen van OpenVPN via Goose

Met ondergenoemde instellingen heb ik internet zowel via de V10 als ook via de Asus
maar Ik krijg GEEN OpenVPN verbinding tot stand.
Het gele uitroepteken knippert en geeft aan : The WAN IP is not the external IP. External IP-Based services will not work.

Bekabeling als volgt aangesloten :
LAN1 van V10 naar WAN Asus
KPNTV op V10 aangesloten
PC op LAN 2 Asus

Gedaan op V10:
DHCP Server aan
DHCP binding ingesteld als asusvpn / mac adres / ip 192.168.2.180
DMZ-IPv4 AAN - Mode IP adres / LAN host 192.168.2.180
DynDNS uit
DNS item aangemaakt
Skinvpn / IP adres 192.168.2.180
UPnP uit
ALLE portforwardings verwijderd

Asus :
WAN connection type (automatic IP)
Enable WAN (yes)
Enable NAT (yes)
Enable UPnP (yes)
IP ADRES (192.168.1.1)
Subnmask (255.255.255.0)
Enable DHCP server (Yes)
Connect to DNS Server automatically (yes)
RT-AC51U Domain name (leeg)
IP Pool starting address (192.168.1.2)
IP Pool ens address (192.168.1.254)
DNS Server (leeg)
WINS Server (leeg)
Default Gateway (leeg)
Firmware op laatste stand gebracht
Wireless router mode gekozen

VPN serverlist:
.ovpn file geladen en in asus geupload
CA Certificate geupload

Op het moment dat ik WAN connection type van Automatic IP op Handmati g zet
en de IP gegevens 192.168.2.180 en subnetmask 255.255.255.0 instel heb ik gelijk via
de Asus geen internet meer.

Wat doe ik verkeerd ?
Reputatie 7
Waarom zou je de WAN connection type van automatisch IP naar handmatig willen zetten. De Asus krijgt zijn IP adres toch automatisch van de DHCP server van de Experia Box.
Als je hem op handmatig zet, dan zal je ook handmatig de DNS servers moeten instellen op de Asus, want die krijg je dan ook niet meer aangeleverd van de Experia Box.
Persoonlijk zeg ik: Laat gewoon op automatisch IP staan.
Reputatie 2
Badge
@wjb
De WAN connectie staat op automatisch..
Deze "om het gele uitroepteken uit te krijgen" kort op handmatig instellen gezet. Doe ik dit, dan heb ik meteen geen internet meer en heb ik dus op automatisch teruggezet.

Met de bovengenoemde instellingen krijg ik OpenVPN niet ingeschakeld.

Morgen heb ik een teamviewer verbinding met Goose, hopelijk komt daar een oplossing uit. Meld me daarna nog terug. Tenzij er in mijn opgenoemd instellingen nu misschien al een fout is te ontdekken.
Reputatie 7
Waarom heb je voor Wireless router mode gekozen, hij is toch met een kabel aangesloten op de Experia Box?
Reputatie 2
Badge
Ja klopt, is dat verkeerd. Het is toch geen accespoint of zie ik dat verkeerd?

Reageer